2011-05-22, 00:01
Medlem
Hej,

Jag har problem med min svullna mage. Kan inte beskriva med ord hur mycket jag lider av detta så jag tänker inte ens försöka. Har haft det så här i snart ett år, dock har den värsta perioden varit ungefär från efter förra sommarn till dagsläget.

Jag är gasig i magen och är som svullnast efter jag ätit och några timmar fram. På kvällarna kan den också svullna upp ordentligt. Jag fiser ganska mycket (stackars flickvännen som får lida av detta) men har sällan ont i magen.

Har varit hos flera läkare och rådgivare och fått svar om att det kan bero på att jag:
* Har en stressig vardag och att detta försämrar magsmältningen och gör min mage svullen
* Äter mjölkprodukter, dvs. att jag skulle vara laktosintolerant. Det roliga är att andra läkare säger att jag INTE kan vara laktosintolerant eftersom jag sällan är lös i magen och konsumerar ganska mycket mjölkprodukter.
* Har brist på * (nåhot) i min mage och att probiotika skulle fungera. Jag testade en sådan burk med kapslar i 30 dagar utan något resultat.

Det känns så otroligt hopplöst och jag skulle nästan kunna göra vad som helst. Finns det något som har stött på detta problem någon gång tidigare och hittade en lösning?

/ Panikslagen stackare
Citera
2011-05-22, 00:06
Medlem
Kanske kan vara IBS? http://www.magotarm.se/diagnoser-til...on-irritabile/

Har själv diagnostiserats med IBS. Har lärt mig nu vad jag ska undvika för att magen skall må bra. Kan få samma symptom som du beskriver ifall jag äter fel föda, dock även rejäla smärtor/kramp-attacker dessutom. Jag hade riktigt stora problem men efter att jag kom till rätt läkare så har jag med rådgivning lärt mig hantera magen.

Gick till flera vanliga läkare tidigare men de sa bara "lev sunt så mår du bra" och "tänk inte att du får ont i magen så får du inte ont i magen", lite av en bitchslap i ansiktet. Tillslut blev jag slussad till Ersta Sjukhus där jag ganska snabbt fick ställd diagnos.
Senast redigerad av Raggarmunken 2011-05-22 kl. 00:08.
Citera
2011-05-22, 09:24
Medlem
Eftersom läkarna inte kan säga vad det är och dina symptom stämmer bra med candidaöverväxt, är det troligt att det är det är det du lider av. Det är intressant att varken Riksförbundet för mag- och tarmsjuka eller Ersta sjukhus, som det har skrivits om här, nämner candida. Det är uppenbarligen en diagnos som den svenska sjukvården inte vill kännas vid, skulle väl motverka affärsidén kan man tänka. Så här kan candidan se ut och den är högst verklig:

http://img199.imageshack.us/i/cimg0025zy.jpg/

Probiotika är bra för att stärka de goda tarmbakterierna, men det räcker inte. Candidan måste svältas ut genom ett totalförbud för socker och andra snabba kolhydrater, det är dem candidan lever av. För att ta död på den använder man kokosolja i maten och/eller tillför ren kaprylsyra (denna finns också i kokosoljan). En tesked bikarbonat i ett glas vatten dagligen skapar en mer basisk miljö, som candidan inte trivs i. Tänk på att du haft det här ett tag och det går inte över på en vecka. Candidan har förmodligen växt till sig en längre period innan överväxten blev så stor att du kände av den. Ge det alltså tid och var noga med kosten. Är det candida är det också troligt att du kommer att känna ett stort sug efter just den förbjudna maten, då gäller det att stå emot.
Googla gärna på candida och lär dig mer, det finns mycket kunskap utanför sjukvården.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in