2011-05-19, 20:05
Medlem
FiskFiskFiskFisks avatar
Tja, det är så att jag inte kan ansluta till internet över vissa protokoll i min skola.

Jag använder Ubuntu 11.04 och våran skola använder Novell.
Pidgin fungerar och jag kan ladda upp saker på min ftp, men varken Google Chrome, Opera eller Firefox fungerar.

Mina klasskamrater säger att det är pga att skolan har bytt säkerhet och att jag behöver Novell.
Och varje gång jag försöker ansluta till en hemsida så redirectas jag till en lokal domän som endast de som är ansluten till deras router kan ansluta till.

Där är det en Novell logo och ett inoggningsfält. Varken jag eller någon utav mina klasskamrater kan logga in där.

Så hur kan jag lösa detta? Vilken version av Novell ska jag använda? Ska jag använda en Windows version och köra den på en virtuell maskin eller ska jag installera den på Linux?
Kommer Novell ens lösa mina problem?

Finns det något enklare sett? Kanske jag bara kan ändra så någon utav mina webbläsare använder samma protokoll som Pidgin?
Citera
2011-05-19, 21:47
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FiskFiskFiskFisk
Tja, det är så att jag inte kan ansluta till internet över vissa protokoll i min skola.

Jag använder Ubuntu 11.04 och våran skola använder Novell.
Pidgin fungerar och jag kan ladda upp saker på min ftp, men varken Google Chrome, Opera eller Firefox fungerar.

Mina klasskamrater säger att det är pga att skolan har bytt säkerhet och att jag behöver Novell.
Och varje gång jag försöker ansluta till en hemsida så redirectas jag till en lokal domän som endast de som är ansluten till deras router kan ansluta till.

Där är det en Novell logo och ett inoggningsfält. Varken jag eller någon utav mina klasskamrater kan logga in där.

Så hur kan jag lösa detta? Vilken version av Novell ska jag använda? Ska jag använda en Windows version och köra den på en virtuell maskin eller ska jag installera den på Linux?
Kommer Novell ens lösa mina problem?

Finns det något enklare sett? Kanske jag bara kan ändra så någon utav mina webbläsare använder samma protokoll som Pidgin?

Tror knappast att det har med novell att göra.
Det är förmodligen helt enkelt så att det tillåts ingen kommunikation ut för dig på TCP/80.

Men eftersom du har access ut med TCP/21, varför inte sätta upp en maskin hemma som agerar som proxy, sen kan du surfa fritt på nätet från skolan via din hemmaburk.
Citera
2011-05-19, 22:02
Medlem
Jag skulle tipsa på att din skola kör med en proxy. på någon annan port än 80.
Kolla på novell-datorerna t.ex firefox i inställningarna -> advanced -> Network-> Connections-> Settings.
Står det något där så skriv in samma sak idin webläsare.
Om det inte står ngt där kan dessa inställningar finnas i gnome/kde inställningarna eller vad nu ni har för skrivbordshanterare.
Om du inte hittar ngt där så testa att köra
echo $http_proxy
i en terminal.
Hoppas det hjälper
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här