2011-05-20, 18:34
Medlem
Jag har haft problem med huden i över 7 månader nu efter en ansiktsbehandling jag gjorde som var helt onödig. Dock så har jag läst en massa om behandlingen och jag har inte lyckats hitta någon enda person som fått problem efter den på det här sättet, och då har jag ändå varit inne på forum där väldigt många hänger... Jag börjar mer och mer undra om det kanske på något sätt är ångest som gör att jag har dessa symptom, framför allt när dermatologen jag är hos dillar om seborreisk dermatit som jag är väldigt säker på att jag inte har (vilket skulle förklara att allt hon gett mig bara förvärrat eller varit verkningslöst).

Kan man få problem med huden, det rör sig om ansiktet, av ångest? Svidande känsla, torr hud och ljuskänslighet (lätt irriterad av solen) osv. Vad tror ni?

Jag skulle bli jävligt glad om det "bara" är ångest som gett mig alla dessa symptom... Observera att de inte bara är subjektiva i form av en känsla utan att huden även ser torr och något jävlig ut, men jag har aldrig försökt att applicera hudkräm på bara små områden utan det har mest varit hela ansiktet som blivit utsatt. Nu har jag börjat smörja på små ytor i taget och det verkar iaf tolereras bättre...

Jag kan tillägga att jag är en person som har rätt mycket ångest, men nu mår jag bara (väldigt) dåligt över huden så kan jag få ordning på den så skulle jag vara väldigt glad!
Senast redigerad av Micke_hs 2011-05-20 kl. 18:40.
Citera
2011-05-20, 19:20
Medlem
Tror jag absolut att det kan göra..
Fick en massa exem förut längs armar och ben och min sjukgymnast sa att vissa som lider av mycket ångest kan få hudirritationer osv..
Ljuskänsligheten kan ju bero på att hudens ''försvar'' försämrats. Ångest kan göra mycket konstigt med människan...
Citera
2011-05-20, 19:33
Medlem
Polarlights avatar
En vanlig hudsjukdom som kan uppstå ur psykiska problem är psoriasis
Citera
2011-05-20, 19:39
Medlem
hmm okej. Grejen är att jag har läst på en jäääävla massa om hudsjukdomar och jag har inte hittat något som passat så jättebra in på mina symptom. Därav jag börjar fundera mer och mer på om ångesten jag har över hudproblemen kanske också är iaf delvis orsak till dem...

Psoriasis har jag inte iaf, glad för det också!
Citera
2011-05-20, 20:21
Medlem
Lys avatar
Ångest kan nog ge hudsymptom. Depression kan göra det iallafall. Många med depression får dålig hy, jag brukar få lite bleka blemmor om jag är deprimerad och mycket finare hy när jag mår bra. Äta fiskolja eller krossade linfrön kan i viss mån motverka sämre hy vid depression, kanske funkar vid ångest med? Själen speglas ju i kroppen, mår man inte bra är det inte konstigt om hyn blir sämre.
Citera
2011-05-21, 12:31
Medlem
grejen är att mina problem har dels med allt som appliceras på huden samt solkänslighet. Tidigare hade jag inga problem vare sig med hud eller sol, och då har jag ändå haft hög ångest i perioder över andra saker...

Men sånt kan väl förändras antar jag. Det enda som hittills hjälpt är omega-3. Svedan i huden blir betydligt mindre påtaglig. Ingen aning varför.
Citera
2011-05-21, 14:17
Medlem
Det tror jag definitivt att det kan. Jag har haft mycket hudproblem i perioder och det tror jag beror just på ångest och depression, eller mer specifikt: stress. Blir betydligt bättre under sommaren dock och jag upplevde att det blev bättre med d-vitamin. Men det är inte bara det. Jag upplever ibland när jag sitter still och liksom försöker vara kontrollerad som att huden inte får luft, och att huden då åldras snabbare samt att jag lättare får små utslag och finnar. Det är inget jag bara har inbillat mig heller utan jag har verkligen sett skillnaden. Dessutom blir huden torr och flottig om vartannat ibland har det varit som att den har varit torr och matt samtidigt som den är oljig, helt sjukt . Och det där tror jag har att göra med stresshormon.
Citera
2011-05-22, 11:14
Medlem
Jag får eksem t.ex när jag blir förkyld eller när jag befinner mig i längre tids stressiga miljöer..
Citera
2011-05-25, 19:12
Medlem
Luismis avatar
Du kanske, liksom jag, äter sämre när du har ångest? Dålig kost borde ju leda till sämre hy, själv har jag börjat bli väldigt torr om läpparna och händerna och få mer finnar än tidigare... Även håret och naglarna ser sämre ut.. Kan det ha nåt att göra med det?
Citera
2011-05-25, 23:17
Medlem
VonUllas avatar
Googla rosacea, det sitter i ansiktet och kan förvärras av stress, alkohol, kaffe m.m
Rosacea kan framkallas (och förvärras brutalt om du redan lider av sjukdomen)
om man använder krämer med kortison i så tänk på det gott folk!
Citera
2011-06-09, 23:28
Medlem
Per-Inge1980s avatar
Ja. Jag kan ibland få blåmärken på huden och spruckna nagelband. Fråga mig inte varför, men så är det. Enbart pga ångest.
Citera
2011-06-10, 00:30
Medlem
Betakaroten kan verka lite skyddande när det gäller solen om jag fattat det rätt, inte mot UV-strålar men rent allmänt. Zink har hjälpt mot min torra hy, är billigt så värt att prova om du inte redan gjort det. Vidare gjorde E-vitamin den torra huden "oljigare" och normalare.

Hoppas att det blir bättre för dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in