2011-05-21, 12:03
Medlem
Jag äter nyttig mat (ser till att få i mig alla näringsämnen, vitaminer osv. jag behöver) men jag äter även ca 5pkt Ramen-nudlar per vecka... Hur illa är det?

Som sagt; jag får i mig allt jag behöver, men jag har hört att nudlar är ganska rejält onyttiga. Så jag undrar bara om jag verkligen borde sluta? (uppenbarligen vill jag det helst inte...)
Citera
2011-05-21, 12:07
Medlem
SkateBlinds avatar
Du har ju svarat på din egen fråga redan. Det är bara att ge upp nudelätandet. Du kan ju istället laga en wok i veckan med riktiga grönsaker och kött och servera med nudlar av bättre sort.
Citera
2011-05-21, 12:15
Medlem
gayssons avatar
Det är kolhydrater och inte så mycket mer i nudlarna... Det är väl nästan detsamma som att du skulle sätta i dig en skål ris om dagen, dvs inte farligt i sig så länge du får i dig näring utöver det. Eller är det något speciellt med just ramen-nudlar?
Citera
2011-05-21, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkateBlind
Du har ju svarat på din egen fråga redan. Det är bara att ge upp nudelätandet. Du kan ju istället laga en wok i veckan med riktiga grönsaker och kött och servera med nudlar av bättre sort.

jag har hört att nudlar är onyttigt

men nudlar är ypperliga och alldeles alldeles underbara i alla andra avseenden

min fråga är således:

förutsatt att jag får i mig allt jag behöver (check), är nudlar verkligen så onyttiga att det vore halvt om halvt självmord att stoppa i mig 5pkt per vecka?
Citera
2011-05-21, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gaysson
Det är kolhydrater och inte så mycket mer i nudlarna... Det är väl nästan detsamma som att du skulle sätta i dig en skål ris om dagen, dvs inte farligt i sig så länge du får i dig näring utöver det. Eller är det något speciellt med just ramen-nudlar?

mm... jag vet att de är näringsfattiga men det är inget problem, men jag har hört att de även innehåller något som man helst inte ska stoppa i sig.
Citera
2011-05-21, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clownsoldat
mm... jag vet att de är näringsfattiga men det är inget problem, men jag har hört att de även innehåller något som man helst inte ska stoppa i sig.

Det är förmodligen glutamat (smakförstärkare) i kryddningen man tänker på då?
Citera
2011-05-21, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tatiana
Det är förmodligen glutamat (smakförstärkare) i kryddningen man tänker på då?

ne, jag tror det var något slags fett som används i nudlarna...
Citera
2011-05-21, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clownsoldat
ne, jag tror det var något slags fett som används i nudlarna...
Transfetter då? O:
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in