• 1
  • 2
2011-05-21, 15:41
Medlem
optimalcosmoss avatar
Gr en budget dr du har hyra, internet, sparande och mat mm. Flj planen och ha som mlsttning att du ska klara dom olika mlen t.ex mat 3 000 kr i mnaden,
Citera
2011-05-21, 15:54
Medlem
prinsessanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inaktiveratkonto
Iofs ta ute r dyrt.

Jag menade p pengar man har p sparkontot som man bara anvnder till snt man vill spara till. Jag menade inte man skulle anvnda pengar man har p ett spara konto plus pengar som man har nyss ftt efter lnedag.

Ja, jag bor hemma fortfarande.
Du verkar ju ha lite koll nd! Men tnk att det r tragiskt att ha alla de dr dyra grejerna, men samtidigt inte ett re p sparkontot. I framtiden kommer du att behva pengarna och d ngrar du att du hade 78 mrkestrjor nr du var 19, istllet fr att ha sparat pengarna till ngot vettigt.

Lycka till!
Citera
2011-05-21, 16:39
Medlem
Olympiuss avatar
Citat:
Men jag vill ju bli kt p att spara och p pengar ju

Om man tnker s som du skrev s blir ju det nstan bara shr:
I mataffren
Vad hnder om jag inte kper grnsakerna och maten?
Jag svlter ihjl. S det blir bara ja vid sna sammanhang.

Men om man ska unna sig nt tex en dyrare trja, soffa eller den dr stora 60 tummarn med hemmabio ska man gra det nr man har tillrckligt med pengarna till det eller ska man gra det nr man har pengar till vad det kostar plus extra s man har kvar ngot efter kpet eller ska ta ett ln eller delbetala? Nu kanske ska man iofs undvika de sistnmna men tror ni frstr hur jag menar.

Har ocks funderat ver nr man ska kpa vad, nr har man sparat tillrckligt?

Jag antar att det inte finns ngot som r rtt eller fel, utan det r personligt. Lna inte, lika bra att betala allt p en gng. Speciellt nr det gller njesgrejer etc. Hus och fordon knns mer okej att lna pengar till.

En variant r att om du vill kpa ngot fr 1000 kr s sparar du ihop 2000 kr, s gr jag ibland.

Vill du ha en buffert p x kr? Isfall, g aldrig under den summan om det inte krisar.

r skitsvrt att ha ordning p ekonomin nr man inte tjnar pengar. Jag hade nstan aldrig pengar innan, nu sparar jag ca 90% av min ln utan att anstrnga mig. Har ifs ett frmnligt jobb som tillter det, men nd.

Ju mer pengar jag har, desto snlare blir jag. Vet inte varfr, men s r det.. Tnk efter innan varje kp. Vill jag ha detta? Tnker mest p glass, dricka etc. Gller det klder s kp det du behver, inte det du gillar att kpa. Jag har massor med T-shirtar men f lngtrjor, ganska jobbigt nr det r fel vder ibland..

Nu har jag lovat mig sjlv att bara kpa bra grejer som jag vill ha, och inte billiga grejer fr att det r billigt.
Citera
2011-05-21, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olympius

Gller det klder s kp det du behver, inte det du gillar att kpa. Jag har massor med T-shirtar men f lngtrjor, ganska jobbigt nr det r fel vder ibland..

Nu har jag lovat mig sjlv att bara kpa bra grejer som jag vill ha, och inte billiga grejer fr att det r billigt.

Du menar klder och saker som har mer kvalit?
Citera
2011-05-21, 17:50
Medlem
Citat:
Hejsan

Det r s hr jag r en kille p 19 r. Jag gillar vldigt mycket prylar, klder och att ha skoj som dem flesta gr. Men det r shr att jag vill verkligen bli bttre p att spara undan pengar och slsa bort dem p grejer.

Det jag vill ha hjlp med r allts hur man ska tnka fr man ska inte bli lika kpsugen.

Jag vill grna brja ha en bttre ordning i min ekonomi och f respekt fr pengar. Har ni ngra tips hur man ska tnka?

Personligen reducerades suget efter "nya" prylar till noll, nr jag beslutade mig fr att aldrig ngonsin kpa ngot p kredit igen. Sparkontot vxte s det var skrmmande. Brjade sedan roa mig med att rkna p vad de dr 1500kr fr nya jeans betyder i 40rs sparande och efter det kan jag rligt sga att mitt kpsug frsvann.
Citera
2011-05-21, 18:00
Medlem
Olympiuss avatar
Citat:
Du menar klder och saker som har mer kvalit?

Japp. Kper det jag verkligen vill ha utan att bry mig om vad det kostar (inom rimliga grnser frsts)
Citera
2011-05-21, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olympius
Japp. Kper det jag verkligen vill ha utan att bry mig om vad det kostar (inom rimliga grnser frsts)

Okej, d gller det att kolla upp sajter som Flashback och prisjakt fr att se om vad folk tycker att produkten som man ska kpa r prisvrd och har bra kvalit.

Jag gillar Apples produkter har iMac och en iPhone 3GS. Jag fr verkligen ett stort sug nr det kommer nya produkter exempelvis s fick jag verkligen stort sug och vill-ha-begr nr iPhone 4 kom. Fast det fr jag nog alltid nr Apple slpper en ny produkt.
Citera
2011-05-21, 22:21
Medlem
Olympiuss avatar
Citat:
Okej, d gller det att kolla upp sajter som Flashback och prisjakt fr att se om vad folk tycker att produkten som man ska kpa r prisvrd och har bra kvalit.

Jag gillar Apples produkter har iMac och en iPhone 3GS. Jag fr verkligen ett stort sug nr det kommer nya produkter exempelvis s fick jag verkligen stort sug och vill-ha-begr nr iPhone 4 kom. Fast det fr jag nog alltid nr Apple slpper en ny produkt.

Mjo, fast tnker nog frmst p klder och snt. Innan kpte jag sllan dyra klder fr att det var... dyrt. Nu kper jag hellre en skjorta som jag verkligen gillar fr 500 n 2 fr 300 p hm.. Mlet r att ha bra grejer som man anvnder, iaf fr mig.

Sen kan man lta bli att ka till affrer om man inte ska kpa ngot, lt "behovet" komma innan du r i affren. Ett stt att reducera risken fr spontankp
Citera
2011-05-22, 04:28
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Det var rtt bra tips ska kolla upp det.

Jag har ett personkonto hos Nordea. Jag ska f aktivitetsersttning som brjar nsta mnad fr jag har diagnos autism och ska till hsten plugga upp gymnasiekompetens. Just drfr vill jag f ordning och f mer respekt fr pengarsvrde och lra mig och spara undan pengar. Fr pengar lr jag ju behva senare i livet.

Fastrnekonto verkar intressant. S om jag fattar det rtt om jag har ett snt konto som jag lgger in pengar p varje mnad och har lst det i 4 r. Men s jag tex en skuld/betalningsanmrkning som jag har svrt att f rd och inte kan betala, s kan nda inte jag eller banken dra av pengar frn det fastrnkontot fr att anvnda dem fr skulden? Som jag fattar rtt ocks om jag ska stta in pengar p ett snt konto mste jag stta in minst 5000 varje gng eller r det bara frsta gngen man behver gra det? Edit: Jag vet inte riktigt men kan vl brja sakta men skert kanske lgga undan ca100-500 i mnaden och senare kanske lgga mer.

Dessvrre r minsta insttningen p 5000.-/gng och du kan inte stta in pengar p det kontot sedan utan du mste allts ppna ett nytt konto.

Alternativt ppnar du ett nytt konto som du kallar fr sparkonto och s stter du in valfritt belopp dr varje mnad. Det handlar bara om dig sjlv dr om du klarar av att inte ta av pengarna som du har p ditt sparkonto eller inte. Bara att bestmma sig fr att jag fr inte rra dessa pengarna, alternativt bestmma sig fr att spara till ngot speciellt, t.ex en bil eller lgenhet eller liknande. Man kan ju brja i mindre skala, t.ex att du sparar till ett nytt spel till ditt tv-spel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in