2011-05-24, 15:15
Medlem
Cuprums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mattelol
Det jag tycker r mest underligt r att The Witch King ritas upp som Saurons starkaste vapen och helt oslagbar men i filmen fr man se honom ha ihjl en mnniska fr att sedan bli verrumplad av en hobbit och en kvinna.

Jag har alltid strt mig lite p den scenen i filmen. Witchking har under slaget ddat s mnga soldater utan strre tanke, men framfr en annan ansiktsls soldat brjar han gloata och "leka", nr de rkar vara Eowyn. Han var bara s annorlunda i beteende innan den scenen fr att sedan bli lika arrogant och tudsdslande som en Bond-skurk.
Citera
2011-05-24, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oakenshield
Tids-och-avstndsperspektiven i filmen r ljligt reducerade gentemot boken. Av naturliga skl, hur lnga skulle inte filmerna bli om man frskt terge att hela kriget om ringen utspelades under ett och ett halvt r, frn Saurons attack p Osgiliath till frintandet av ringen?

Det var ju knappast s att brdraskapet knallade ivg ett par dar frn Rivendell till det att de upplstes vid Amon Hen, eller att den sista hren med Vsterns herrar red ut frn Minas Tirith, kom runt en bergskrk och vips befann sig framfr Svarta portarna, som det verkar i filmen..

Det var faktiskt mot bakgrund av boken jag skrev inlgget. Det r nog sant att det saknas ngon adekvat explicit tidslinje i filmerna men andra sidan r det f spelfilmer vars handling utspelas i realtid . De senare filmerna tycker jag ocks fljer boken frhllandevis vl, jag hller inte med dig om att kriget beskrivs p det stt som du ger intryck av i Tolkiens bcker fr att utelmnas i filmerna. Om Tolkien siktat lgre med alla millienneskiften hade helt enkelt bckerna gjort ett bttre intryck samtidigt som de behllit vriga kvaliter.

Fr vrigt anser jag faktiskt att lavastrmmen rinner genom en grotta eller ihligt berg, scenerna i filmen r filmat ovanifrn bara. case closed
Citera
2011-05-24, 15:34
Medlem
.Buddahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter_18
Nej, det r faktiskt owyn som ddar honom (jag har lst originalet p engelska), men det rkade bli Merry p grund av en felversttning.
Men det kan i och fr sig frltas, fr scenen r ganska frvirrande och jag kan frst misstaget eftersom Merry trots allt orsakar allvarlig skada p Witch-King, men det r owyn som utdelar ddsstten.

Vafan, haha serist hur kunde de verstta det s fel i den svenska upplagan?
Citera
2011-05-24, 15:47
Medlem
Magnet83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zhukov
Isildur Boromi var ju mnniskor dom har ju lgre motstndskraft mot ringen n hober har ju inte med stolthet att gra d alla mnniskor har lgre motstndskraft.
Visserligen, men Gollum hade ju ingen strre motstndskraft mot den. Sedan hittade jag det hr ocks:
Citat:
It has been pointed out by several observers, most notably on an episode of Family Guy that the entire Quest of the Ring could have been over almost as quickly as it began if only Gandalf had requested that Gwaihir simply take the ring himself and delivered it to Mount Doom to have it destroyed. Whether or not this is a reasonable possibility is debatable, however, using logic, you can conclude that Sauron would have seen the ring and sent armies and the Nazgl after him, thus eventually overpowering Gwaihir and ultimately giving Sauron the ring. This also is debateable because it is unknown how the wearing of the Ring on a claw or other appendage would affect an animal and Sauron's ability to see it with his Eye.

It should also be understood that the mission to bring the One Ring to Mordor was appointed to Frodo by the White Council. Only Frodo alone should risk holding the Ring, thus it was not Gwaihir's mission, nor was it his burden, to carry either the Ring or the Ring Bearer.
http://lotr.wikia.com/wiki/Gwaihir

Om ingen hittar ngot mer konkret att ringen hade strre effekt p de hgmodiga eller djur som rnar, fr man nog antingen bara utg ifrn det sistnmnda, anvnda ngon av de andra punkterna jag tog upp eller helt enkelt svlja det och att "missen" beror p "suspension of disbelief".
http://en.wikipedia.org/wiki/Suspension_of_disbelief
Citera
2011-05-24, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Buddah
S hr beskrivs scenen i originalet:

"Merry's sword had stabbed him from behind, shearing through the black mantle, and passing up beneath the hauberk had pierced the sinew behind his mighty knee.
'owyn! owyn!' cried Merry. Then tottering, struggling up, with her last strength she drove her sword between crown and mantle, as the great shoulders bowed before her.
The sword broke sparkling into many shards. The crown rolled away with a clang. owyn fell forward upon her fallen foe."

Det kan allts misstas fr att det var Merry som ddade Witch-King i brjan, men i slutet s r det uppenbart att det egentligen var owyn.
Citera
2011-05-24, 17:05
Medlem
Superkufs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Buddah

ke Ohlmarks tog sig stora friheter med orginaltexten. Han gillade att skjuta in adjektiv s att Rohirrims riddarhr pltsligt blev Rohirrims strlande riddarhr (vilket jag har viss frstelse fr), han frlngde en del meningar bortom all rimlighet, missade helt ngra engelska vitsar ("wild goose chase" har inget med gss att gra) och fuckade upp Hxmstarens hdanfrd fullstndigt. Inte fr inte blev han Tolkien-nrdarnas hatobjekt nummer 1.

Rent praktiskt tror jag inte att ngon p frlaget kontrollerade versttningen mot orginalet.
Citera
2011-05-24, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Superkuf
ke Ohlmarks tog sig stora friheter med orginaltexten. Han gillade att skjuta in adjektiv s att Rohirrims riddarhr pltsligt blev Rohirrims strlande riddarhr (vilket jag har viss frstelse fr), han frlngde en del meningar bortom all rimlighet, missade helt ngra engelska vitsar ("wild goose chase" har inget med gss att gra) och fuckade upp Hxmstarens hdanfrd fullstndigt. Inte fr inte blev han Tolkien-nrdarnas hatobjekt nummer 1.

Rent praktiskt tror jag inte att ngon p frlaget kontrollerade versttningen mot orginalet.
Frutom de rent tekniskt felaktiga versttningarna s ndrade han ocks stilnivn ganska ordentligt, och lyckades nstan ge karaktrerna andra personligheter.
Ett ganska bra exempel r Aragorns lite vl klmkcka "inte behver ni svlta frrn vintern kommer, inte!" eller nt liknande jmfrt med hans betydligt mer allvarsamma och tankfulla "you need not starve until Winter comes" i det engelska originalet.

Dessutom saknas den dr speciella lderdomliga och nstan bibliska knslan frn originalet i ke Ohlmarks versttningar.
Citera
2011-05-24, 18:15
Medlem
Fanns det verkligen en ppen krater ned till lavan? En vulkankrater r vl oftast igentppt?

Det hade allts varit omjligt fr rnen att slppa ned ringen direkt i lavan.
Citera
2011-05-24, 18:29
Medlem
Trknicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1891PoonStreet
Fanns det verkligen en ppen krater ned till lavan? En vulkankrater r vl oftast igentppt?

Det hade allts varit omjligt fr rnen att slppa ned ringen direkt i lavan.

En krater r vl sllan igentppt? Om den r det r det vl ingen krater?

Det rimligaste hade varit att rnen knep en hob i klon och transporterade den till domedagsberget och vaktade utanfr, sen hade hoben traskat in, langat ringen och tatt rntaxin hem igen.

Detta mste ju ha varit mycket enklare n att knata hela vgen. Ingen risk heller fr att Gollum skulle frskt mosa planerna i sista stund. Sen hade man kunnat arrangera ett avledande slag fr att dra bort uppmrksamheten frn mount doom om man nu tyckte man behvde det.

Problemet r ju bara att engagera rnarna, antagligen var man tvungen att uppvisa nn form av aggregerat mod och vilja till blodspillan fr att den sista alliansen mellan mnniskor, alver och dvrgar skulle finnas vrdigt flygturen av de sjlvgoda fjderfna.
Citera
2011-05-24, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tråknick
En krater r vl sllan igentppt? Om den r det r det vl ingen krater?

Efter ett vulkanutbrott s tpps vl kratern igen av stelnad lava och sten? Det finns d allts ingen ppen krater och drmed blir det omjligt att slppa ned ringen direkt i lavan.
Citera
2011-05-24, 18:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Peter_18
S hr beskrivs scenen i originalet:

"Merry's sword had stabbed him from behind, shearing through the black mantle, and passing up beneath the hauberk had pierced the sinew behind his mighty knee.
'owyn! owyn!' cried Merry. Then tottering, struggling up, with her last strength she drove her sword between crown and mantle, as the great shoulders bowed before her.
The sword broke sparkling into many shards. The crown rolled away with a clang. owyn fell forward upon her fallen foe."

Det kan allts misstas fr att det var Merry som ddade Witch-King i brjan, men i slutet s r det uppenbart att det egentligen var owyn.
Men nd beskrivs det eftert att det endast var Merrys svrd(dolk) som var smitt i Vsterness som kunde skada Hxmstarens oddliga ktt s drfr mste det varit Merrys hugg som var ddande.Sa inte Gandalf ocks att enligt legenden skulle inte Hxmstaren d av en Mnniska.
Citera
2011-05-24, 18:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Magnet83
Visserligen, men Gollum hade ju ingen strre motstndskraft mot den. Sedan hittade jag det hr ocks:

http://lotr.wikia.com/wiki/Gwaihir

Om ingen hittar ngot mer konkret att ringen hade strre effekt p de hgmodiga eller djur som rnar, fr man nog antingen bara utg ifrn det sistnmnda, anvnda ngon av de andra punkterna jag tog upp eller helt enkelt svlja det och att "missen" beror p "suspension of disbelief".
http://en.wikipedia.org/wiki/Suspension_of_disbelief
Gollum hade ju en enorm motstndskraft mot ringen han hade vl den i 500 r utan att blekna bort.

Som Gandalf sa detta hade bara varit mjligt fr en hob allts mste gollum ha varit en hob frn brjan.

Sedan begret till ringen det fr ju alla som har den ett tag Frodo vgrade ju i slutet att kasta i 5ringen och hade det inte varit fr Gollum s hade Sauron vunnit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in