• 1
  • 2
2011-05-21, 13:26
Medlem
Hejsan

Det r s hr jag r en kille p 19 r. Jag gillar vldigt mycket prylar, klder och att ha skoj som dem flesta gr. Men det r shr att jag vill verkligen bli bttre p att spara undan pengar och slsa bort dem p grejer.

Det jag vill ha hjlp med r allts hur man ska tnka fr man ska inte bli lika kpsugen.

Jag vill grna brja ha en bttre ordning i min ekonomi och f respekt fr pengar. Har ni ngra tips hur man ska tnka?
Citera
2011-05-21, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inaktiveratkonto
Hejsan

Det r s hr jag r en kille p 19 r. Jag gillar vldigt mycket prylar, klder och att ha skoj som dem flesta gr. Men det r shr att jag vill verkligen bli bttre p att spara undan pengar och slsa bort dem p grejer.

Det jag vill ha hjlp med r allts hur man ska tnka fr man ska inte bli lika kpsugen.

Jag vill grna brja ha en bttre ordning i min ekonomi och f respekt fr pengar. Har ni ngra tips hur man ska tnka?
Du kan tnka p att det alltid finns en cklig vd-gubbe som blir rikare nr du handlar ngt.
Blunda och visualisera en svettig fet gubbe som sitter och gapskrattar.

Nr det gller klder kan du dessutom tnka p att de som syr klderna med strsta sannolikhet har riktigt vidriga frhllanden. De fr det inte bttre av att du inte kper iof.
Citera
2011-05-21, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanLa
Du kan tnka p att det alltid finns en cklig vd-gubbe som blir rikare nr du handlar ngt.
Blunda och visualisera en svettig fet gubbe som sitter och gapskrattar.

Nr det gller klder kan du dessutom tnka p att de som syr klderna med strsta sannolikhet har riktigt vidriga frhllanden. De fr det inte bttre av att du inte kper iof.

Hahah den var bra

Jag brukar tnka om det r nt man anvnder ofta tex skor s vill jag grna om det gr lgga p ngra som knns bra. Detsamma med klder jag tycker om Ralph Laurens och Henri LLoyd klder tycker dem verkar ha skn kvalit. Mycket tillverkas i Kina och dem som jobbar i sna frhllanden har inte ju mycket alternativ till andra jobb.
Citera
2011-05-21, 13:44
Medlem
Ha tv konton, ett sparkonto och ett konto kopplat till betalkortet. Se till s att kontot kopplat till ditt betalkort alltid har vldigt lite pengar. Det gr att nr du ska kpa ngot dyrare mste du fra ver pengar till "kortkontot". Du mste drfr tnka till lite extra innan du handlar och det blir lite omstndigt att shoppa. Dessutom fr man bttre koll p ekonomin och det knns trkigt att behva tmma sparkontot p lite cash.

Stt upp ml p vad du ska spara varje mnad, min devis r att kunna spara minst en timln om dagen.
(1/8 av mnadslnen)
Citera
2011-05-21, 13:47
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Hejsan

Vilken bank har du? Hur mycket tjnar du i mnaden? Hur mycket r du beredd att avstta?
Jag sjlv har gjort som s att jag tar 5000 varje mnad som jag stter undan p ett konto dr jag inte kan komma t pengarna, ett s kallat Fastrntekonto. Dr kan jag sjlv vlja hur lng tid jag vill lsa det. Under tiden kan du inte gra insttningar eller uttag frn det kontot. S du fr helt enkelt ppna ett nytt varje mnad. OBS! Minsta insttning r 5000 kronor.

Alternativ 2 r att du fr ver pengarna du vill spara till ngon du litar p, t.ex dina frldrar eller s. D har du fortfarande mjlighet att anvnda pengarna men det blir kanske lite svrare att bara anvnda pengarna vid impulskp.
Citera
2011-05-21, 14:24
Medlem
annanmedlems avatar
De som har lyckats spara vldigt mycket har vl tnkt p vad saken kostar dem i framtiden.

Hur troligt det r att du kommer f 10% frn brsen rligen i genomsnitt lter jag vara osagt, men om det skulle vara s och inflationen ligga p sg 2% s borde du ju efter 10 r ha:

(1.1 * 0.98)^10 = 2.11927643

2.12 gnger pengarna. I en vanlig dep kommer du ju f betala kapitalskatt p det dr, s 1.784 gnger efter skatt.

Skulle du allts exempelvis f fr dig att kpa en bil fr 170.000 idag s hade du om 10 r istllet kunnat kpa en fr 303.000 kr. Eller en likadan och ha 133.000 kr kvar..

Sedan blir ju smsaker mycket pengar ver tiden.

Sg att du kper tre l ute p krogen vecka, vet inte vad de brukar kosta men sg 45 kr?

3 * 45 * 52 = 7 020 kr p ett r. 70.000 p 10, 280.000 p 40 om du nu hade haft samma beteende hela den tiden. Det kommer du ju inte att ha men du kommer skert hitta andra "ondiga" utgifter att lgga pengarna p.

Typ sg 1 liter frdigblandad juice fr 15 kr istllet fr 2 dl koncentrat fr 9 ..

Sjlv slsar jag ju massor med pengar p brd, men bara genom att g ifrn "kakbrd" till "limpa" ven om innehllet r ungefr detsamma s kan man ju snka priset frn 42-56 kr / kg till 32-35 p ett ungefr.

Vlj rtt telefonabbonemang, elavtal, frskringar, bank, Internetuppkoppling osv s kan du skert spara en 500-1000 kr i mnaden p det.
Senast redigerad av annanmedlem 2011-05-21 kl. 14:27.
Citera
2011-05-21, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nonamekalle
Ha tv konton, ett sparkonto och ett konto kopplat till betalkortet. Se till s att kontot kopplat till ditt betalkort alltid har vldigt lite pengar. Det gr att nr du ska kpa ngot dyrare mste du fra ver pengar till "kortkontot". Du mste drfr tnka till lite extra innan du handlar och det blir lite omstndigt att shoppa. Dessutom fr man bttre koll p ekonomin och det knns trkigt att behva tmma sparkontot p lite cash.

Stt upp ml p vad du ska spara varje mnad, min devis r att kunna spara minst en timln om dagen.
(1/8 av mnadslnen)
Det var rtt bra tips ska kolla upp det.

Citat:
Ursprungligen postat av SkateBlind
Vilken bank har du? Hur mycket tjnar du i mnaden? Hur mycket r du beredd att avstta?
Jag sjlv har gjort som s att jag tar 5000 varje mnad som jag stter undan p ett konto dr jag inte kan komma t pengarna, ett s kallat Fastrntekonto. Dr kan jag sjlv vlja hur lng tid jag vill lsa det. Under tiden kan du inte gra insttningar eller uttag frn det kontot. S du fr helt enkelt ppna ett nytt varje mnad. OBS! Minsta insttning r 5000 kronor.

Alternativ 2 r att du fr ver pengarna du vill spara till ngon du litar p, t.ex dina frldrar eller s. D har du fortfarande mjlighet att anvnda pengarna men det blir kanske lite svrare att bara anvnda pengarna vid impulskp.

Jag har ett personkonto hos Nordea. Jag ska f aktivitetsersttning som brjar nsta mnad fr jag har diagnos autism och ska till hsten plugga upp gymnasiekompetens. Just drfr vill jag f ordning och f mer respekt fr pengarsvrde och lra mig och spara undan pengar. Fr pengar lr jag ju behva senare i livet.

Fastrnekonto verkar intressant. S om jag fattar det rtt om jag har ett snt konto som jag lgger in pengar p varje mnad och har lst det i 4 r. Men s jag tex en skuld/betalningsanmrkning som jag har svrt att f rd och inte kan betala, s kan nda inte jag eller banken dra av pengar frn det fastrnkontot fr att anvnda dem fr skulden? Som jag fattar rtt ocks om jag ska stta in pengar p ett snt konto mste jag stta in minst 5000 varje gng eller r det bara frsta gngen man behver gra det? Edit: Jag vet inte riktigt men kan vl brja sakta men skert kanske lgga undan ca100-500 i mnaden och senare kanske lgga mer.
Senast redigerad av Inaktiveratkonto 2011-05-21 kl. 14:52.
Citera
2011-05-21, 14:28
Medlem
annanmedlems avatar
Att lsa pengarna (eller vara kund) hos Swedbank r ju lite sdr ..
Citera
2011-05-21, 14:42
Medlem
prinsessanss avatar
Det lter klyschigt, men det hjlper faktiskt att tnka sig fr vldigt noga innan man kper ngot.

Nr jag ser ngot jag vill ha tnker jag: vad hnder om jag inte kper detta? Ja, ingenting sklart. Jag verlever. Jag fr vl ha andra skor (eller vad det nu r), som faktiskt ocks r snygga. Det duger. Den summan som dessa skor skulle ha kostat stter jag undan p ett konto som "belning".

Efter ett tag blir man kt p sparandet istllet.
Citera
2011-05-21, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prinsessans
Det lter klyschigt, men det hjlper faktiskt att tnka sig fr vldigt noga innan man kper ngot.

Nr jag ser ngot jag vill ha tnker jag: vad hnder om jag inte kper detta? Ja, ingenting sklart. Jag verlever. Jag fr vl ha andra skor (eller vad det nu r), som faktiskt ocks r snygga. Det duger. Den summan som dessa skor skulle ha kostat stter jag undan p ett konto som "belning".

Efter ett tag blir man kt p sparandet istllet.

Men jag vill ju bli kt p att spara och p pengar ju

Om man tnker s som du skrev s blir ju det nstan bara shr:
I mataffren
Vad hnder om jag inte kper grnsakerna och maten?
Jag svlter ihjl. S det blir bara ja vid sna sammanhang.

Men om man ska unna sig nt tex en dyrare trja, soffa eller den dr stora 60 tummarn med hemmabio ska man gra det nr man har tillrckligt med pengarna till det eller ska man gra det nr man har pengar till vad det kostar plus extra s man har kvar ngot efter kpet eller ska ta ett ln eller delbetala? Nu kanske ska man iofs undvika de sistnmna men tror ni frstr hur jag menar.
Citera
2011-05-21, 15:28
Medlem
prinsessanss avatar
Citat:
Men jag vill ju bli kt p att spara och p pengar ju

Om man tnker s som du skrev s blir ju det nstan bara shr:
I mataffren
Vad hnder om jag inte kper grnsakerna och maten?
Jag svlter ihjl. S det blir bara ja vid sna sammanhang.
ta br man annars dr man. Frgan r om man ska ta ute eller hemma, t.ex.

Citat:
Men om man ska unna sig nt tex en dyrare trja, soffa eller den dr stora 60 tummarn med hemmabio ska man gra det nr man har tillrckligt med pengarna till det eller ska man gra det nr man har pengar till vad det kostar plus extra s man har kvar ngot efter kpet eller ska ta ett ln eller delbetala? Nu kanske ska man iofs undvika de sistnmna men tror ni frstr hur jag menar.
N, aldrig ngonsin kredit eller avbetalning. Kan man inte betala skiten direkt fr man inse att man helt enkelt inte har rd och vnta tills man sparat ihop pengar istllet. Och ja, sjlvklart mste man se till s att man har pengar s att det rcker till att leva ocks! Bor du hemma fortfarande eller?

Det r rtt enkelt nd, allting handlar om att leva efter sina resurser. Inse sina begrnsningar. Man anpassar allt efter sin inkomst.
Citera
2011-05-21, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prinsessans
ta br man annars dr man. Frgan r om man ska ta ute eller hemma, t.ex.

N, aldrig ngonsin kredit eller avbetalning. Kan man inte betala skiten direkt fr man inse att man helt enkelt inte har rd och vnta tills man sparat ihop pengar istllet. Och ja, sjlvklart mste man se till s att man har pengar s att det rcker till att leva ocks! Bor du hemma fortfarande eller?

Det r rtt enkelt nd, allting handlar om att leva efter sina resurser. Inse sina begrnsningar. Man anpassar allt efter sin inkomst.

Iofs ta ute r dyrt.

Jag menade p pengar man har p sparkontot som man bara anvnder till snt man vill spara till. Jag menade inte man skulle anvnda pengar man har p ett spara konto plus pengar som man har nyss ftt efter lnedag.

Ja, jag bor hemma fortfarande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in