2011-05-24, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twinkle80
Nn som tror Sam hade passat bttre som the ring bearer? han verka ha starkare psyke och stabilare. Frodo r ju mest en last, det r ju sam som gjort det mesta jobb.

ls: dummare och mindre inflytelserik.

det verkar ju som om ju mer vardaglig personen r desto mindre kraftfull blir ringen. sam r den perfekte braren = trg, godhjrtad, lite lagom knubbig och oerhrt ofarlig.

sedan verkar det ju vara ngon slags gay love story mellan frodo och sam dr sam r bottom.
Citera
2011-05-24, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyYuma
ls: dummare och mindre inflytelserik.

Han m vara dummare..
Men Sam fr ju ligga i alla fall nr de kommer tillbaka hem, frodo fr g tillbaka till sin pojkrum och fortstta onanera. jvla loser r han.
Citera
2011-05-24, 09:54
Medlem
Resolutios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SLETENHETEN
Han m vara dummare..
Men Sam fr ju ligga i alla fall nr de kommer tillbaka hem, frodo fr g tillbaka till sin pojkrum och fortstta onanera. jvla loser r han.

Sam o Frodo lg vll nr dem kom tillbaka ifrn vulkanen? Kommer du inte ihg den dr riktigt gayiga looken Sam gav Frodo nr han kom in i rummet fr att trffa honom?

Eller va det bara jag som tnkte p vad som hnde eftert?

Citera
2011-05-24, 10:33
Bannlyst
Varfr skickade inte saruman balrog p helms deep
Citera
2011-05-24, 12:07
Medlem
Teddows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TripZone
Skulle precis skriva ngot i stil med "varfr red dom inte p en hst tminstone", men brjade runka till din avatar istllet.
Citera
2011-05-24, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChuckyTheEnforcer
Sg just slutet p Sagan om Konungens terkomst och funderar ver en sak.
Eftersom rnarna verkar vara p de godas sida, varfr flg dom bara inte in i Mordor och slppte ner ringen i domedagsberget?
Vore ju bra mycket enklare n att skicka en hob traskandes dit.

Har lst bckerna och sett filmerna men kan inte minnas att jag sett ngon frklaring till detta.
Det skulle vara fr riskabelt att skicka rnarna till Mordor, de skulle ltt spras och ddas av Saurons anhngare;
det minst riskabla alternativet var att frska hlla sig fullstndigt osedd hela vgen dit.

Det finns ocks folk som har frgat sig varfr Frodo inte sjlv anvnde Ringen fr att ta sig till Mordor, men alla som r medvetna om Ringens natur frstr varfr det inte skulle fungera.

Citat:
Ursprungligen postat av twinkle80
Nn som tror Sam hade passat bttre som the ring bearer? han verka ha starkare psyke och stabilare. Frodo r ju mest en last, det r ju sam som gjort det mesta jobb.
Frodo var den bsta kandidaten eftersom han redan hade en nra relation till bde Bilbo och Gandalf, och nr en person vl har tagit p sig ansvaret som Ringbrare s fr inte Ringen verlmnas till andra utan vidare, eftersom det r alldeles fr riskabelt.

Citat:
Balrogerna blev nstan utrotade i Frsta ldern under Vredens Krig, och de ytterst f balroger som fanns kvar gmde sig djupt nere i grottor.
Det r frresten en riktigt hftig hndelse, med magnifika gonblick som nr Erendil kommer i sitt flygande skepp och ddar draken Ancalagon.

En annan sak som r viktig att komma ihg r att ke Ohlmarks versttning r vedervrdig, och utan tvekan r orsaken till mnga missfrstnd (bara en sn sak som att verstta "he stopped dead" till "han hejdade dden" r rtt patetiskt).
Jag tycker egentligen att originalet p engelska r den enda versionen som verkligen duger, ven om nyversttningen Ringarnas Herre r ganska bra.
Senast redigerad av Peter_18 2011-05-24 kl. 13:21.
Citera
2011-05-24, 12:27
Medlem
Oakenshields avatar
Citat:

Nu r det dags att folk slutar svamla om Sarumans samrre med Balrogen, det finns inget, han har inte skickat den nnstans och r inte i position att gra det heller.
Citera
2011-05-24, 13:15
Medlem
Mattelols avatar
Det jag tycker r mest underligt r att The Witch King ritas upp som Saurons starkaste vapen och helt oslagbar men i filmen fr man se honom ha ihjl en mnniska fr att sedan bli verrumplad av en hobbit och en kvinna.
Citera
2011-05-24, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mattelol
Det jag tycker r mest underligt r att The Witch King ritas upp som Saurons starkaste vapen och helt oslagbar men i filmen fr man se honom ha ihjl en mnniska fr att sedan bli verrumplad av en hobbit och en kvinna.
Witch-King ddades i ett vldigt kritiskt skede, under sjlvaste slaget vid Minas Tirith - nr det verkligen gller s kan alla mnniskor (samt alver, dvrgar och hobbitar, fr den delen) frammana enorma styrkor.
Senast redigerad av Peter_18 2011-05-24 kl. 14:11.
Citera
2011-05-24, 13:49
Medlem
.Buddahs avatar
Citat:

Det r inte Eowyn som ddar honom utan har blivit ett missfrstnd mellan filmen och boken. Tror det r Peregrin eller Meriadoc som ddar honom vilket inte r speciellt konstigt eftersom att i bckerna s blir de kungliga krigare i slutet. (OBS: Har kanske minns fel.)
Citera
2011-05-24, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Buddah
Det r inte Eowyn som ddar honom utan har blivit ett missfrstnd mellan filmen och boken. Tror det r Peregrin eller Meriadoc som ddar honom vilket inte r speciellt konstigt eftersom att i bckerna s blir de kungliga krigare i slutet. (OBS: Har kanske minns fel.)
Nej, det r faktiskt owyn som ddar honom (jag har lst originalet p engelska), men det rkade bli Merry p grund av en felversttning.
Men det kan i och fr sig frltas, fr scenen r ganska frvirrande och jag kan frst misstaget eftersom Merry trots allt orsakar allvarlig skada p Witch-King, men det r owyn som utdelar ddsstten.
Senast redigerad av Peter_18 2011-05-24 kl. 14:16.
Citera
2011-05-24, 15:09
Medlem
Citat:
Here the prophecy of Glorfindel was fulfilled; he had fallen not by "the hand of man", but by a woman and a hobbit.

Var ett bra tag sedan jag lste alla bckerna men mig veterligen s var det vl inte kvinnors plats att kriga s TWK hade ju ett tmligen gott frsvar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in