2011-05-20, 18:23
Medlem
Hejsan alla.

nu har jag fått tummen ur röven och har börjat med att ändra form på min fula washburn t12 har slipat ner den och sågat ut nya formen, vill ni ha bilder bara säg till,.
men iallafall undrar bara vad man ska ha pä trät innan man målar typ nån olja som skyddar skulle uppskata förslag en annan sak är att jag ska ha trädetaljer på den och vill ha mörkbrunt trä i ena "hörnet" vad är det för sorts olja som gör vanligt träfärg se mörkbrunt ut? en kompis rekommenderade lackbest eller lasyr men de tar väll bara fram träts åldring alla tips uppskattas

ursäkta grammatiken men sitter med mobilen och orkar inte me sånt tack i förväg
Citera
2011-05-20, 18:28
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mexican-Surprise
Hejsan alla.

nu har jag fått tummen ur röven och har börjat med att ändra form på min fula washburn t12 har slipat ner den och sågat ut nya formen, vill ni ha bilder bara säg till,.
men iallafall undrar bara vad man ska ha pä trät innan man målar typ nån olja som skyddar skulle uppskata förslag en annan sak är att jag ska ha trädetaljer på den och vill ha mörkbrunt trä i ena "hörnet" vad är det för sorts olja som gör vanligt träfärg se mörkbrunt ut? en kompis rekommenderade lackbest eller lasyr men de tar väll bara fram träts åldring alla tips uppskattas

ursäkta grammatiken men sitter med mobilen och orkar inte me sånt tack i förväg

Har du strippat lacken helt och vill olja kroppen, eller tänker du lacka om den?
Citera
2011-05-20, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaSkurt
Har du strippat lacken helt och vill olja kroppen, eller tänker du lacka om den?
jag har sandat ner till trät som redan är oljad eller vad fan de e men jag har sågat bort lite trä för att ändra formen och behöver alltså något att skydda trät där jag har sågat innan målning om du fattar vag jag menar tror det heter varnish på engelska men annars har jag ingen aning därför behöver jag hjälp
Citera
2011-05-20, 21:19
Medlem
www.pratabas.se
www.talkbass.com

där hittar du den expertis du behöver =)
Citera
2011-05-21, 02:28
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mexican-Surprise
jag har sandat ner till trät som redan är oljad eller vad fan de e men jag har sågat bort lite trä för att ändra formen och behöver alltså något att skydda trät där jag har sågat innan målning om du fattar vag jag menar tror det heter varnish på engelska men annars har jag ingen aning därför behöver jag hjälp

Om du tänker behålla träfinish, ska du spana in något som heter danish oil, googla, eller sök på talkbass luthierforum för mer detaljer.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in