2011-05-24, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plogg
Jag skulle våga påstå att en majoritet här inne INTE gör vidare kalkyler när de t.ex. skall köpa en dator. De kollar att de har en tillräcklig buffert och köper en. Jag anser att man i alla lägen bör göra kalkyler över potentiella framtida utgifter åtminstone 4-5 månader framöver innan man köper lite dyrare saker som datorer eller annat. Detta anser jag värre än att efter vettiga kalkyler inse att man har råd att låna till bil och då göra det.

Håller helt med.
Citera
2011-05-24, 10:53
Medlem
Förstår inte motståndet att låna för att köpa bil?

Att låna för att köpa nöjesbil kanske inte är så hett men ändå upp till personen. Är man väldigt intresserad och vet vad det kostar så är det väl ok.

Att låna för att köpa en nyttobil är inte alls dumt.

Jag köpte själv en ny och realtivt billig bil för 11 år sedan precis när jag fått jobb. Behövde en billig och driftsäker bil och köpte en för 135.000 kr. Omöjligt för många att casha såna belopp direkt efter skolan, särskilt som jag också köpte lägenhet samtidigt. Tog lån på runt 100.000 tror jag och betalade av det på 5 år.

Nu sitter jag 11 år senare med en bil som visserligen gått ner i värde (värd nu runt 35.000-40.000 kr) men ändå varit väldigt billig under åren.

Skulle vilja påstå att de flesta som köper bilar som kostar runt 150.000 och 300.000 kr lånar och betalar av på 5 år. Behöver man en ny bil så behöver man en ny bil. Man kan inte sitta och spara i 5 år för att sen casha en bil.

Detta gäller alltså nyttofordon.
Citera
2011-05-24, 16:47
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Förstår inte motståndet att låna för att köpa bil?

Att låna för att köpa nöjesbil kanske inte är så hett men ändå upp till personen. Är man väldigt intresserad och vet vad det kostar så är det väl ok.

Att låna för att köpa en nyttobil är inte alls dumt.

Jag köpte själv en ny och realtivt billig bil för 11 år sedan precis när jag fått jobb. Behövde en billig och driftsäker bil och köpte en för 135.000 kr. Omöjligt för många att casha såna belopp direkt efter skolan, särskilt som jag också köpte lägenhet samtidigt. Tog lån på runt 100.000 tror jag och betalade av det på 5 år.

Nu sitter jag 11 år senare med en bil som visserligen gått ner i värde (värd nu runt 35.000-40.000 kr) men ändå varit väldigt billig under åren.

Skulle vilja påstå att de flesta som köper bilar som kostar runt 150.000 och 300.000 kr lånar och betalar av på 5 år. Behöver man en ny bil så behöver man en ny bil. Man kan inte sitta och spara i 5 år för att sen casha en bil.

Detta gäller alltså nyttofordon.
Jag förstår din poäng och håller med dig på det mesta. Det enda jag har lite synpunkter på är att man inte måste köpa en dyr nyttobil.

Själv cashade jag en saab kombi -00 som gått knappt 16000 mil för 36k. Håller garanterat i många år framöver, inte så hög värdeminskning, ser bra ut och kostar inte så farligt mycket att köra för att vara stor bil.Helt enkelt perfekt för familjen (används för övrigt sällan då vi cyklar/går för det mesta).
Citera
2011-05-24, 17:13
Medlem
lil richs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liketed
Jo Men att spendera så mycket pengar är inte nödvändigt. En så pass dyr bil gör dig inte lyckligare.
Sen kan man resa när man tar sin semester om man vill de. Om han tex köper en bil som kostar 100 000 kr mindre blir det många resor
Absolut. Däremot finns det ingenting, vad jag har sett, som tyder på att TS inte har råd att åka på semester och köpa en schysst bil. Att säga att det inte ger honom lycka håller jag inte med om, men du får självklart anse att materiella ting inte betyder någonting.
Citera
2011-05-24, 19:13
Medlem
Olympiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plogg
Jag skulle våga påstå att en majoritet här inne INTE gör vidare kalkyler när de t.ex. skall köpa en dator. De kollar att de har en tillräcklig buffert och köper en. Jag anser att man i alla lägen bör göra kalkyler över potentiella framtida utgifter åtminstone 4-5 månader framöver innan man köper lite dyrare saker som datorer eller annat. Detta anser jag värre än att efter vettiga kalkyler inse att man har råd att låna till bil och då göra det.

Vad har du för utgifter med en dator? En ny musmatta och eventuellt mus en gång i halvåret om du spelar massor?

Grafikkort vartannat år?
Citera
2011-05-24, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SparkMan
Jag förstår din poäng och håller med dig på det mesta. Det enda jag har lite synpunkter på är att man inte måste köpa en dyr nyttobil.

Själv cashade jag en saab kombi -00 som gått knappt 16000 mil för 36k. Håller garanterat i många år framöver, inte så hög värdeminskning, ser bra ut och kostar inte så farligt mycket att köra för att vara stor bil.Helt enkelt perfekt för familjen (används för övrigt sällan då vi cyklar/går för det mesta).

Jo, den är billigare i inköp men du börjar ju ändå närma dig den åldern och körsträckan där det kan inträffa otrevliga och dyra fel.

Ny bil = ingen skatt (de första fem åren om det är en miljöbil) + vagnskadeförsäkring + garanti osv

Dvs lätt att räkna ut vad bilen kommer kosta de första åren och inga dolda fel.
Citera
2011-05-24, 21:59
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Jo, den är billigare i inköp men du börjar ju ändå närma dig den åldern och körsträckan där det kan inträffa otrevliga och dyra fel.

Ny bil = ingen skatt (de första fem åren om det är en miljöbil) + vagnskadeförsäkring + garanti osv

Då ska det nog inträffa många dyra fel och vara väldigt höga skatter/försäkringar för att det ska jämna ut sig med tiden. Vi pratar om hundratusentals kronor nu.

Jag har inte ens räknat med räntekostnader på billånet. Bara där går det nästan jämt ut med försäkringar och skatter.
Citera
2011-05-24, 22:54
Medlem
Citat:

Förutsatt att man behåller bilen tills den rasar ihop efter 25-30år kan det vara en bra affär att köpa en ny bil. Annars är det ett välkänt faktum att det är förbannat svårt att göra en bra bilaffär. Vad som sedan är en bra affär beror såklart på... Jag ser enbart till det ekonomiska i det här svaret.

Att det är lätt att räkna ut kostnaden enbart de första åren (och som jag tolkar dig, skita i värdeminskning) betyder inte att det är rimligt att köpa en ny bil på kredit. Det är lyxkonsumtion och inget annat...
Citera
2011-05-25, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olympius
Vad har du för utgifter med en dator? En ny musmatta och eventuellt mus en gång i halvåret om du spelar massor?

Grafikkort vartannat år?

Nej, men om du köper en dator nu får du se vad för utgifter/inkomster du kan tänkas ha 4-5 månader framåt för att se om du verkligen bör köpa datorn. Jag bokför varenda köp jag gör om det så är på 10 kr, så jag kan se hur mina utgifter varierar över månaderna. Från detta kan jag ju se vad jag i genomsnitt gör av med på mat och räkningar, sen kan jag ju även se vad för saker jag planerar att köpa i framtiden, kanske behöver jag en ny telefon inom 6 månader jag måste räkna med? Finns fler exempel. När detta är klart får man räkna med utgifter som du inte planerar att köpa, t.ex. att spis och kylskåp går sönder samtidigt. Då får man räkna ihop allt och se så inkomsterna täcker utgifterna och att man ändå kan spara en del.

Hur mycket pengar du har idag är ju egentligen helt meningslöst för att se om du har råd med en dator.
Citera
2011-05-25, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Tycker folk är så bittra och extremt ekonomiska eller vad det är, vad fan är vitsen med att sitta med 2 milj. på kontot och bo som en jävla råtta och köra en skitbil?
Ett av de bättre inläggen ! En del har väldigt svårt att tillåta sig en kostnad. Men det är egentligen inte ett problem. Använder man inte tillgångar får någon släkting ärva eller man kan testamentera till Stockholms Katthem.
Citera
2011-05-25, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Tycker folk är så bittra och extremt ekonomiska eller vad det är, vad fan är vitsen med att sitta med 2 milj. på kontot och bo som en jävla råtta och köra en skitbil? är väl bättre att leva lite och TS kanske inte lägger massa pengar på krogen/kläder/stereo/TV/resor osv osv...

Även om ovanstående skribent inte läst något bättre inlägg i tråden törs jag påstå att det är väldigt, väldigt få med 2miljoner på kontot som köper bil på kredit. Tycker sedan att Speedy missat en liten detalj vad det gäller intresse för bilar...

Någon som har intresse för bilar köper inte en ny V70, BMW320 osv. Dessa bilar köper man för att se lite bättre ut inför sina grannar alternativt för att man faktiskt har råd med dem.

Vad det gäller bilar har väldigt, väldigt många en riktigt taskig koll på vad de verkligen kostar.
Citera
2011-05-25, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Även om ovanstående skribent inte läst något bättre inlägg i tråden törs jag påstå att det är väldigt, väldigt få med 2miljoner på kontot som köper bil på kredit. Tycker sedan att Speedy missat en liten detalj vad det gäller intresse för bilar...

Någon som har intresse för bilar köper inte en ny V70, BMW320 osv. Dessa bilar köper man för att se lite bättre ut inför sina grannar alternativt för att man faktiskt har råd med dem.

Vad det gäller bilar har väldigt, väldigt många en riktigt taskig koll på vad de verkligen kostar.

Med att sitta med 2 milj på kontot och köra skitbil syftade jag på att om man alltid ska spara och aldrig unna sig något så är man snart där. Fan vem vet om man ens lever om tre år när man sparat ihop de där pengarna.

Jag har ett extremt bilintresse och jag har faktiskt en bmw 320 till vardags av de skälen att det är en trevlig bil att köra och se på samt att den fungerar bra för min flickvän att köra och bränslesnål. Alltså valde jag bil efter att noggrant undersökt marknaden med de krav jag hade. Men du har absolut en poäng i det du säger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in