• 1
  • 2
2011-05-22, 02:53
Medlem
Hej jag har en äldre version av nokia (den stryktåliga) nu för någon timmesen (har alltid full täckning annars) la täckningen av helt och nu kan jag inte smsa ringa eller någonting, är det likt för någon annan just nu?
Citera
2011-05-22, 03:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-m3ist3r
Hej jag har en äldre version av nokia (den stryktåliga) nu för någon timmesen (har alltid full täckning annars) la täckningen av helt och nu kan jag inte smsa ringa eller någonting, är det likt för någon annan just nu?

Gick och kollade på lillebrorsans telefon (nyare typ av telefon med touch osv) nu, han har ingen täckning alls heller, man kan välja nät på båda telefonerna comviq och telia.

Någon annan som upplever samma sak?
Citera
2011-05-22, 08:45
Medlem
stelexs avatar
Vanligt hos alla operatörer när dem har service och underhåll.
Citera
2011-05-22, 10:40
Medlem
AntonSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-m3ist3r

Under helgen nu, så byter alla operatörer frekvenser kors och tvärs pga den nya frekvensfördelningen som PTS har beslutat om. Det kan bli tillfälliga störningar, men några större problem förväntas inte.

Alla basstationer stängs ner, en och en, alltså inte samtidigt, medan man byter frekvenser på dem. Det kommer att röra sig om ett fåtal minuter för varje basstation.
Citera
2011-05-22, 11:30
Medlem
Jokk44s avatar
Står klart och tydligt på telenor.se

Under natten mellan lördag 21 maj och söndag 22 maj genomför Telenor, Telia och Tele 2 ett frekvensbyte inom GSM 900-nätet. Frekvensbytet sker så att kvalitén i nätet på sikt kan förbättras och att nya tjänster, som 4G, ska kunna användas. Vid själva bytet kan dock tillfälliga störningar i mobiltelefoni förekomma.

I klartext menar de så som AntonS beskrev.
Citera
2011-05-22, 12:11
Medlem
stelexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntonS
Under helgen nu, så byter alla operatörer frekvenser kors och tvärs pga den nya frekvensfördelningen som PTS har beslutat om. Det kan bli tillfälliga störningar, men några större problem förväntas inte.

Alla basstationer stängs ner, en och en, alltså inte samtidigt, medan man byter frekvenser på dem. Det kommer att röra sig om ett fåtal minuter för varje basstation.
Alla utom 3
Citera
2011-05-22, 12:43
Medlem
Jokk44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stelex
Alla utom 3

Det är ganska självklart med tanke på att de inte ens har ett GSM nät. Hur ska de kunna stänga av någonting som de inte har?
Citera
2011-05-22, 12:57
Medlem
stelexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jokk44
Det är ganska självklart med tanke på att de inte ens har ett GSM nät. Hur ska de kunna stänga av någonting som de inte har?
Självklart att det är självklart om man vet om det, men annars är det inte så självklart.

Sen var det en pik till AntonS för jag vet att han är grymt kunnig.
Citera
2011-05-22, 14:54
Medlem
AntonSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stelex
Alla utom 3

Även 3 är delvis inblandade, för de får egna GSM-frekvenser nu.

De frekvenser som de övriga operatörer lämnar över till 3, kommer dock inte att användas nu direkt idag.
Senast redigerad av AntonS 2011-05-22 kl. 14:56.
Citera
2011-05-22, 16:40
Medlem
kallesietes avatar
Att jag inte har något mobilt nätverk på min iphone (telia) har antagligen med detta att göra då? Eller?

Har täckning annars, kan ringa och skicka sms. Men inte surfa.
Citera
2011-05-22, 17:07
Medlem
Jokk44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallesiete
Att jag inte har något mobilt nätverk på min iphone (telia) har antagligen med detta att göra då? Eller?

Har täckning annars, kan ringa och skicka sms. Men inte surfa.

Detta har bara att göra med GSM nätet och jag antar att du surfar via 3G och då ska ditt problem inte ha något med detta att göra.
Citera
2011-05-22, 17:08
Medlem
kallesietes avatar
Väldigt skumt då problemet har uppstått idag och inte tidigare. Vad kan det då vara?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in