2011-05-18, 23:38
Medlem
Hej!
Jag håller på med ett arbete i skolan och tänkte kolla lite hur ni andra ser på det där med att betala nu eller senare.
Hur har ni det? Betalar ni alla utgifter med ett betalkort och får faktura i slutet på månaden eller betalar ni allt direkt via ert bankkort som är kopplat till lönekontot?
Motivera gärna varför ni tycker ert val är det bästa.

Tack på förhand!
Citera
2011-05-18, 23:41
Medlem
Denoms avatar
Jag betalar allt med kontanter, lättast så.
Citera
2011-05-18, 23:43
Medlem
Spår av nötters avatar
Betalar direkt annars gör jag av med mer än jag har råd.

Inte stora grejer men kanske ett originalmål på max, en energidryck och godis, en triss, cigaretter och snus.
Går liksom inte att hålla koll på alla smågrejer utan det exakta beloppet på kontot.

Kan ha typ 2k efter halva månadens gång, tror då att jag kan leva halvflötigt.. men icke allt ska vara så jävla dyrt.
Citera
2011-05-18, 23:43
Medlem
Jag betalar nästan alltid direkt. Detta för att slippa fakturorna sedan, tycker det är jobbigt. Sen får man en mycket bättre bild av hur ekonomin ser ut i dagsläget.
Citera
2011-05-18, 23:55
Medlem
Vivvis avatar
Betalar alltid med VISA i butiker...ingen kredit. Onödigt eftersom man ändå får betala sen i alla fall. Har man inte råd så får man vänta.
Citera
2011-05-19, 00:33
Medlem
Shadowruns avatar
Föredrar kontanter. Det känns tryggt. Bättre översikt över hur man spenderar pengarna och ens inköp är inte spårbara.
Men jag funderar faktiskt till att gå över helt till kreditkort, räntefritt i upp till 60 dagar, då kan pengarna lika gärna ligga och ticka ränta på mitt konto.
För pengar jag använder, har jag alltid. aldrig aldrig betala för något jag inte har råd med.

För har man skuld och någon annan plockar ränta av en. Då betalar man för ingenting.
Citera
2011-05-19, 03:35
Medlem
Kör med mitt visa eller farsans amex (har extrakort till mig), betala med kontanter så får jag så dåligt samvete när man är ute och shoppar. Bättre att shoppa tills man e nöjd sen gå hem och gråta lite lätt. Gör aldrig av med mer pengar än jag kan. Har amexet för att maxa poängen hos amex då jag fortfarande gör av med större belopp.

Om du har koll, skaffar vi oss ett kreditkort och spenderar så mycket som vi kan, så kan pengarna få ligga och ticka på kontot medan vi vänta. Annars har vi bankkort och tar utgifterna så som de kommer.

Ennu en anldening till att ha ett kriditkort istället för ett bankkort är att jag i vilket fall har mer eller mindre alla mina pengar hos annan bank än min storbank (som jag har VISA från). Detta för att räntan är så dålig hos storbankerna och att jag aktivt placerar mina sparpengar och löne-pengar i aktier.

Mitt fall
Lite hos storbanken på ett VISA konto, bra för krogen och affärer som inte tar amex. Vill inte ha kredit med dig när du blir full och dum !
Amex till alla andra tillfällen, slutet av månaden föra över pengarna till pappa eller så tar han räkningen beror på hans humör.
Mer eller mindre 99% av mina pengar hos Aktiemäklaren och hög ränte-banker.

// QuiZi, "shop till u drop !"

soz för upprepning, klockan är mycket och måste sova nu innan börsen öppnar igen !
Citera
2011-05-19, 06:12
Medlem
Kombination. Stora kostnader som en massa hotellnätter och resor m.m. går på amex. Vanliga inköp går på kreditkort som jag dock tankar in pengar på och aldrig utnyttjar krediten på. Kör på det viset för att veta att jag alltid har täckning för mina inköp utan att behöva nalla på bufferten samtidigt som jag maxar poäng och räntor m.m. utan större ansträngning.
Citera
2011-05-19, 07:55
Medlem
Glorfindels avatar
Köper allt på kreditkortet som jag betalar av i slutet av månaden. Orsaken till att jag gör så är att jag har ett kostnadsfritt kreditkort som ger 1% bonus på allt jag köper, pengar som jag sedan får ut i handen. Har bra koll på min ekonomi så jag har aldrig köpt något som jag inte har råd för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in