2011-05-19, 16:23
Medlem
folkgemenskaps avatar
Det är en aning förvirrande, Jag har en styvdotter på 5år som bara ritar sträck fram och tillbaka saker som inte föreställer någonting, det gör hon jämt och ständigt om hon får rita helt själv.

Men frågar man henne, -Kan du rita en bil eller något annat. Då gör hon det, dessutom jävligt bra för sin ålder.

Varför är det så eller varför ritar hon bara sträck om ingen säger åt henne vad hon ska rita?
Citera
2011-05-19, 16:25
Medlem
neitzs avatar
Hon kanske är fantasilös, ingen aning vad hon ska rita, bara sitter och drar streck.
Citera
2011-05-19, 16:29
Medlem
folkgemenskaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neitz
Hon kanske är fantasilös, ingen aning vad hon ska rita, bara sitter och drar streck.

beror det verkligen på fantasi då? i så fall kan man ju bara lyfta på huvudet och rita det man ser i så fall kan man tycka
Citera
2011-05-19, 16:41
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folkgemenskap
Det är en aning förvirrande, Jag har en styvdotter på 5år som bara ritar sträck fram och tillbaka saker som inte föreställer någonting, det gör hon jämt och ständigt om hon får rita helt själv.
Då ska du nog se att de där strecken har någon betydelse för henne som de inte har för dig. Har du prövat att fråga henne var hon ritar när hon ritar streck?

Citat:
Ursprungligen postat av kaxeru
Hon saknar själ, din styvdotter är död på insidan, som en burk sardiner i tomatsås.
Den här typen av svar i en sån här tråd åskådliggör tydligt att det också finns vissa avigsidor med Flasbhack som koncept.
Citera
2011-05-19, 16:44
Medlem
Det måste finnas mer sätt som din styvdotter avviker på ifrån andra barn?
Citera
2011-05-19, 16:52
Medlem
kissflickans avatar
låt henne vara. gillar hon att rita streck så kan hon väl få rita streck? så länge hon inte går lös på väggar, golv och möbler.
Citera
2011-05-19, 17:17
Medlem
Ronilles avatar
Vad är det som pekar på att styvdottern är sen på annat bara för att hon ej ritar fler saker? Ingenting alls!

Man brukar säga att en 5-åring ska kunna:

-Kan rita trianglar och andra geometriska figurer.
-Kan rita några olika bokstäver.

Men alla barn är så olika och utvecklas olika. Därför kan man absolut inte dra några slutsatser kring utvecklingen av tjejen av sådan lite information. Dessutom så kanske hon enbart tycker om att rita så och barns fantasi löper sällan ut i fantasifulla teckningar i den ålder.

Ni går till BVC, samtala med dem nästa gång om du oroar dig. De har följt dottern sedan hon var liten och har en övergripande bild om ni upplever det vara ett problem.

Annars stöd och uppmuntra henne i hennes tecknande. Ge förslag, sätt upp alsterna och beröm.
Citera
2011-05-19, 19:03
Avstängd
micro113s avatar
Citat:

Men frågar man henne, -Kan du rita en bil eller något annat. Då gör hon det, dessutom jävligt bra för sin ålder.

Varför är det så eller varför ritar hon bara sträck om ingen säger åt henne vad hon ska rita?
Som sagt var, har du frågat henne vad hon ritar någon gång?

Ett barn som ritade streck "skrev" meningar. Anledningen till att det bara blev streck berodde på ett synfel - det barnet såg när det tittade på texten vi läste eller när vi skrev något var just streck och kludd, eftersom bokstäverna flöt ihop.

Större saker med konturer kunde barnet rita, eftersom dem såg ju barnet rent konkret - dessutom gick de ju att ta på och undersöka. De hade form.

Jag säger nu inte att den här flickan har synfel, eller ritar text -- däremot att hon sannolikt ritar något som hon uppfattar eller uttrycker med just streck. Mitt tips är att fråga.
Citera
2011-05-19, 21:58
Medlem
Citat:
beror det verkligen på fantasi då? i så fall kan man ju bara lyfta på huvudet och rita det man ser i så fall kan man tycka

Det är liksom hela begreppet fantasilös, om barnet inte ens kan/vill rita det som syns runtomkring.

Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Den här typen av svar i en sån här tråd åskådliggör tydligt att det också finns vissa avigsidor med Flasbhack som koncept.

Knappast någon nyhet. Det är väl snarare allmänt känt? Lite av flashbacks dåliga rykte till och med.
Citera
2011-05-19, 23:31
Medlem
Kommer ihåg när jag var barn så var det svårt att börja rita på ett helt vitt papper. Det var lika tomt i skallen som på pappret.
Jag började kludda på det för att se vad som kom fram och ofta slutade det med en hyfsat snygg teckning efter lite experimenterande med former och streck.
Jag märkte till slut att det var lättare att hitta på något att rita om det redan fanns något på pappret och utvecklad en slags ritlek. I princip så gjorde jag en massa prickar över hela pappret huller om buller, sedan drog jag streck från prick till prick och använde fantasin för att se vad det blev. Exempel.

I alla fall, min poäng är att fantasin inte är likadan hos alla. Vissa uppfinner nya uppfinningar och andra förbättrar dem. Vissa målar ett mästerverk ur fantasin, andra målar av det de ser. Så det är väl inget att oroa sig över, om du nu gjorde det.

När jag visat barn ritleken, har både de som var "dåliga" på att rita och de som var "bra" uppskattat den. Så kanske det är något som ni två kunde göra tillsammans?
Citera
2011-05-20, 02:24
Medlem
luxxxinteriors avatar
hon är förmodligen lika uttråkad som du av livet

äsch, ni kommer nog att få en underbar kontakt framöver, håll ut bara
Citera
2011-05-20, 09:06
Medlem
Remloffs avatar
Citat:

Ungar gör ofta så, framför allt innan dom kommit upp sig i ålder. Min egen kotte blev mest förbannad när jag sa åt h*n att måla fint i den åldern och tvärvägrade istället.
I dag sitter en riktig Michelangelo vid köksbordet.

Låt henne pröva sig fram. Allt behöver inte vara perfekt i vuxnas ögon.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in