2011-05-20, 09:11
Medlem
Durkheims avatar
Hon kanske är mer konstnärlig än du tror? Du säger att hon är duktig på att rita, kan det vara så att hon tycker att det är tråkigt att rita av saker hon ser för att hon inte känner att det ger henne något? Precis som vissa människor tycks födas med en naturlig förståelse för hur olika instrument fungerar så kanske din styvdotter är född med en kapacitet att uppfatta och uppskatta abstrakt konst?

I stället för att oroa dig över henne så tycker jag att du, som flera andra här, att du ska fråga henne. Kanske kan du ta med henne till Moderna Muséet eller liknande och fråga vad hon tycker? Odla intresset i stället för att försöka pressa ner henne i en mall hon uppenbarligen inte trivs i.
Citera
2011-05-20, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Som sagt var, har du frågat henne vad hon ritar någon gång?

Ett barn som ritade streck "skrev" meningar. Anledningen till att det bara blev streck berodde på ett synfel - det barnet såg när det tittade på texten vi läste eller när vi skrev något var just streck och kludd, eftersom bokstäverna flöt ihop.

Större saker med konturer kunde barnet rita, eftersom dem såg ju barnet rent konkret - dessutom gick de ju att ta på och undersöka. De hade form.

Jag säger nu inte att den här flickan har synfel, eller ritar text -- däremot att hon sannolikt ritar något som hon uppfattar eller uttrycker med just streck. Mitt tips är att fråga.

Följer man språkutvecklingen så skriver faktiskt alla barn meningar som streck i den åldern. De skriver streck och sedan säger de själva vad det står, eller svarar vad det står om man frågar.
Ibland kommer barnen med strecken och frågar om man kan läsa dem.
Citera
2011-05-20, 09:17
Medlem
När hon ritar det du tycker är kladd, sker den kreativa processen i hennes huvud. Hon strävar inte efter att avbilda utan hon bearbetar sina tankar.
Citera
2011-05-20, 09:25
Medlem
Hon är en konstnärssjäl! Låt henne rita vad fan hon vill och uppmuntra henne så kommer hon nog skapa vackra ting på eget bevåg då hon blir äldre.
Citera
2011-05-20, 09:26
Medlem
Snurrens avatar
Ge henne vattenfärger och några bra penslar så att hon får börja måla med färg. Blir hon intresserad kan man köpa akvarellblock, papper som är bättre att måla på än vanligt skrivarpapper.

En del barn tar inte gärna fram sin kreativitet så bra själva, det kan vara roligare för dem att ha en målarbok att fylla i. JAg tycker mig minnas från min egen uppväxt att många jämnåriga tjejer ahde svårt att få till någonting på papprena. Vi fick hem rejäla buntar med papper där det var utskrifter/kopior av text på baksidan (kom från min pappas jobb och skulle kasseras. Det gjorde att vi aldrig kände att det inte blev bra, vi ritade på av bara 17, det var bra med den tillgången och kravlösheten.

Sedan kan man skaffa akvarellpennor som går att lösa i vatten. Då kan man rita först med pennan och sedan använda en blöt pensel till att förändra bilden.

Alla metoder passar inte alla barn, ta reda på vad just din styvdotter kan tänkas gilal, och var beredd på att det förändras. Men jag tycker att det är bra att du ställer den här frågan, även om jag undrade först vad du ville säga egentligen.

Så är det så att somliga barn är rädda för att göra sånt dom inte kan, hon kanske vill lära sig rita olika figurer. Det finns enkla böcker om hur man t erx ritar olika djur, eller andra saker.

Det gäller att få henne att känna lust till skapandet. Att bara rita streck låter håglöst...
Citera
2011-05-20, 13:15
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fulgrogg
Citat:
Ursprungligen postat av folkgemenskap
beror det verkligen på fantasi då? i så fall kan man ju bara lyfta på huvudet och rita det man ser i så fall kan man tycka
Det är liksom hela begreppet fantasilös, om barnet inte ens kan/vill rita det som syns runtomkring.
Det behöver inte vara på det viset. Det kan också vara så att barnet har en väldig massa fantasi, och att strecken inte alls är streck egentligen, utan ingår i hennes fantasi på något vis. Både jag och micro133 har rått TS att fråga flickan vad det är hon ritar. Det kan nog lösa en hel del.

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Den här typen av svar i en sån här tråd åskådliggör tydligt att det också finns vissa avigsidor med Flasbhack som koncept.
Knappast någon nyhet. Det är väl snarare allmänt känt? Lite av flashbacks dåliga rykte till och med.
Jo, jag vet. Jag har moddat forumet i snart tre år. Det var bara mitt sätt att vara stöddigt sarkastisk på.
Citera
2011-05-20, 22:30
Medlem
Zöls avatar
Testa att fråga henna vad hon ritar! Tänk så är det något sjukt abstrakt!
Citera
2011-05-21, 21:23
Bannlyst
Hon kanske bara sitter och tänker på andra saker samtidigt
Citera
2026-04-19, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av folkgemenskap
Det är en aning förvirrande, Jag har en styvdotter på 5år som bara ritar sträck fram och tillbaka saker som inte föreställer någonting, det gör hon jämt och ständigt om hon får rita helt själv.

Men frågar man henne, -Kan du rita en bil eller något annat. Då gör hon det, dessutom jävligt bra för sin ålder.

Varför är det så eller varför ritar hon bara sträck om ingen säger åt henne vad hon ska rita?
Hur har det gått, så här 15 år senare?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in