2011-05-22, 04:29
Medlem
Magnet83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av servus
I boken kunde de inte skada ngon, men ja, spkarmn frstr hela tredje filmen. Varfr gjorde Rohan filmhistoriens ballaste anfall fr att sedan lta en spkarm rensa allt p 2 minuter? Antiklimax.

Vad det gller rnarna vgade sig inte rnarna nra Sauron har jag fr mig.
S vitt jag vet hade spkena medan de var mnniskor endast svurit en ed som gick ut p att hjlpa Gondor mot Sauron. Sedan kunde vl visst spkena skada folk d de assisterade Aragorn och co. i kampen mot piraterna frn Umbar? Jag hller dock med om att de inte skulle ha inkluderat dem i slaget vid Pelennors sltter, d detta inte frekom i boken samt att de redan uppfyllt sin ed i fregende strid.

Citat:
Ursprungligen postat av Zhukov
rnarna kan flyga vldigt hgt s hgt att inte ens Legolas kan se dom frn marken s dom hade nog inte blivit upptckta s tidigt Sauron hade vl dock sett dom nr dom nrmat sig Mordor men d kanske det vore frsent.
Men det betyder inte att de inte skulle kunna duka under p grund av ringen. Sedan r det heller inte omjligt att vingbestarna var muterade rnar i grunden precis som orcherna var alver eller trollen enter (Lavskgge nmner i Sagan om de tv tornen att trollen bara r avbildningar av enterna, liksom orcherna r av alverna) d, vad jag vet, nmns det aldrig ngonting om vingbestar i Silmarillion, och det var ju endast Iluvatar som kunde ge varelser liv.
Senast redigerad av Magnet83 2011-05-22 kl. 04:43.
Citera
2011-05-22, 04:46
Medlem
MrRofls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zhukov
rnarna kan flyga vldigt hgt s hgt att inte ens Legolas kan se dom frn marken s dom hade nog inte blivit upptckta s tidigt Sauron hade vl dock sett dom nr dom nrmat sig Mordor men d kanske det vore frsent.

Legolas kan se rtt lngt... S det br vara rtt tunnluft druppe...
Citera
2011-05-22, 05:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrRofl
Legolas kan se rtt lngt... S det br vara rtt tunnluft druppe...

ja men moln och sten blockerar.
Citera
2011-05-22, 06:08
Medlem
pl0p3s avatar
Den strsta logiska luckan fr mig r varfr de inte fixar fram lite eldvapen. Bde alver och dvrgar har ju grym ingenjrskonst och Saruman har ju tom en massa krut nr han bombar snder Helmes Deep.

Med ngra kanoner och muskter hade ju saken vid bde Helmes deep och Minas Tirith varit biff.
Citera
2011-05-22, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dreamers
Det lite nnu roligare r ju att Aragon ltt kunnat storma hela Mordor med sin spkarm, men de skulle frsts gra sjlva..

Men kom igen, en lite spsrme mot sauron. han skulle bara ha poffat bort dem om de kom fr nra
Citera
2011-05-22, 09:48
Medlem
Stegens avatar
En grej jag har tnkt p r, varfr slnger dom inte ner ringen i nn annan random magmahla typ i moria eller ntt? ven om det inte hade frstrt ringen hade ju nd ingen kunnat hmta den!
Citera
2011-05-22, 09:49
Medlem
Onxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harlekin98
Men kom igen, en lite spsrme mot sauron. han skulle bara ha poffat bort dem om de kom fr nra

Say whaaat? Spkena r immuna mot fysiskt vld och sauron kan inte gra skit i den formen han r i filmen.
Citera
2011-05-22, 10:02
Medlem
slashing_swords avatar
Eller en s logisk frklaring som att de frmodligen inte hade tagit sig frbi de svarta ryttarna, dock efter slaget vid Minas T. m.m r vl de flesta av deras flygdjur utslagna, samt hxmstaren sjlv?
Citera
2011-05-22, 10:31
Medlem
fags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stegen
En grej jag har tnkt p r, varfr slnger dom inte ner ringen i nn annan random magmahla typ i moria eller ntt? ven om det inte hade frstrt ringen hade ju nd ingen kunnat hmta den!
D hade la inte Sauron dtt? Och d hade han kunnat mobilisera en nnu strre arm, och frstra hela tjollahoppet p s stt. Kanske?
Jag kan fr lite om SoR.
Citera
2011-05-22, 10:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stegen

Men det fattar du vl? Den dr demonen som fanns dr hade ju tagit den.
Citera
2011-05-22, 10:36
Medlem
devilzeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slashing_sword
Eller en s logisk frklaring som att de frmodligen inte hade tagit sig frbi de svarta ryttarna, dock efter slaget vid Minas T. m.m r vl de flesta av deras flygdjur utslagna, samt hxmstaren sjlv?
Men d hade de ju ingen som helst aning om var Frodo och Sam befann sig, om de ens levde. ven om det hade funkat s hade de ju d inget stt att kontakta hoberna.
Citera
2011-05-22, 11:00
Medlem
Jafan89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotardo
Tja... Du har en pong, men anledningen till att det blev tv feta sm jvla hober som skulle droppa ringen i vulkanen (?) var vl typ att de var de enda som gick att lite p, de med renast hjrtan typ. Mnniskorna gick ju inte att lita p och inte alverna heller.

Antar att Tolkien inte orkade frklara att rnarna inte gick att lite p.

Dessutom, kom igen, snd ngra rnar mot Sauron? pffh.
Fast han kunde ju varit schysst och givit hoberna tminstone ett par hstar...

Vem har inte filosoferat i dessa banor som TS, och sedan verkar ringens inflytande bara vara ungefr 5 meter, s skulle man inte kunna helt enkelt binda fast en hobbit med ringen i ett rep och sedan lta han hnga under en rn ca 10-15 meter och sedan flyga dit utan att behva oroa sig fr ringens inflytande...

Alternativt kunde vll de ha byggt ngon annan flygandetransport och levererat dem p det sttet istllet.

Citat:
Ursprungligen postat av tornet75
En annan frga r varfr inte Sauron helt enkelt smidde en ny ring s att han slapp leta.

Kan vara lite svrt att gra det utan armar och ben, och tror inte han var sugen p att lta ngon annan gra det t honom

Logik i en fiktiv film sklart
Senast redigerad av Jafan89 2011-05-22 kl. 11:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in