Citat:
Ursprungligen postat av Inaktiveratkonto
Men jag vill ju bli kt p att spara och p pengar ju
Om man tnker s som du skrev s blir ju det nstan bara shr:
I mataffren
Vad hnder om jag inte kper grnsakerna och maten?
Jag svlter ihjl. S det blir bara ja vid sna sammanhang.
Men om man ska unna sig nt tex en dyrare trja, soffa eller den dr stora 60 tummarn med hemmabio ska man gra det nr man har tillrckligt med pengarna till det eller ska man gra det nr man har pengar till vad det kostar plus extra s man har kvar ngot efter kpet eller ska ta ett ln eller delbetala? Nu kanske ska man iofs undvika de sistnmna men tror ni frstr hur jag menar.
Har ocks funderat ver nr man ska kpa vad, nr har man sparat tillrckligt?
Jag antar att det inte finns ngot som r rtt eller fel, utan det r personligt. Lna inte, lika bra att betala allt p en gng. Speciellt nr det gller njesgrejer etc. Hus och fordon knns mer okej att lna pengar till.
En variant r att om du vill kpa ngot fr 1000 kr s sparar du ihop 2000 kr, s gr jag ibland.
Vill du ha en buffert p x kr? Isfall, g aldrig under den summan om det inte krisar.
r skitsvrt att ha ordning p ekonomin nr man inte tjnar pengar. Jag hade nstan aldrig pengar innan, nu sparar jag ca 90% av min ln utan att anstrnga mig. Har ifs ett frmnligt jobb som tillter det, men nd.
Ju mer pengar jag har, desto snlare blir jag. Vet inte varfr, men s r det.. Tnk efter innan varje kp. Vill jag ha detta? Tnker mest p glass, dricka etc. Gller det klder s kp det du behver, inte det du gillar att kpa. Jag har massor med T-shirtar men f lngtrjor, ganska jobbigt nr det r fel vder ibland..
Nu har jag lovat mig sjlv att bara kpa bra grejer som jag vill ha, och inte billiga grejer fr att det r billigt.