2011-05-22, 15:39
Medlem
Har åkt på en löneutmätning pga skatteskuld på ca 250.000. Denna skuld kommer bli preskriberad dec 2012. Ja jobbar nu heltid och får ut ca 15.000:- efter skatt.
Om ja ber min arbetsgivare att få gå ner till 60% istället innan Fogden tar kontakt med mitt jobb och sen går upp till full tid igen månaden efter. Kommer detta då regleras automatiskt? Eller är det upp till Kronofogden å ta kontakt med min arbetsgivare för att detta ska ske?
Citera
2011-05-22, 15:49
Medlem
Tror du på det själv?

Det gäller dock att man inte lyckas bli delgiven under den fem år långa preskriptionstiden för att skulden ska preskriberas. Att bli delgiven innebär att det finns bevis eller vittnen för att man vet om att man har en skuld. Det kan exempelvis vara att man hämtat ut ett rekommenderat brev eller att någon tjänsteman gett en en skriftlig delgivning direkt i handen på en. I praktiken är det väldigt ovanligt att man inte blir delgiven om ens skatteskuld.
Citera
2011-05-22, 16:20
Medlem
Mr.Fredriks avatar
Hur lyckas du få en skatteskuld på ca 250 000??
Citera
2011-05-22, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Fredrik
Hur lyckas du få en skatteskuld på ca 250 000??

https://www.flashback.org/t1230609

-------------

Min fråga var dock om det är någon ide att gå ner på 60% för att sen gå upp tillbaka till heltid? Eller om detta registreras direkt hos Kronofogden. Som ja förstått det så gör inte Kronofogden kontroller av löner mer än nån gång per år?
Citera
2011-06-09, 19:18
Medlem
svempuss avatar
hej har en fråga gällande löneutmätning nu när det är uppe i denna tråd. har en skuld hos fogden på ca 5000kr och nu kommer jag eventuellt att få ett jobb och få in ca 15000kr i månaden(efter skatt). och inte kan väll fogden dra ca 9000kr på dom pengarna bara för att det är vad som blir över när dom har räknat på vad jag ska få behålla? kommer dom i stället att dra en mindre summa i några månader eller 5000kr på ett bräde någon som vet det?. har mailat till fogden men fick inget bra svar därför frågar jag här...
Citera
2011-06-09, 19:35
Medlem
klinger75s avatar
fogden räknar ut hur mycket som får vara kvar , allt utöver detta skall arbetsgivaren betala in ,

exakt hur stort förbehållet blir beror på dina kostnader , hyra, barn mm men räkna med ca 3000utöver hyra resten tar de ...

skatteskulden blir inte presskriberad den kommer ligga hos fogden och ticka tills du betalat den ...

you cant get away from death and taxes......

hur fick du denna stora skatteskuld?
Citera
2011-06-09, 21:26
Medlem
Om man flyttar utomlands och jobbar, exempelvis Norge eller något EU-land, hur blir det då?
Citera
2011-06-13, 14:48
Medlem
Tror inte det kommer spela så stor roll om du går ner till 60% för att sedan gå upp igen. När de kontaktar honom kommer det stå hur mycket du får behålla varje månad, resten ska betalas in till kfm.

Egen erfarenhet:

≈5000 (normalbelopp)
hyra (de sätter en standard på 5000 om du inte hört/hör av dig)
busskort (även detta måste man säga till om)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in