• 1
  • 2
2011-05-22, 01:19
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jag-bara-ljuger
Funderar mellan Göteborgs rape eller grovsnus vet inte .. Ah får väl testa mig fram, verkar som göteborgS rape har mer smak

Grovsnuset har enligt mig mest smak av alla snussorter.
Citera
2011-05-25, 08:18
Medlem
stels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Grovsnuset har enligt mig mest smak av alla snussorter.
Instämmer.

Rapé har väl bara den mest "udda" smaken av allt snus, enligt mig, om man nu bortser från alla jävla mint/jordgubb osv. Snus skall smaka snus, inte något annat.

OnT:
Började röka och snusa samtidigt ungefär i 6:e klass. Rökte väl kanske 2.5 år innan jag la av pga astma, men även för att det är så satans vidrigt egentligen. Var inga som helst problem med att sluta röka. 2.5 år väl ändå ganska "lång" tid, men det var inte så att jag köpte ett paket varje dag. Man rökte med polare, köpte ett paket då och då, och så höll man på.

Snus är så mycket bättre på alla plan. Avskyr när man sitter här hemma och polaren ber en följa med ut när han ska röka, men jag gör det för att vara hygglig. Sen när man kommer in så stoppar man upp en jävel och läppen och flinar lite lätt.

En liten sido-fråga: Hur länge brukar ni behålla snusen inne, samt hur lång tid tar det innan ni stoppar in en ny? För mig är det väl ca 40 min - 1h, sen väntar jag kanske 5 min innan jag pillar in en ny. Sjukt onödigt egentligen, men större delen utav beroendet sitter ju i att man är så van med att ha något under läppen.
Citera
2011-05-25, 19:07
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stel
Rapé har väl bara den mest "udda" smaken av allt snus, enligt mig, om man nu bortser från alla jävla mint/jordgubb osv. Snus skall smaka snus, inte något annat.

Ja, verkligen! Den smaken går inte ens att definiera vad det smakar för någonting.
Citera
2011-05-25, 22:22
Medlem
Rökte ett par år för att sedan gå över till snus då jag kände att jag inte kunde sluta helt med nikotinet.

Händer dock att jag feströker.

Snusar Kronan, General, Grov och Rapé lös (varierar med andra ord).

Citat:
Ursprungligen postat av stel
En liten sido-fråga: Hur länge brukar ni behålla snusen inne, samt hur lång tid tar det innan ni stoppar in en ny? För mig är det väl ca 40 min - 1h, sen väntar jag kanske 5 min innan jag pillar in en ny. Sjukt onödigt egentligen, men större delen utav beroendet sitter ju i att man är så van med att ha något under läppen.

Ca 2h sen åker en ny in efter några sekunder (om jag inte ska äta).
Citera
2011-06-02, 17:57
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamnboll
Snus.

Man får ett helt nytt perspektiv på cigaretter när man slutar röka. När ens flimmerhår växer tillbaks och man börjar få tillbaks sitt luktsinne, sin kondition och när huden börjar få färg igen, det är då man inser hur äckligt det är att röka.

Snus finns i större variation än cigaretter, går att använda var som helst, har mycket nikotin, finns i mycket starka utföranden och räcker längre än cigg. Plus att man inte luktar askkopp om kläderna.

När också snus är så mycket mindre farligt som det faktiskt är så tycker jag det är nästan löjligt att inte fler snusar än röker när vi har detta fantastiska alternativ till hands i Sverige.
Citat:
Ursprungligen postat av EvelKnievel
Har gjort båda och när jag rökte kände jag mig alltid sunkig och smått förgiftad hela tiden. Hosta lungorna ur sig av att spela back i ett korplag.. nejtack. Lätt att byta från cigg till snus också. Samma gift - ingen abstinens alls.
Jag måste hålla med ovanstående men även tillägga att snuset inte ger mig samma njutning som en cigarett. En kall öl och en cigarett efter en god middag är ganska svårslaget...Det är ju f.ö. inte heller någon nackdel att det är betydligt mer ekonomiskt att snusa.
Citera
2011-06-02, 18:43
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antagonisten
Jag måste hålla med ovanstående men även tillägga att snuset inte ger mig samma njutning som en cigarett. En kall öl och en cigarett efter en god middag är ganska svårslaget...Det är ju f.ö. inte heller någon nackdel att det är betydligt mer ekonomiskt att snusa.

Kan skriva under på det du skriver om en cigarett och en öl. Sen saknar man att röka då man är ute och väntar på bussen till exempel, man kan sysselsätta sig med något litet i väntan på bussen eller tåget.
Citera
2011-06-02, 20:52
Medlem
KristnasSamForbunds avatar
Jag föredrar snuset, man stinker inte apa som rökare gör dock håller jag på att sluta röka nu så. Sedan är ju snus 90% säkrare. Många tror att man kan få muncancer av snus men det finns inga bevis på det, dock så är det bukspottkörteln man kan få cancer i om man snusar 30% chans eller vad jag läste förut. Men om man röker kan man ju få alla möjliga slags cancer sjukdomar. Jag råder dig att inte börja eller använda något. Så himla dyrt
Citera
2011-06-02, 21:01
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KristnasSamForbund
Jag råder dig att inte börja eller använda något. Så himla dyrt

Tja, det är ju ändå ganska individuellt. Som jag gör nu, dragit ned på snuset utan något som helst problem och snusar högst två dosor i veckan nu. Jag har råd med att snusa och sjuttio kronor för snuset under en vecka är inte så himla dyrt för min egen del.
Citera
2012-05-09, 12:42
Medlem
jag väljer att snusa !!!!!!!!!!!!!!
Citera
2012-05-09, 13:33
Medlem
Rökningen helt klart. När man vill sluta snusa så är det lättare att sluta med cigaretter, jävligt mycket lättare.

Jag blev lätt stressad när jag inte hade en snus inne samt att min blodcirkulation försämrades avsevärt, hjärtklappning etc, aldrig upplevt det med cigaretter, dessutom skapar cigaretter ett helt annat lugn.

Det bästa av allt är att man hela tiden kan få tag på cigg, är man beroende av snus och åker utomlands får man hela tiden bunkra upp eller leta som en tok. Cigaretter finns överallt och innehåller mindre nikotin, hade inte alls samma panikångestattacker när jag slutade med cigg som med snus, ingen anledning att förgifta sig mer än man behöver.
Citera
2012-05-09, 13:36
Medlem
bunjackens avatar
snus föredrar jag feströker nu nån gång men vill egentligen inte röka har astma

snus är godare håller längre slipper oroa mig för sjukdomar

det påverkar inte alls astman att snusa
Citera
2012-05-09, 21:48
Medlem
Pyzkos avatar
Började o röka i 8an men sen på sommarlovet mellan 8an-9an så slutade farsan o röka och började snusa. Började snusa samtidigt som pappa då han sa att jag fick skaffa egna cigg om jag skulle fortsätta men han gav mig däremot snus
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in