2011-05-18, 23:57
Medlem
GordonGreens avatar
Hej!

Efter nyår bestämde jag verkligen att ta tag i mitt liv efter att ha ställt mig på vågen och sett tresiffrigt!

Jag har gått ner ca 11kg och går sakta men säkert neråt lite till. Mitt mål har jag förövrigt lagt på 83 kg och jag är ca 186 cm lång.
Jag har aldrig egentligen kunnat något om träning eller kost utan kört min grejj och googlat lite dieter osv. Det jag har gjort är egentligen att minska kolhydraterna mycket och satsa på kött och grönsaker.
Sen under tiden med min gymträning har jag samlat på mig en del frågor som jag inte haft någon att ställa till och tänkte se om jag kunde få svar på!

1. Hur vi kommer in på det är oklart, men jag vet iallafall att mina flesta kompisar bajsar omkring 1-4 gånger per dag. Jag bajsar max en gång per dag, men uppskattningsvis 5-6 gånger i veckan. Har jag sämre ämnesomsättning? För det är endast när jag väger mig dagen efter att jag har bajsat, som jag märker skillnad på vågen. (Det är väl ganska logiskt i och för sig) Skulle det då vara bättre att jag slänger i mig ett paket tuggummi/Fisherman's Friend så magen kokar och jag kan sprutlakera toan flera gånger per dagen för att gå ner snabbare? Lite oseriöst men förstår ni vad jag menar?
Jag blir glad varje gång jag blir bajsnödig och händer nästan ibland att jag går på toan och hoppas jag skall kunna få ut något Är ju övertygad att jag hade kunnat gå ner snabbare om jag bajsade mer. Jag tror inte jag bajsade mer innan jag började med dieten heller, vad jag kan minnas.

2. När jag tidigare i vintras gymmade sprang jag på löpbandet i ca 30-40 min (exkl. 5min "cooldown på maskinen" och körde någon enstaka maskin innan jag stretchade. Nu mera har jag lagt gymmet åt sidan och springer ute 4-5 dagar i veckan. Då springer jag mellan oftast runt 5-6 km och när jag springer "upploppet" mot huset de sista hundra meterna tar jag i med all den sista energin jag har och dör på trappan. Alltså jag joggar inte ner eller stretchar någonting. Är det viktigt att stretcha/jogga ner? Vad ger det?
Jag vill ju inte köra en längre bana för att jag den sista 100 meterna ska jogga ner, utan där vill jag ta i all den sista energin jag har.

3. Kanske lite konstigt men min kropp ser ganska.. omogen ut på något sätt, inte så välutvecklad med kanske en liten början till chipstuttar när jag var tjockare, en bilring att greppa lite i osv.. Men det som stör mig mest är sidan av magen. Det är den som gör att jag fortfarande ser tjock ut när jag har en skjorta eller t-shirt på mig. Det är klart "sidorna" har blivit mindre av de 11 kilorna jag blivit av med, men mestadels känns som de kilorna satt rakt på kaggen, eller vad man säger.
Det kanske hör till saken att jag är relativt bred generellt sätt, med axlar och hela skiten... Hade den oturen med en tjock farsa och en smal morsa och fick det sämsta av vardera..
Bifogar en bild som jag har gjort i paint om det skulle vara till någon hjälp så ni förstår vad jag vill träna bort.
http://i53.tinypic.com/vdinf5.jpg

Vore tacksam för svar och kom gärna med andra tips och synpunkter!
Citera
2011-05-19, 00:03
Medlem
Du kan aldrig punktförbränna fettet vid ett område så att det blir märkbart.
Satsa på kosten, den är alltid boven i det hela.
Dra ned på maten!
Jag brukar se till att alltid vara hungrig när jag deffar, verkar vara ett bra sätt att veta att man ligger på kaloriunderskott! =)
Citera
2011-05-19, 00:08
Medlem
Georgijevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kashani
Dra ned på maten!
Jag brukar se till att alltid vara hungrig när jag deffar, verkar vara ett bra sätt att veta att man ligger på kaloriunderskott! =)

Hur stort kaloriunderskott ligger du på då? för jag är nästan aldrig hungrig.
Citera
2011-05-19, 00:16
Medlem
GordonGreens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kashani
Dra ned på maten!

Enligt något program ska jag ligga på ca 1850 kcal. per dag. Men jag äter nog bara hälften av det.. Jag vet att det är skitdåligt för att kroppen ställer ner sig på svält men jag tror min kropp redan har gjort det, för jag äter väldigt lite och oregelbundet :/
En vanlig dag kan se ut att jag tar ett äpple till frukost, en kycklingsallad utan pasta till lunch och lite fläskfilé med lite sallad till kvällsmat och till det dricker jag oftast kolsyrat vatten. Det kanske ger en 800-900 kcal. I början var jag nog alltid hungrig och sugen på något sött.. Numera känner jag mig aldrig hungrig längre och jag vill ju inte trycka i mig mat.
Citera
2011-05-19, 00:20
Medlem
Jag planerar mina deffar, så jag ligger inte mindre än 500 kilokalorier / 24h.
Detta möjliggör att jag bygga muskler samtidigt
Citera
2011-05-19, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GordonGreen
Enligt något program ska jag ligga på ca 1850 kcal. per dag.
Det där avser om du ligger i sängen en hel dag och inte rör en muskel. dvs. det andningen, hjärnverksamheten, hjärtat mm. behöver minst per dag.

Man behöver inte stretcha om man inte vill. Man behöver inte heller jogga ner om man inte vill, även om det sista kan vara bra.

Att du bajsar lite beror väl på att du äter lite. Du har nog ganska låg ämnesomsättning av din deff (eller bantning heter det då du inte styrketränar och ligger på ett väldigt låg energiintag) men det spelar ingen roll för bajsets skull.
Senast redigerad av mikeni 2011-05-19 kl. 09:28.
Citera
2011-05-19, 09:24
Medlem
För att minska kvinnofördelat fett som är en nackdel utav att ha varit tjock. Desto mer bodyfat du haft/har desto fler kvinnliga hormoner har du också.

Mitt tips är: antingen gå ner i vikt och hoppas genetiken är snäll,oftast försvinner det aldrig. Eller hög androgena steroider som testo m.m de kommer att minska de kvinnofördelade fettet något fruktansvärt....hehe
Citera
2011-05-19, 11:22
Medlem
JFalkens avatar
Vadå?
Om man har mycket fett på kroppen har man automatiskt mer kvinnliga hormon?
Citera
2011-05-19, 15:20
Medlem
VanitaToftbys avatar
2. Anledningen till att jogga ner är att förbränna mjölksyran du har kvar i systemet. Att göra en tokrush som sista grej medför en stoooor ökning av mjölksyra. Föreslår att du gör tokrushen tidigare, typ 5-7 min tidigare och varvar ner den sista km.
Citera
2011-05-19, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JFalken
Vadå?
Om man har mycket fett på kroppen har man automatiskt mer kvinnliga hormon?

ja så är det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in