2011-05-21, 15:52
Medlem
R.Rastapopouloss avatar
Tränar inte speciellt mycket men jag springer i skogen då och då. Brukar köra en 3 km runda.
När jag springer så gillar jag att springa lite snabbare en jag egentligen klarar av och verkligen ta ut mig.

Efter ett löppass när jag står i duschen så sticker det ofta i näsan, luktar ammoniak. Har läst andra trådar där folk säger att deras kläder luktar ammoniak. Men mina gör det inte, känner bara doften i duschen.

Känner nästan alltid doften efter ett hårt löppass och gjorde det även ofta när jag tidigare körde thaiboxning.

Håller ingen speciell diet och har ingen koll på kalori-intag osv.

Vad beror detta på förbränner jag muskler, äter jag för lite kolhydrater?

Pissar ganska ofta och dricker mycket vatten under dagarna så nojar lite över att det skulle kunna vara ett symptom på diabetes. Bör jag checka mig? Är 20 år föresten.
Citera
2011-05-21, 16:15
Medlem
DisposableGarbage4s avatar
https://www.flashback.org/t963270

ingen fara, de flesta av oss känenr ammoniaken efter ett hårt cardiopass, lågt kolh intag, högt protein intag. du är inte döende.
Citera
2011-05-21, 16:16
Medlem
Du känner inte till det här Google va??

Hur som är aceton som luktar och kommer av att fett förbränns (omvandlas till energi). Detta händer i kroppen när den inte längre har kolhyderater att omvandla till energi längre.
Citera
2011-05-22, 12:17
Medlem
mr-virros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bossepersson
Du känner inte till det här Google va??

Hur som är aceton som luktar och kommer av att fett förbränns (omvandlas till energi). Detta händer i kroppen när den inte längre har kolhyderater att omvandla till energi längre.
Fel, det är ammoniakgrupper som bryts ner och luktar amonoiak, dessa finns i protein (aminosyrorna).
Citera
2011-05-23, 02:20
Medlem
Eldamyckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr-virro
Fel, det är ammoniakgrupper som bryts ner och luktar amonoiak, dessa finns i protein (aminosyrorna).

Nja jag skulle nog säga att du har fel, ammoniaklukten beror nog på i det här fallet att snubben springer med lågtblodsocker och tömda glykogenlager.

Detta resulterar i en fettförbränning i högre grad, när detta sker bildas ketonkroppar till följd av liplysen som i sin tur luktar ammoniak.

EDIT:
Läste topic igen, om lukten kommer trots normalt intag av föda och även när du inte trränar bör du uppsöka läkare. Det du beskriver är symtom relaterat till diabetes.
Senast redigerad av Eldamycke 2011-05-23 kl. 02:24.
Citera
2011-05-23, 08:02
Medlem
Pestfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eldamycke
Nja jag skulle nog säga att du har fel, ammoniaklukten beror nog på i det här fallet att snubben springer med lågtblodsocker och tömda glykogenlager.

Detta resulterar i en fettförbränning i högre grad, när detta sker bildas ketonkroppar till följd av liplysen som i sin tur luktar ammoniak.

EDIT:
Läste topic igen, om lukten kommer trots normalt intag av föda och även när du inte trränar bör du uppsöka läkare. Det du beskriver är symtom relaterat till diabetes.

Under ketos bildas aceton. Ammoniak och aceton lukt skiljer sig markant.
Citera
2011-05-24, 20:26
Medlem
Eldamyckes avatar
Sry att jag bumpar men måste försvara min text, oavsett vad det luktar (ammoniak eller aceton) så åsyftade mitt inlägg på citerat inlägg och var menat som en rättelse
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in