2011-05-19, 00:11
Medlem
Zhirgoyts avatar
Lite luddig titel jag vet, men jag hoppas ni kan hjälpa mig.

Min flickvän har gått på ett gymnasium där de har fått datorer och nu tar hon studenten om en knapp månad och skolan har bestämt att de som vill får behålla datorerna om de betalar 800 spänn. Hon känner sig nöjd med datorn som den är och har skall betala för att behålla datorn. Dock måste skolan ta tillbaka datorn och rensa den helt + installera Windows 7 (den kör XP just nu), vilket betyder att en mängd bra program försvinner (photoshop, illustrator osv), förutom alla filer och så. Nu till min fråga kan man innan en rensning "spara" allt som finns på datorn så att man när den kommer tillbaka bara kan återställa den så som den är just nu?

Datorn skall in imorgon så all snabb hjälp är hemskt uppskattad.

Tack på förhand.
Citera
2011-05-19, 00:20
Medlem
meganegerdases avatar
Varför inte bara vara lite smidig och säkerhetskopiera allt på en extern hårddisk alternativt en annan dator?
Citera
2011-05-19, 00:22
Medlem
Negerbollars avatar
snacka med plugget om hon inte kan få behålla datorn som den är pga program med licenser? om ni inte vill blåsa den villsäga
Citera
2011-05-19, 00:24
Medlem
Zhirgoyts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meganegerdase
Varför inte bara vara lite smidig och säkerhetskopiera allt på en extern hårddisk alternativt en annan dator?
Det är det vi har tänkt, men kan man göra det med program?

Citat:
Ursprungligen postat av Negerbollar
snacka med plugget om hon inte kan få behålla datorn som den är pga program med licenser? om ni inte vill blåsa den villsäga
Det är just pga licenser som de inte får behålla programmen, de har redan frågat om det.
Citera
2011-05-19, 00:25
Medlem
goonerjollens avatar
Ctrl+s
Citera
2011-05-19, 00:34
Medlem
str0ntiums avatar
Dra bara ner på stan och köp en extern hårdisk, om du inte redan har en tom. Skapa en kopia av den interna hårdisken och sen när du har fått tillbaka datorn så kopierar du bara tillbaka allt.

Första på Google.se om hur man kopierar en hårddisk:
http://downloadsquad.switched.com/20...ur-hard-drive/

Bara tuta och kör. Sedan kan du ju använda dn externa till film, perfekt att alltid ha vid TV .
Citera
2011-05-19, 00:51
Medlem
Zhirgoyts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av str0ntium
Dra bara ner på stan och köp en extern hårdisk, om du inte redan har en tom. Skapa en kopia av den interna hårdisken och sen när du har fått tillbaka datorn så kopierar du bara tillbaka allt.

Första på Google.se om hur man kopierar en hårddisk:
http://downloadsquad.switched.com/20...ur-hard-drive/

Bara tuta och kör. Sedan kan du ju använda dn externa till film, perfekt att alltid ha vid TV .

Tack så mycket. Ska se om jag kan lösa det Försökta googla, men är lite trött.
Citera
2011-05-19, 06:57
Medlem
sommarlovs avatar
Skolan vill säkert lägg in W7 för att öka värdet på datorn.
De förstår säkert om ni förklarar läget.
Det är klart att de kan göra det ni vill!
Citera
2011-05-19, 10:22
Medlem
DigitalAngels avatar
Mycket svar på det TS inte frågade om.

För att göra en total kopia på hårddisken så kan du använda bland annat Ghost. Finns även fler clone-program som löser ditt problem.

Sen kan du förstås överväga att få W7 installerat, och sedan försöka leta rätt på alla programvaror igen på annat vis.
Citera
2011-05-19, 14:25
Medlem
a5thedmcs avatar
Det borde gå att "uppgradera" till win7 och inte göra en fräsch installation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in