2011-05-19, 13:47
Medlem
Goldberrys avatar
Tips sökes!

Jag vill köpa en HD-videokamera som även har grymt ljud. Jag har redan en systemkamera så att köpa en som även kan filma är inte aktuellt. Det finns ju med HDD, SD-kort, DV och allt möjligt. Jag ser nog helst att det är på minneskort, lätt att byta och ta med sig.
Att den spelar in ljud bra är ett stort plus, vill kunna spela in när man exempelvis är på konsert.

Utöver det vet jag inte mycket alls om videokameror, så upplys mig!
Citera
2011-05-19, 14:41
Medlem
MrHumpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldberry
Tips sökes!

Jag vill köpa en HD-videokamera som även har grymt ljud. Jag har redan en systemkamera så att köpa en som även kan filma är inte aktuellt. Det finns ju med HDD, SD-kort, DV och allt möjligt. Jag ser nog helst att det är på minneskort, lätt att byta och ta med sig.
Att den spelar in ljud bra är ett stort plus, vill kunna spela in när man exempelvis är på konsert.

Utöver det vet jag inte mycket alls om videokameror, så upplys mig!

Tänk på att du inte får ha videokameror på konserter. De beslagtar allt som är av modell systemkamera eller videokamera, bara digitala kompaktkameror brukar tillåtas.

Men därmed inte sagt att det inte går att smuggla in

OnT: Köp en extern mic till kameran. Hittar du någon bra så får du riktigt fint ljud!
Citera
2011-05-19, 19:39
Medlem
Goldberrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrHumpe
Tänk på att du inte får ha videokameror på konserter. De beslagtar allt som är av modell systemkamera eller videokamera, bara digitala kompaktkameror brukar tillåtas.

Men därmed inte sagt att det inte går att smuggla in

OnT: Köp en extern mic till kameran. Hittar du någon bra så får du riktigt fint ljud!
Jaja det vet jag, självklart snackar vi smuggling här
Fast just i det här fallet så är det mer festivalspelning så då är det ju inte riktigt samma sak.

Men ja, det behöver inte vara världens proffsutrustning direkt. Vill mer att det inte ska vara skitljud med massa sprak och knaster. Men okej, ja en extern mic låter ju riktigt bra faktiskt. Men nåt tips på själva kameran?
Citera
2011-05-19, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldberry
Jaja det vet jag, självklart snackar vi smuggling här
Fast just i det här fallet så är det mer festivalspelning så då är det ju inte riktigt samma sak.

Men ja, det behöver inte vara världens proffsutrustning direkt. Vill mer att det inte ska vara skitljud med massa sprak och knaster. Men okej, ja en extern mic låter ju riktigt bra faktiskt. Men nåt tips på själva kameran?

Vad får det kosta? Panasonic SD-900 har t.ex. 5.1 ljud, anslutningar för hörl. och mic manuell nivåkontroll av ljud mm. mm. Känslig för blåst som de flesta (kanske alla) videokameror. Finns vindskydd att köpa men har inte testat hur bra det blir. Annars ext mic med vindskydd. Det stormar ju förståss inte alltid :-) Panasonic har även 5.1 ljud på billigare modeller, från under 3000:-
Citera
2011-11-16, 16:57
Medlem
Jag bumpar den här tråden.

Är på jakt efter en kamera jag med. Jag har kikat lite på Canon Legria serien och tycker dom verkar i särklass bäst, har jag fel?

Det verkar vara grym ljudupptagning och även bra bild när det blir lite mörkare. Men och andra sidan har jag aldrig ens provat en sådan kamera så jag gör bedömningen på lite filmer jag sett på youtube och internet.

Jag gillar musik, jag spelar själv och gillar att titta & lyssna på andra. Så kriterierna för att jag ska köpa kameran är att ljudet är gott (superljud vet jag är svårt att få genom en kamera utan extern mikrofon) och bilden ska vara knivskarp på dagen, och fullt duglig på kvällen. Som många andra musiker säkert känner till så blir det en hel del spelning under nätter & kvällar. Därav kanske jag bör välja en kamera som har låg Lux? Nu kanske jag är ute och cyklar igen. Men jag tar gärna emot mer kunskap och tips av er inbitna filmskapare.

Vad har vi på marknaden idag som är värt att köpa och ligger under 7.000 kr? Helst inte under 4.000 gissar jag på för då får jag väl samma jävla skitkvalité som jag har idag på min gamla panasonic från 1987.
Citera
2011-11-16, 20:26
Medlem
Wittgensteins avatar
Hemelektronik, ljud och bild -> Filmproduktion.

/Mod.
Citera
2011-11-21, 19:08
Medlem
Ingen som har någon tanke, fundering eller tips om ämnet? Eller är det så att man måste starta en ny tråd för att det ska vara lönt?
Citera
2011-11-24, 19:50
Medlem
jag hade i alla fall satstat på extern mic! helst med lite riktning på. Kameror kan ha bra ljud, men den inbyggda mikrofonen är oftast väldigt rundupptagande, så man kan få med andning etc från den som filmar t.ex. En rikt-mic tar det man riktar den mot.

Kameramodeller har jag inte koll på i den prisklassen dock..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in