2012-03-29, 04:36
Medlem
klos_s avatar
Hejsan!

Jag hade tänkt börja måla lite med sprayfärg, inte graffiti utan på papper. På det här sättet dvs: http://www.youtube.com/watch?v=RryXEL3UNSo

Jag vet dock inte om det har ett speciellt namn på svenska så jag tänkte checka in här och fråga.

Hur många färger borde jag köpa som nybörjare, 12, 15, 24?
Spelar det någon roll om jag köper budgetcans för detta ändamålet? Känns som att det inte är lika viktigt med kvaliteten när man målar såhär.

Jag bor i Lund/Malmöområdet, är det Drewex som är det bästa stället och vad kostar deras billigaste kannor?

/Mvh
Citera
2012-03-29, 09:35
Medlem
carlss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klos_
Hejsan!

Jag hade tänkt börja måla lite med sprayfärg, inte graffiti utan på papper. På det här sättet dvs: http://www.youtube.com/watch?v=RryXEL3UNSo

Jag vet dock inte om det har ett speciellt namn på svenska så jag tänkte checka in här och fråga.

Spelar det någon roll om jag köper budgetcans för detta ändamålet? Känns som att det inte är lika viktigt med kvaliteten när man målar såhär.

Jag bor i Lund/Malmöområdet, är det Drewex som är det bästa stället och vad kostar deras billigaste kannor?

/Mvh

Posta i Grafisk Formgivning istället. Graffiti handlar om mer än sprayfärg.
Citera
2012-03-29, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carls
Posta i Grafisk Formgivning istället. Graffiti handlar om mer än sprayfärg.

Om du kollar på youtube klippet som klos_ länkade så ser du att detta handlar om sprayfärg.
Klos_ frågor handlar just om cans så han gör rätt i att posta detta i graffiti/street art.
Citera
2012-03-29, 11:25
Medlem
Montanaburkens avatar
Citat:
Hejsan!

/Mvh
Köp en massa cans så du har att välja på.
Citera
2012-03-29, 17:16
Medlem
klos_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Montanaburken
Köp en massa cans så du har att välja på.

Jo, Tänkte köpa ett 24-pack tror jag. Vilka är billigast? Några sa att det fanns ett ställe som sålde Kobra/Herx(Eller något) för 25kr/burk.
Citera
2012-03-29, 17:33
Medlem
Montanaburkens avatar
Citat:
Jo, Tänkte köpa ett 24-pack tror jag. Vilka är billigast? Några sa att det fanns ett ställe som sålde Kobra/Herx(Eller något) för 25kr/burk.
Henxs säljer sina egna burkar för 28kr styck, ännu billigare om man köper 6 eller 12 pack. Men tyvär tillkommer en fraktavgift på 200 kr om du inte handlar för mer än 200 euro. Men mitt tips är att handla beltonburkar för ca 2000kr från www.henxs.com. Belton har lågt tryck, många färger och är
matt.

Belton kostar ca 35kr styck men är bättre än henxsburkarna, Belton gör ju också flour och transparentburkar som kan vara bra för det du ska arbeta med. Men om du får för dig att köpa andra burkar, se till att dom är LOW pressure. Här är en länk till Beltonburkarna.
http://henxs.com/category/40/molotow.html
Senast redigerad av Montanaburken 2012-03-29 kl. 17:41.
Citera
2012-03-29, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VintageKicker
Om du kollar på youtube klippet som klos_ länkade så ser du att detta handlar om sprayfärg.
Klos_ frågor handlar just om cans så han gör rätt i att posta detta i graffiti/street art.

eller så läser man innan man svarar.. men men.. som svar på klos fråga säger jag, 2 färger, en ljus en mörk, sen kan man bygga på med mer färger när man lärt sig tekniken.. Om det finns en airbrush tråd är det nog där du får mest hjälp då de ofta använder samma mallteknik.

Sen tvärt emot vad Montanaburken säger så är min erfarenhet att det är lättare att tona med kannor som har högt tryck, lågtrycksburkar har en tendens att "spotta" färgen i små klickar snarare än att bilda ett fint damm.. men det är väl också en vanesak..
Senast redigerad av Jon72 2012-03-29 kl. 18:01.
Citera
2012-04-04, 11:55
Medlem
Hej
Jag har gjort graffiti i cirka 1 år nu och jag kan göra ganska bra ritningar, men när det kommer till enkla bokstäver så blir det inte alls bra... Vad jag menar är att jag är bättre på utvecklade former av bokstäver, medans jag suger på "normala"... Borde jag träna på normala innan jag kör vidare?
Elemente
Citera
2012-04-04, 12:32
Medlem
Hejzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elemente
Hej
Jag har gjort graffiti i cirka 1 år nu och jag kan göra ganska bra ritningar, men när det kommer till enkla bokstäver så blir det inte alls bra... Vad jag menar är att jag är bättre på utvecklade former av bokstäver, medans jag suger på "normala"... Borde jag träna på normala innan jag kör vidare?
Elemente
Säg "målat graffiti" istället. Ja, du borde nog träna på normala.
Citera
2012-04-04, 13:58
Medlem
parkråttas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elemente
Hej
Elemente
Jag tror inte du är så bra på "utvecklade former" som du tror. Om du vill motbevisa mig så visa en bild. Men gör det du tycker om, det är viktigast. Om du sedan vill att andra också ska gilla det du gör, ja då bör du kanske öva på enklare grejer.
Citera
2012-04-06, 02:38
Medlem
Kan man köpa markers och grejer här
www.highlights.nu/
är detta legit?
Citera
2012-04-06, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robbaann
Kan man köpa markers och grejer här