2011-05-21, 15:06
Medlem
Hej!

Jag och min bror har en affärsidé vi vill starta upp. Den går ut på att göra och sälja en viss hemtillverkad produkt.

Det vi undrar är vilken företagsform som skulle passa oss bäst. Då vi är två personer går inte enskild näringsidkare, vi saknar även startkapitalet på 50.000SEK för att starta aktiebolag. Vi kollade lite mer på handelsbolag och det såg passande ut, är det rätt form för oss?

Mvh,
Charp
Citera
2011-05-21, 15:23
Medlem
AldoRaines avatar
Ja, eller enskild firma med anställd fungerar också. Jag skulle aldrig göra affärer med varken familjemedlemmar eller vänner, men lycka till!
Citera
2011-05-21, 16:13
Medlem
Jag har gjort likadant fast med en polare. Starta en varsin enskild firma, för om ni startar ett HB så är ni väldigt beroende utav varandra. Gifta par kan starta det eftersom deras ekonomi är gemensam. I Enskild firma kan ha hand om ekonomin sedan kan den andre fakturera på halva vinsten. Dvs efter alla skatt och eventuell moms är betald

Lycka till med er buissnis!!

/Mats
Citera
2011-05-21, 16:20
Medlem
Ett alernativ är att ni startar två ltdbolag som i sin tur äger ett gemensamt säljbolag. Då kan ni få ganska många fördelar. Ni fördelar lön till era respektive bolag samt behåller det som är nödvändigt i säljbolaget.

Fördelarna med ltd är att du slipper aktiekapitalet på 50 000 kr och slipper personligt ansvar enligt aktibolagslagen.

Kostnaden per ltdbolag är ca 5500 kr. Så ni får tre bolag för ca 16000 kr samt att det inte är någon revisionsplikt upp till 3000 000 kr och även här kan ni fördela intäkterna på de olika bolagen.
Citera
2011-05-22, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vic187
Jag har gjort likadant fast med en polare. Starta en varsin enskild firma, för om ni startar ett HB så är ni väldigt beroende utav varandra.

Låter intressant. Vad menar du med att vi kommer bli beroende av varandra? Vi bor ju än så länge, och kommer troligtvis så länge idén är aktuell, bo tillsammans i samma hem. Alltså har vi inga problem med att få den andres godkännande vid affärer/ändringar osv.

Vad är det du menar att vi blir beroende av varandra? Vad är skillnaden om vi har varsin enskild firma?

mvh,
Charp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in