• 1
  • 2
2011-05-21, 02:58
Medlem
Per-Inge1980s avatar
Jo...

Har problem (med vad jag tror är grafikkortet). Kör med en Compaq Presario med AMD Athlon, ATI Radeon 3000 och Windows 7 Home Premium 64 bit.

Det är så att:

Skärmen går ibland ner i strömsparläge fast att jag stängt av det i kontrollpanelen.
När den inte går ner i strömsparläge och försöker starta skärmsläckaren (som är inställd att starta efter 20 min) så avbryts det direkt och aktivitetsfältet blir blått/grått istället för "glas". Rör jag på musen fram och tillbaka i några sekunder så återgår det till normalt.
Ibland när jag startar upp datorn så ser det ut som att den går in och ur strömsparläge innan inloggningsskärmen dyker upp. Sker typ i 3 sekunder eller nått.
Ibland när jag loggar in i Windows så blir aktivitetsfältet också blått/grått i typ 3 sekunder för att sedan automatiskt återgå till normalt.
Och ibland så går skärmen ner i strömsparläge, men strömknappen på skärmen är solid/blinkar inte.
Har jag otur så låser sig skärmen i det ofrivilliga strömsparläget och datorn måste hårddödas.
När skärmen går ner i strömsparläge (fast den inte ska) så får jag röra på musen i typ 10 sekunder innan det blir bild.

OBS! Har uppdaterat grafikdrivrutinerna till senaste versionen, men ingen förbättring.

Någon som har förslag på problemlösning? Har googlat i oändligt antal timmar och hittade en amerikan på ett forum som hade samma problem. Beskrev att aktivitetsfältet ändrade färg etc. Han fick rådet att uppgradera grafikdrivrutinerna, vilket varken fungerade för honom eller mig.
Citera
2011-05-22, 01:13
Medlem
Ganymedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Per-Inge1980
Jo...

Har problem (med vad jag tror är grafikkortet). Kör med en Compaq Presario med AMD Athlon, ATI Radeon 3000 och Windows 7 Home Premium 64 bit.

Det enda jag kan tänka mig är att det kan tänkas finnas strömsparfuktioner aktiverade i datorns setup (BIOS) som kör över windowsinställningarna.
Citera
2011-05-22, 07:51
Medlem
Per-Inge1980s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganymede
Det enda jag kan tänka mig är att det kan tänkas finnas strömsparfuktioner aktiverade i datorns setup (BIOS) som kör över windowsinställningarna.

Stort tack för svaret!
Tanken har slagit mig. Någon rekommenderade uppdatering av Bios. Men det fanns inga sådana drivers på HPs hemsida. Moderkortstillverkaren hade inte min model i listan (!?). Bios (tillverkaren?) hade ett program som jag laddade ner och installerade. Det analyserade och hittade en ny version för min BIOS, men då skulle man registrera sig och förmodligen även betala för själva programmet (BiosAgent Plus). Såg så ut. Det tänker jag INTE göra.
Förslag på vad det kan vara i BIOSen som inte stämmer? Är väldigt nog med att inte gå in där och ändra eftersom jag inte vet vad jag gör alla gånger. Har varit in en gång tidigare, men då avslutade jag utan att spara. Blir lite paranoid.
Citera
2011-05-22, 08:31
Medlem
Per-Inge1980s avatar
Citat:

Kan det vara min Logitech trådlösa mus som spökar? Har en Performance Mouse MX.
Körde diagnostik analys via dos-prompten och det rapporterades fel. I loggfilen, som var i html och endast kunde läsar i anteckningar så stod det bl. a. någonting om USB-ansluten enhet. Sedan var det ett jädra svammel om Chrome.exe och Chrome.dll. Fattar ingenting. Luften börjar gå ur. Kanske står ut med skiten och hårddödar vid behov. Frågan är bara hur bra datorn mår efter ett tag.
Senast redigerad av Per-Inge1980 2011-05-22 kl. 08:53.
Citera
2011-05-22, 10:25
Medlem
Ganymedes avatar
Citat:
Stort tack för svaret!
Tanken har slagit mig. Någon rekommenderade uppdatering av Bios. Men det fanns inga sådana drivers på HPs hemsida. Moderkortstillverkaren hade inte min model i listan (!?). Bios (tillverkaren?) hade ett program som jag laddade ner och installerade. Det analyserade och hittade en ny version för min BIOS, men då skulle man registrera sig och förmodligen även betala för själva programmet (BiosAgent Plus). Såg så ut. Det tänker jag INTE göra.
Förslag på vad det kan vara i BIOSen som inte stämmer? Är väldigt nog med att inte gå in där och ändra eftersom jag inte vet vad jag gör alla gånger. Har varit in en gång tidigare, men då avslutade jag utan att spara. Blir lite paranoid.

Uppdatera inte bioset det första du gör, titta genom inställningarna där först.
Det är svårt att säga hur menyposterna i BIOS (setup) ser ut på just din maskin.
Men om du letar efter något med "power options" så skulle jag tro att du är på rätt spår.
Skulle du trycka bort dig så brukar det vara så att inget sparas förrän man lämnar setup, man
brukar få en fråga om man vill spara ändringarna man gjort.
Bara att svara nej, starta om och gå in i setupen igen.
Citera
2011-05-22, 11:15
Medlem
Per-Inge1980s avatar
Citat:
Uppdatera inte bioset det första du gör, titta genom inställningarna där först.
Det är svårt att säga hur menyposterna i BIOS (setup) ser ut på just din maskin.
Men om du letar efter något med "power options" så skulle jag tro att du är på rätt spår.
Skulle du trycka bort dig så brukar det vara så att inget sparas förrän man lämnar setup, man
brukar få en fråga om man vill spara ändringarna man gjort.
Bara att svara nej, starta om och gå in i setupen igen.

Hittade fliken Power där det stod följande:
After AC power failure [stay off]
S5 Maximum Power Saving [disabled]
WOL in S5 [disabled]
NX (No Execute) [Enabled]
Virtualization Technology ([Disabled]

Som vanligt så fattar jag noll.
Citera
2011-05-22, 11:18
Medlem
Per-Inge1980s avatar
Citat:
Hittade fliken Power där det stod följande:
After AC power failure [stay off]
S5 Maximum Power Saving [disabled]
WOL in S5 [disabled]
NX (No Execute) [Enabled]
Virtualization Technology ([Disabled]

Som vanligt så fattar jag noll.

Kan även tillägga att skärmsläckaren "bubblor" (när den lyckas bli aktiverad normalt) flippar ur efter typ någon timme. Bubblorna springer runt i hundra och är svaga, eller vad man nu ska säga.

OBS! Windows 7 Home Premium 64 bit var förinstallerat på datorn. Har även prövat med en hel återställning av fabriksbild, men det var lika meningslöst det också.
Citera
2011-05-22, 14:27
Medlem
Ganymedes avatar
Citat:
Kan även tillägga att skärmsläckaren "bubblor" (när den lyckas bli aktiverad normalt) flippar ur efter typ någon timme. Bubblorna springer runt i hundra och är svaga, eller vad man nu ska säga.

OBS! Windows 7 Home Premium 64 bit var förinstallerat på datorn. Har även prövat med en hel återställning av fabriksbild, men det var lika meningslöst det också.

Ok, du har väl förresten de senaste drivrutinerna till chipsettet på moderkortet, inte
till grafiken alltså, men de kanske är en och samma fil, kör inte AMD själv så jag är lite osäker där..?
Finns säkert på AMD's supportsidor.
Du bör också försöka leta lite noggrannare efter din maskin hos tillverkaren, det vore konstigt om den inte
fanns där, det låter som att det är en relativt ny maskin.
Citera
2011-05-22, 19:33
Medlem
Per-Inge1980s avatar
Citat:
Ok, du har väl förresten de senaste drivrutinerna till chipsettet på moderkortet, inte
till grafiken alltså, men de kanske är en och samma fil, kör inte AMD själv så jag är lite osäker där..?
Finns säkert på AMD's supportsidor.
Du bör också försöka leta lite noggrannare efter din maskin hos tillverkaren, det vore konstigt om den inte
fanns där, det låter som att det är en relativt ny maskin.

Jo, kanske. Men letade i en halvtimme och tröttnade. Sökfunktionen funkar inte heller. Provat hur många gånger som helst. Kommer bara upp en sida med konstiga tecken.

Jepp. Den är ganska ny. 10 månader gammal eller så. Fanns någonting som hette Chipset på Hps hemsida med en uppdatering för min dator. Moderkort, eller? Blir bara förvirrad.

AMDs hemsida har jag dock inte varit inne på. Ska kolla. Och det är olika för Moderkort och BIOS på min maskin. Så mycket är jag med.

Tillverkaren för moderkortet är FOXCONN och BIOS-märket är American Megatrends Inc (det var deras sida jag var in på för att ladda ner drivers till BIOS). På FOXCONNS hemsida hittade jag inte min modell , och när jag försöker söka så funkar det som sagt inte. Fel i deras sökformulär, det fattar jag. Alltså inte tillfälligt nät/server fel.
Senast redigerad av Per-Inge1980 2011-05-22 kl. 19:45.
Citera
2011-05-22, 22:35
Medlem
Ganymedes avatar
Citat:
Jo, kanske. Men letade i en halvtimme och tröttnade. Sökfunktionen funkar inte heller. Provat hur många gånger som helst. Kommer bara upp en sida med konstiga tecken.

Jepp. Den är ganska ny. 10 månader gammal eller så. Fanns någonting som hette Chipset på Hps hemsida med en uppdatering för min dator. Moderkort, eller? Blir bara förvirrad.

AMDs hemsida har jag dock inte varit inne på. Ska kolla. Och det är olika för Moderkort och BIOS på min maskin. Så mycket är jag med.

Tillverkaren för moderkortet är FOXCONN och BIOS-märket är American Megatrends Inc (det var deras sida jag var in på för att ladda ner drivers till BIOS). På FOXCONNS hemsida hittade jag inte min modell , och när jag försöker söka så funkar det som sagt inte. Fel i deras sökformulär, det fattar jag. Alltså inte tillfälligt nät/server fel.

Ok, försök leta fram drivrutiner till moderkortets chipset först och främst nu, lägg det andra åt sidan sålänge ;
Titta i enhetshanteraren, under IDE/ATAPI styrenheter står det förmodligen en beteckning på något.
Samma sak under systemenheter, titta vad det står för beteckningar där (på PCI Express enheterna).

Beteckningarna där kan du använda om du söker på AMD's supportsidor.

Det här får jag om jag söker där utifrån infon du ger i trådstarten, är detta den du redan provat ?
http://sites.amd.com/us/game/downloa...win7-64.aspx#1
Citera
2011-05-23, 05:55
Medlem
Per-Inge1980s avatar
Citat:
Ok, försök leta fram drivrutiner till moderkortets chipset först och främst nu, lägg det andra åt sidan sålänge ;
Titta i enhetshanteraren, under IDE/ATAPI styrenheter står det förmodligen en beteckning på något.
Samma sak under systemenheter, titta vad det står för beteckningar där (på PCI Express enheterna).

Det här får jag om jag söker där utifrån infon du ger i trådstarten, är detta den du redan provat ?

Nej, inte den sidan. har inte kollat ännu. Gick direkt in på FOXCONN. Håller på att försöka hitta vilken version av chipset drivers som är installerade.

Har en Compaq Presario och HP har lite egna uppdateringsfiler. Har prövat någon "vanlig" driver för mitt grafikkort förut, men det var bara "HP special" som fungerade. Vet inte vad som är speciellt när man ska uppdatera på en märkesdator.
Senast redigerad av Per-Inge1980 2011-05-23 kl. 05:58.
Citera
2011-05-23, 06:12
Medlem
Per-Inge1980s avatar
Citat:

Installerade Chipset drivrutinerna från HPs hemsida. Men under IDE/ATAPI så är det fortfarande samma version som tidigare. Kanske var någonting annat jag installerade? Inte lätt när det bara står Chipset Drivers och ingen beskrivning vad drivrutinerna är till för.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in