• 7
  • 8
2011-05-25, 19:48
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Med att sitta med 2 milj på kontot och köra skitbil syftade jag på att om man alltid ska spara och aldrig unna sig något så är man snart där. Fan vem vet om man ens lever om tre år när man sparat ihop de där pengarna.
Vad har man för nytta med att ha haft en dyr bil i tre år när man ändå är död? Inte så att man sitter i himlen och drömmer tillbaka till tiden på jorden i den fina bilen

Sen tror jag nog att folk med 2 mille på banken kan unna sig en ny bil för 200k, då det endast består av 10% av kapitalet (som jag skrev tidigare är 10-20% av kapitalet för ett bilköp en helt okej affär).
Citera
2011-05-25, 20:10
Medlem
Blocket.ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SparkMan
Vad har man för nytta med att ha haft en dyr bil i tre år när man ändå är död? Inte så att man sitter i himlen och drömmer tillbaka till tiden på jorden i den fina bilen

Sen tror jag nog att folk med 2 mille på banken kan unna sig en ny bil för 200k, då det endast består av 10% av kapitalet (som jag skrev tidigare är 10-20% av kapitalet för ett bilköp en helt okej affär).

Beror ju helt på.
Är man en familj med barn, som har landställe i Härjedalen så vill man nog ha en hyffsat ny och säker bil.
Bor man i någon förort, och åker komunalt till jobbet. Men vill kunna åka och storhandla då och då, och kanske dra på en bilsemester på sommaren. Så kanske det räcker med en lite äldre bil.

Själv är jag det sistnämnda, och har bil därefter
Citera
2011-05-25, 20:50
Medlem
Olympiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plogg
Nej, men om du köper en dator nu får du se vad för utgifter/inkomster du kan tänkas ha 4-5 månader framåt för att se om du verkligen bör köpa datorn. Jag bokför varenda köp jag gör om det så är på 10 kr, så jag kan se hur mina utgifter varierar över månaderna. Från detta kan jag ju se vad jag i genomsnitt gör av med på mat och räkningar, sen kan jag ju även se vad för saker jag planerar att köpa i framtiden, kanske behöver jag en ny telefon inom 6 månader jag måste räkna med? Finns fler exempel. När detta är klart får man räkna med utgifter som du inte planerar att köpa, t.ex. att spis och kylskåp går sönder samtidigt. Då får man räkna ihop allt och se så inkomsterna täcker utgifterna och att man ändå kan spara en del.

Hur mycket pengar du har idag är ju egentligen helt meningslöst för att se om du har råd med en dator.

Jaha, du tänker så.

Försöker göra samma sak, får man fråga hur du bokför dina utgifter?

Mitt mål är att inte spendera mer än 50€ i veckan, men kanske får höja det till 75€...
Citera
2011-05-25, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olympius
Jaha, du tänker så.

Försöker göra samma sak, får man fråga hur du bokför dina utgifter?

Mitt mål är att inte spendera mer än 50€ i veckan, men kanske får höja det till 75€...

MoneyBook till iPhonen. Skriver in varenda inkomst/utgift jag har. Sen kan jag få grafer och stapeldiagram osv. Jag gör av med rätt mycket pengar men jag sparar ändå en hel del.
Citera
2011-05-27, 09:31
Medlem
När det gäller TS:
Du har helt klart råd att köpa bilen. Det kommer inte att bli några problem att klara upp, så om du tycker att det är värt det så tycker jag att du ska göra det.

När det gäller mig själv:
Jag har själv ett stort bilintresse och planerar att köpa en riktigt fin bil om ett antal år (Mercedes SL, Lambo Gallardo eller liknande), men jag tänker inte låna till den. För mig handlar det om stoltheten att ha tjänat ihop mina egna pengar till bilen i fråga, och inte åka runt i en bil som banken äger (vilket väldigt många i Sverige gör). Dessutom lönar det sig självklart i längden att vara skuldfri.

Och ja, jag vet att det är en stor förlustaffär, men man får helt enkelt räkna ut i förhand vad det kommer att kosta att äga bilen i säg två år, och sedan utifrån sin egen ekonomi avgöra om det är värt det. Personer som säger att en fin bil är bortkastade pengar är personer utan något bilintresse. Dessa personer lägger säkert mycket pengar på egna intressen som vi andra tycker är rent slöseri.
Citera
2011-05-27, 09:38
Medlem
Citat:

Sant, och varför ska man bo fint? kan ju bo i en låda/tält i skogen, varför ska man äta bra mat? kan ju äta gammalt kött som man får jättebilligt eller äta det andra slänger gratis, varför ska man slösa pengar på att tvätta sig man blir ju ändå smutsig efter en dag, varför klippa sig man msåte ju ändå göra om det inom kort då håret växt ut igen eller varför festa man har ju ändå glömt det mesta dagen efter osv osv....

Man kan skita i att göra väldigt mycket om ens huvudsyfte i livet är att spara/ha en massa pengar eller kan man faktiskt använda lite av dem och ha ett bra trevligt liv.
Citera
2011-05-27, 16:57
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Sant, och varför ska man bo fint? kan ju bo i en låda/tält i skogen, varför ska man äta bra mat? kan ju äta gammalt kött som man får jättebilligt eller äta det andra slänger gratis, varför ska man slösa pengar på att tvätta sig man blir ju ändå smutsig efter en dag, varför klippa sig man msåte ju ändå göra om det inom kort då håret växt ut igen eller varför festa man har ju ändå glömt det mesta dagen efter osv osv....

Man kan skita i att göra väldigt mycket om ens huvudsyfte i livet är att spara/ha en massa pengar eller kan man faktiskt använda lite av dem och ha ett bra trevligt liv.
Bo bra = Mår bättre och lever längre
Äta bra = Mår bättre och lever längre
Tvätta sig = När det behövs, men hur mycket kostar det under en livstid och vad är det värt?
Klippa sig = Gör det själv, gratis!
Festa = Utan alkohol, gratis och man kommer ihåg allt dagen efter
Dyr bil = Öhh... Status? Nää, varför har man en dyr bil egentligen?

Citera
2011-05-27, 19:29
Medlem
Blocket.ses avatar
Citat:
Tvätta sig = När det behövs, men hur mycket kostar det under en livstid och vad är det värt?
Dyr bil = Öhh... Status?Nää, varför har man en dyr bil egentligen?

För att man har liten balle Vet ju alla..
Citera
2011-05-27, 19:32
Medlem
Citat:

Man har roligare och mår då bättre? Somliga är intresserad av bilar och gillar då att ha finare och roligare bilar att köra.
Citera
2012-10-26, 23:45
Medlem
dumbuks avatar
Citat:

Vad spelar det för roll om du lever 5år längre änn oss alla andra som inte fullföljer detta?
Hellre ha lån upp till nacken, och värkligen leva livet ut och köpa det man älskar, änn
att sitta hemma och låta bajset i magen torka och isolera det mesta roliga för att spara ännu
mer pengar, vakna upp din pengakåta människa
Citera
2012-10-28, 19:14
Medlem
Babyface.theorys avatar
TS är bakom flötet och det kvittar vad vi skriver. Han tror tydligen att de flesta har lånat till sina bilar vilket inte alls e fallet. Majoriteten är företagsbilar. Sen är det äldre som har pengar. och några som belånar bostaden.
Med tanke på TS logik är antagligen inte lägenheten värd det han uppger heller.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in