Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-05-22, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arco
Tanken vid att svenskar inte hyser någon respekt för sina föräldrar kombinerat med att de helt enkelt inte vågar stå upp för sig själv är nog ganska så verklighetsbaserad.

Att vara kaxig och dryg bakom skärmen räknas inte

Jag gav dig ett utförligt svar tidigare som jag hoppas att du läste. Hur som helst, då du inte verkar ta till dig (förstår) så vill jag tala om för dig med ett lite lättare språk.

När någon skriker horunge (eller något annat elakt uttryck) till en vanlieg svensk person som går nedför gatan så tänker inte denne hypotetiska svenske person Grrr.. han sa något argt till mig, nu ska han få!. Den svenske personen tänker istället Jaha, och där står en missanpassad idiot och skriker, vilken tur att man är som han. Du förstår ts, den svenska mentaliteten är inte att ta åt sig av den här sortens kränkningar. Det är sådant som obildade, efterblivna och kriminella håller på med. Varför bekymra sig över vad idioter står och ropar/slänger ur sig?

Om någon ropar kränkande uttryck till dig är det inte dig som det är fel på. Det är personen som är kaxig och säger kränkande uttryck som det är fel på och jag är mycket glad att vi i det här landet är så pass intelligenta att vi normalt sätt inte ens behöver resonera över det här. Utan det här kommer generellt sätt som en naturlig reaktion tack vare vår goda allmänbildning och goda mentalitet. Att tolka vår nonchalanta inställning till efterblivna random provokatörer som feghet är en grov missuppfattning.
2011-05-22, 16:39
Citat:
Ursprungligen postat av qpasatiabuena
Jag gav dig ett utförligt svar tidigare som jag hoppas att du läste. Hur som helst, då du inte verkar ta till dig (förstår) så vill jag tala om för dig med ett lite lättare språk.

När någon skriker horunge (eller något annat elakt uttryck) till en vanlieg svensk person som går nedför gatan så tänker inte denne hypotetiska svenske person Grrr.. han sa något argt till mig, nu ska han få!. Den svenske personen tänker istället Jaha, och där står en missanpassad idiot och skriker, vilken tur att man är som han. Du förstår ts, den svenska mentaliteten är inte att ta åt sig av den här sortens kränkningar. Det är sådant som obildade, efterblivna och kriminella håller på med. Varför bekymra sig över vad idioter står och ropar/slänger ur sig?

Om någon ropar kränkande uttryck till dig är det inte dig som det är fel på. Det är personen som är kaxig och säger kränkande uttryck som det är fel på och jag är mycket glad att vi i det här landet är så pass intelligenta att vi normalt sätt inte ens behöver resonera över det här. Utan det här kommer generellt sätt som en naturlig reaktion tack vare vår goda allmänbildning och goda mentalitet. Att tolka vår nonchalanta inställning till efterblivna random provokatörer som feghet är en grov missuppfattning.

Han vågar dessvärre inte läsa det någo har skrivit här. HAn bara skriver en rad för att få utlopp för sitt konfliktskaparbehov det ligger i deras gener. Grottfolksgener.
2011-05-22, 16:45
Medlem
Grizzlybjoerns avatar
Kunde inte bry mig mindre om någon sur idiot sa det till mig. Skulle inte bli sur/arg oavsett ifall det var en nära polare eller random.. PALLA BRY
2011-05-22, 16:48
Medlem
Någon mer än mig som tycker att ts försöker vara något mer än vad han är då han bildar dessa otroligt fjantiga meningar med så svåra ord som möjligt.
2011-05-22, 16:48
Medlem
Citat:
Känner du ingen som helst vrede väckas inom dig om en person från ingenstans skulle påpeka att din mor är en hora? Även om du vet att det inte är sant så har denne person ändå kommit med en grov förolämpning i mina ögon.

Personligen så anser jag att prostitution borde vara lagligt!
2011-05-22, 16:49
Medlem
Chopinowskis avatar
Horunge kan likställas med engelskans bastard. Dessutom tror jag väl att majoriteten av oss, eller en stor del i alla fall, är horungar då majoriteten av Sveriges föräldrar inte är gifta.
2011-05-22, 16:49
Medlem
berlinlondons avatar
Citat:
Hur resonerar du när väljer att inte bry dig ifall någon skulle kalla dig för horunge? Jag menar det är ju inte bara ett påhopp på dig utan även på din egen mor.

Jo det kan jag berätta för dig. Det semantisk innehållet i "horunge" artikulerat av en person som varken känner dig eller din mor är ett ord som inte har mer innehåll än ett uttryck av ogillande. Förstår du det här?
Hur kan det vara ett påhopp på en mor som personen inte ens känner? Varför ska man hävda sig när ngn idiot som man inte känner hoppar på en med kränkande kommentarer när det inte spelar någon roll vad den personen "presuppose" om dig?
Däremot tror jag att de flesta naturligt reagerar ganska starkt om dem blir tilltalade med det ordet.

Men varför verbalt hämnas mot någon som inte vet vad den pratar om? Make peace, NOT war.
2011-05-22, 16:56
Bannlyst
Fast egentligen betyder väl horunge att man är född utanför ett äktenskap. Så om någon kallar mig för horunge så tar jag inte till mig då mina föräldrar inte var gifta när jag föddes.

Har även för mig att en ensam textrad heter horunge.
2011-05-22, 16:57
Bannlyst
Min mor är en jävla hora så jag skulle inte bry mig i vart fall. Sen handlar det om att vara civiliserad. Ord är bara ord, vem bryr sig ifall en idiot förolämpar dig, han är isådanafall inte värd din tid.
2011-05-22, 17:10
Medlem
Kamnes avatar
Citat:
Godkväll!

Under mina år som medborgare i detta land så har jag under ett flertal gånger uppmärksamt hur Svenskar kallar andra Svenskar för horungar, utan att det sker någon som helst respons från den andra parten.

En kraftig majoritet utav dessa Svenskar verkar inte ta till sig när man får höra detta ord, utan man ser det snarare som vilket skällsord som helst.

Är det att man inte fattar innebörden av vad ordet betyder eller är det helt enkelt som så att man inte bryr sig när någon säger att man är son till en hora? Någon som kan förklara hur det ligger till eller någon som har upplevt liknande upplevelser?

Det heter svenskar, inte 'Svenskar'.
2011-05-22, 17:10
Medlem
Därför att "sex" inte är lika laddat för svenskar som för invandrare som ofta kommer från kulturer där kvinnan förväntas vara oskuld innan hon gifter sig.

I kulturer där man inte talar om sex blir såklart allt som har med sex att göra laddat.

En förolämpning av sorten " jag ska knulla Din mamma " sagt av en invandrare kan av svensken möttas med ja det kan hon kanske behöva dvs en axelryckning.
2011-05-22, 17:18
Medlem
Citat:
Snarare att man inte hyser någon större respekt för sina egna föräldrar

Snarare så att man inte hyser någon respekt för den som uttalar sig så. Vem bryr sig om vad en nolla säger? Dessutom är det ocivilserat, negeraktigt tom, att hetsa upp sig över förolämpningar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in