2011-05-19, 18:30
Medlem
Hej, jag har fått ett jobb i Barcelona och jag startar den 20 juni. Jag har dock inga pengar att klara mig med den första månaden i och med att jag inte har något sparat nu.
Min anställning kommer vara någon sorts av provanställning i 6 månader, för att sedan få fast.

För övrigt är jag 19år gammal ska gå ut gymnasiet nu till juni och har även arbetat i flera somrar.

Är det nu möjligt för mig att ta någon sorts lån för att klara mig den första månaden? I så fall var/hur?

Tack på förhand!
Citera
2011-05-19, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aweeet
Hej, jag har fått ett jobb i Barcelona och jag startar den 20 juni. Jag har dock inga pengar att klara mig med den första månaden i och med att jag inte har något sparat nu.
Min anställning kommer vara någon sorts av provanställning i 6 månader, för att sedan få fast.

För övrigt är jag 19år gammal ska gå ut gymnasiet nu till juni och har även arbetat i flera somrar.

Är det nu möjligt för mig att ta någon sorts lån för att klara mig den första månaden? I så fall var/hur?

Tack på förhand!

"Tillsvidareanställd" är synonymt med fast anställning.
Citera
2011-05-19, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caelus
"Tillsvidareanställd" är synonymt med fast anställning.

Okej sorry, men det ska vara provanställning. Jag har alltså ingen fast anställning.
Citera
2011-05-20, 04:25
Medlem
gr99ahlcs avatar
Sannolikheten att du får ett lån beviljat utan fast anställning är extremt liten.

Har du under förra taxeringsåret (just nu 2009) tjänat över ett visst belopp (typ 30000 eller så) kan du eventuellt låna mindre belopp, (dvs upp till 25000 kr) hos ockrare som Folkia (www.folkia.se) till extrema räntor (ca 25%) utan fast anställning. Då du går ut ur gymnasiet antar jag att du tidigare inte tjänat så "mycket" pengar 2009 och då rök den chansen.

Du får ragga hos släktingar/vänner.
Citera
2011-05-20, 09:58
Medlem
Conceptions avatar
Jag förmodar du får din första lön i slutet av Juli?

Du kan ju alltid be om förskottsbetalning då på din lön för att klara uppehället. Men kom ihåg att spara och spara för den lönen ska räcka nästa månad också.
Citera
2011-05-22, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gr99ahlc
Sannolikheten att du får ett lån beviljat utan fast anställning är extremt liten.

Har du under förra taxeringsåret (just nu 2009) tjänat över ett visst belopp (typ 30000 eller så) kan du eventuellt låna mindre belopp, (dvs upp till 25000 kr) hos ockrare som Folkia (www.folkia.se) till extrema räntor (ca 25%) utan fast anställning. Då du går ut ur gymnasiet antar jag att du tidigare inte tjänat så "mycket" pengar 2009 och då rök den chansen.

Du får ragga hos släktingar/vänner.

Jag sommarjobbade förra sommaren och då tjänade jag 37000 kr innan skatt. Eller är det efter skatt de utgår ifrån? Men räntan är ju förskräcklig..

Kan jag tex inte låta mina föräldrar gå i borgen för mig då båda har fast anställning?
Citera
2011-05-22, 21:27
Medlem
Citat:
Jag sommarjobbade förra sommaren och då tjänade jag 37000 kr innan skatt. Eller är det efter skatt de utgår ifrån? Men räntan är ju förskräcklig..

Kan jag tex inte låta mina föräldrar gå i borgen för mig då båda har fast anställning?
Låna av föräldrarna, eller låt dem stå på ett lån åt dig som du betalar tillbaka?
Citera
2011-05-23, 00:36
Medlem
Citat:

Varför har du inte sparat undan en del av dom stora summor pengar som du har tjänat dom senaste somrarna? Då skulle du haft en buffert till tillfällen som dessa.
Citera
2011-05-25, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mysen
Varför har du inte sparat undan en del av dom stora summor pengar som du har tjänat dom senaste somrarna? Då skulle du haft en buffert till tillfällen som dessa.

ja du.. det är en bra fråga. Men den får nog bli så att föräldrarna fixar lånet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in