2011-05-21, 18:04
Medlem
Freddsindahoods avatar
Tjena.

De är så att jag håller på att bygga ett rum, och i rummet tänkte jag ha lite mycke ljud (kommer ha rätt hög bas osv). Nu till frågan: För att isolera rummet så att inte de andrar rummen stör sig, vilken metod är bäst?

-Att använda sig av en eller två gipsskivor som man bara sätter upp på väggen

-Att sätta upp reglar längs väggen, använda sig av de där "isoleringsskummet", de där gula mjuka (kommer inte ihåg va de heter), och sen sätta en gipsskiva på.

Problemet med alt 2 är att vi har ett hål i väggen där vi får tag i alla ledningar till huset, och det kommer vara svårt att få tillgång till den om vi använder oss av alt 2, vi måste då borra ett större hål utanpå osv. Så alt 1 är definitivt lättare, men frågan är om de räcker för att "hålla inne ljudet"

Tack på förhand!
Citera
2011-05-21, 22:15
Medlem
UnEasys avatar
Har själv gått i samma tankar. Antar att basen bara var en ursäkt för att du vill bygga ditt eget knullrum där du kan härja fritt utan att väcka ungarna. Det är iaf min plan.
Tror inte att en gipsskiva till gör allt för stor skillnad, framförallt inte om det nu är en bas du ska tysta. Det blir nog svårt hur som helst.
Tror mer på gullfiber isf men du lär inte behöva slå upp någon tvärregel för att hålla det på plats.
Citera
2011-05-21, 22:52
Medlem
comperios avatar
Det första du måste tänka på eftersom du har ett hål för ledningar är att få rummet lufttätt, minsta lilla springa kan göra allt arbete för dämpning till förgäves.

Alternativ 1 kommer förövrigt inte ge speciellt mycket dämpning, om någon. Om jag vore du skulle jag sätta upp en ny vägg en bit ifrån den riktiga väggen (1-2 dm) och skaffa nya gummilister till dörren, och ska vi vara riktigt seriösa så ska du ha två dörrar med lite mellanrum emellan.

Om man kollar på hur studios brukar byggas så brukar dom ofta bygga ett nytt rum i det existerande rummet för att inte få in omvärldsljudet.
Citera
2011-05-21, 23:09
Medlem
roels avatar
Vare sig gipsskivor eller gullfiber är material tillverkat för att dämpa bas. Det effektivaste vore antagligen betong,ju tjockare desto bättre.comperio: Musikstudios byggs oftast för att ljud inte skall läcka IN...viss skillnad mot tvärtom.Man placerar inte en proffsstudio i en hyreslägenhet liksom...
Senast redigerad av roel 2011-05-21 kl. 23:52.
Citera
2011-06-07, 19:10
Medlem
JanneGlanss avatar
Hej

Citat:
Ursprungligen postat av Freddsindahood
-Att sätta upp reglar längs väggen, använda sig av de där "isoleringsskummet", de där gula mjuka (kommer inte ihåg va de heter), och sen sätta en gipsskiva på.

Det där gula heter fogskum och ska ej användas så, det kan lätt trycka sönder gipsskivorna när det expanderar och det isolerar inte ljud lika bra som varianterna jag ska berätta för dig nu.

Bygg med två gipsskivor, isolera innanför dem med vanlig mineralull, fogarna på den undre gipsskivan och till den yttre och i kanterna utmed golv/tak fogar du med akrylmassa. Alla genomföringar eller diverse sätter du också akrylfog(kostar 19:-/600ml på biltema) i genomföringarna som du sedan döljer vid spackling.

Dörrkarmen tätar du också utmed. Då tätar du först med en bottningslist som du trycker in och sedan kör du med akrylfogen igen. Glöm ej tätningslister på dörrbladet.

Som tidigare sagts minsta lilla springa så tjuter det ut ljud.

Glöm ej att ljudet kan färdas utmed taket, om det inte är tätt där osv. Om det är en vind du har ovanför rummet, isolera och släng på en enkel gipsskiva över, då är det helt ljudtätt.

Så har vi i byggbranchen gjort länge där det ställts höga krav på ljudisolering och det har alltid fungerat prima.

MVH
Senast redigerad av JanneGlans 2011-06-07 kl. 19:14.
Citera
2011-06-07, 19:30
Bannlyst
Det finns firmor som har som specialllitet att ljudisolera hemmabioanläggningar så att de inte stör grannarna!

De bästa resultaten får man om man river ner väggarna, golvet och taket och installerar ny isolering på alla fyra ytskiften!

Gör man det själv så brukar resultatet bli därefter!
Citera
2011-06-07, 19:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av karlstross
Det finns firmor som har som specialllitet att ljudisolera hemmabioanläggningar så att de inte stör grannarna!

De bästa resultaten får man om man river ner väggarna, golvet och taket och installerar ny isolering på alla fyra ytskiften!

Gör man det själv så brukar resultatet bli därefter!

Hemma i min trappuppgång har vi tre som gillar att titta på film. Vi har sagt att vi får titta på film med högt ljud fram till 22.00 om inget annat sägs!

Eftersom vi inte har pengar att bygga om våra vardagsrumm!
Citera
2011-06-08, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanneGlans
Hej

Det där gula heter fogskum och ska ej användas så, det kan lätt trycka sönder gipsskivorna när det expanderar och det isolerar inte ljud lika bra som varianterna jag ska berätta för dig nu.

Bygg med två gipsskivor, isolera innanför dem med vanlig mineralull, fogarna på den undre gipsskivan och till den yttre och i kanterna utmed golv/tak fogar du med akrylmassa. Alla genomföringar eller diverse sätter du också akrylfog(kostar 19:-/600ml på biltema) i genomföringarna som du sedan döljer vid spackling.

Dörrkarmen tätar du också utmed. Då tätar du först med en bottningslist som du trycker in och sedan kör du med akrylfogen igen. Glöm ej tätningslister på dörrbladet.

Som tidigare sagts minsta lilla springa så tjuter det ut ljud.

Glöm ej att ljudet kan färdas utmed taket, om det inte är tätt där osv. Om det är en vind du har ovanför rummet, isolera och släng på en enkel gipsskiva över, då är det helt ljudtätt.

Så har vi i byggbranschen gjort länge där det ställts höga krav på ljudisolering och det har alltid fungerat prima.

MVH
Hade inte sagt det bättre själv! Plus att dörren måste bytas ut till en med bättre ljudkrav!
Eller så reglar du upp två väggar bredvid varandra som du skruvar på dubbelgips på, mest effektivast iaf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in