Flashback bygger pepparkakshus!
2011-05-20, 21:09
Medlem
Bobby Knights avatar
Om man vill installera Linxu på en netbook är det bara att lägga över vilken standarddistribution som helst på ett USB-minne och installera?

Man behöver väl ingen specialdistribution eller så för att få igång det på en netbook?

Fungerar Linux på vilken netbook som helst? Funderar på att köpa:

Acer Aspire One D255E-13Dkk
Citera
2011-05-20, 21:14
Medlem
sommarlovs avatar
Visst är det så.
Speciellt senaste Ubuntu 11.04 som använder Unity som fönsterhanterare är speciellt lämplig att använda.

Sedan finns det massor med trix man kan göra på en Acer, tex säga åt fläkten att inte snurra hela tiden!
Citera
2011-05-20, 21:50
Medlem
Generellt sett fungerar Ubuntu på alla mainstreamdatorer som inte är bleeding edge. Jag tror att Ubuntu kommer att rulla lysande på din framtida Acer Aspire One D255E-13Dkk. (namnet rullar av tungan!)

Sen så är det förstås så att ju mer erfarenhet du har av Ubuntu, desto lättare filar du till OSet så att din dator rockar fett.
Citera
2011-05-21, 12:59
Medlem
Det finns ingen distro till just acer aspier?? Tänkte liknande easy peasy till eee-burkarna??
Citera
2011-05-23, 03:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Raffeboy
Det finns ingen distro till just acer aspier?? Tänkte liknande easy peasy till eee-burkarna??
Tror att jag såg nån som hade kompilerat om massa saker till en acer aspire. Dock bör det vara större skillnad mellan acer och acer än eee- till eee.
Citera
2011-05-23, 16:14
Medlem
dkts avatar
http://en.wikipedia.org/wiki/Acer_Aspire_One

Det finns ett antal som är specifika för netbooks.
Jag kör Archlinux på min. Finns också en "archlinux för AAO".

Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in