2004-10-14, 19:39
Medlem
rabiass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintersömn
Nehej? Vad är det som gör att du inte kan hålla med? Menar du att jag, även om jag faktiskt har mördat någon, är oskyldig till mordet så länge jag lyckas hålla mig undan domstol?

EDIT: Fungerar det omvänt också? Alltså att jag är skyldig till ett mord jag inte begått bara för att domstolen dömer mig skyldig?

oskyldig enligt lagen, men du kan likväl ha gjort brottet uan att det går att bevisa, därav oskyldig till motsatsen bevisas

CJ däremot, smet ifrån rättegången så han ska ställas inför rätta

vad vinner garfield.com på att bedriva någon lobbyverksamhet för att en med starka skäl misstänkt brottsling inte ska ställas inför rättegång?

vad vinner sverige?

vad skulle svenska media ställa sig ifall en grekisk medborgare knivhögg en svensk i sverige och sedan vägrade grekland lämmna ut personen för rättegång.
2004-10-14, 19:52
Medlem
Garfield.coms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rabias

vad vinner garfield.com på att bedriva någon lobbyverksamhet för att en med starka skäl misstänkt brottsling inte ska ställas inför rättegång?

En rolig nyanserad debatt.
2004-10-14, 19:56
Medlem
Vintersömns avatar
Citat:
oskyldig enligt lagen, men du kan likväl ha gjort brottet uan att det går att bevisa, därav oskyldig till motsatsen bevisas
Det är jag med på, men det var inte på det sättet jag tolkade det han skrev. Se resonemanget i inlägg #44...
2004-10-14, 20:01
Medlem
rabiass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garfield.com
En rolig nyanserad debatt.

fram med det nu istället, varför vill du inte att CJ ska ställas inför en rättegång som han smet ifrån?

varför skrev du den långa inledningen på hela tråden om hur han känner sig när han dricker öl.
vi är nog många här på flashback som har varit utomlands och druckit öl utan att blivit gripna för misstänkt dråp/dråpförsök så jag har svårt att förstå varför du verkar vilja väcka en opinion för att calle inte ska ställas inför rätta
2004-10-14, 20:05
Medlem
Garfield.coms avatar
Citat:

varför skrev du den långa inledningen på hela tråden om hur han känner sig när han dricker öl.

2004-10-14, 20:08
Medlem
Garfield.coms avatar
Citat:
fram med det nu istället, varför vill du inte att CJ ska ställas inför en rättegång som han smet ifrån?

C J smet aldrig, utlämningslagen förklarar förfarandet (se #28).
2004-10-14, 20:21
Medlem
rabiass avatar
Citat:
C J smet aldrig, utlämningslagen förklarar förfarandet (se #28).

så, eftersom man eventuellt kan hitta ett kryphål i lagen som kan hindra det grekiska rättsväsendet att pröva den skäliga misstänkta brottslingen ska sverige välja att det och försämra våra diplomatiska förbindelser?
2004-10-14, 20:25
Medlem
Garfield.coms avatar
Citat:
så, eftersom man eventuellt kan hitta ett kryphål i lagen som kan hindra det grekiska rättsväsendet att pröva den skäliga misstänkta brottslingen ska sverige välja att det och försämra våra diplomatiska förbindelser?

Intressant, fortsätt utveckla detta.
2004-10-14, 20:32
Medlem
rabiass avatar
Citat:
Intressant, fortsätt utveckla detta.

ska sverige skydda enskilda skäligen starka misstänkta brottslingar ifrån rättegång enbart för paragraffrytteri ?

inser du att det försämrar sveriges rykte och diplomatiska förbindelser ?

varför är det synd attt calle ställs inför rätta?

nu är det din tur att svara
2004-10-14, 23:16
Medlem
Garfield.coms avatar
Citat:

1. ska sverige skydda enskilda skäligen starka misstänkta brottslingar ifrån rättegång enbart för paragraffrytteri ?

2. inser du att det försämrar sveriges rykte och diplomatiska förbindelser ?

3. varför är det synd attt calle ställs inför rätta?

nu är det din tur att svara

1. Ja dom skall skyddas, men ej från rättegång

2. Nej

3. Det är väl ingen synd
2004-10-15, 08:19
Medlem
Jag tycker han ska sitta av straffet i Sverige (om det blir nåt straff).

Och jag tycker att utländska fångar i Sverige lika väl kan sitta i sina egna hemländer och kosta pengar.
Vad är vitsen med att en utlänning som knivar nån ska sitta i kurran i Sverige och sen utvisas? Skicka hem han/hon direkt och sätt i fängelse där.
2004-10-15, 08:40
Medlem
Garfield.coms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av juha
Jag tycker han ska sitta av straffet i Sverige (om det blir nåt straff).

Och jag tycker att utländska fångar i Sverige lika väl kan sitta i sina egna hemländer och kosta pengar.
Vad är vitsen med att en utlänning som knivar nån ska sitta i kurran i Sverige och sen utvisas? Skicka hem han/hon direkt och sätt i fängelse där.

I så fall så skulle överbeläggningen på svenka anstalter/fängelser försvinna

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in