2011-05-18, 18:38
Medlem
foggymikes avatar
Hallå där!

Spelning snart och strömingången på min lilla KorgX50 glappar så jag tänkte det var bäst att köpa ny keyboard. Hade tänkt mig nån för 6-7000 men givetvis kliver jag ur musikaffärn med en sån här under armen:

http://www.nordkeyboards.com/main.as...Nord_Electro_3

Inte särskilt smart men sån är jag. Fattig.

Har aldrig haft en Nord innan, vad jag förstår laddar man in ljuden via USB från datorn?

Den släpptes ju i april, nån som hunnit testa lite och har lite tips? Har märkt en sak dock: Den är röd.

Och jag tror bandet kommer smälla av på repet på tisdag.

Lev och musicera väl! / Mike
Citera
2011-05-19, 07:01
Medlem
yowsers avatar
Den har en massa ljud i sig redan från början, så USB via datorn behöver man inte köra till en början. Dock hoppas jag du vet att den är väldigt olik din Korg X-50. Nord Electro är i huvudsak tänkt som ett modernt alternativ till Hammondorgel, Rhodes- och Wurlitzer-piano, Clavinet och liknande elektromekaniska instrument från 50-, 60- och 70-talen. Även ett bra pianoljud finns. Men det är ingen synt i stil med Korg X-50 m fl. Den är väldans bra på det den kan, dock. Lycka till.
Citera
2011-05-19, 12:51
Medlem
robinmusics avatar
en yamaha. Motif serien är väl aldrig fel.
Citera
2011-05-19, 21:51
Medlem
Musikmagisterns avatar
Jag har svart bälte i keyboards och äger både Nord Electro å Motif + ett gäng till. Vad lirar ni för musik undrar jag, för att kunna ge er bättre tips?
Senast redigerad av Musikmagistern 2011-05-19 kl. 22:01.
Citera
2011-05-19, 21:59
Medlem
Musikmagisterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foggymike
Hallå där!

Spelning snart och strömingången på min lilla KorgX50 glappar så jag tänkte det var bäst att köpa ny keyboard. Hade tänkt mig nån för 6-7000 men givetvis kliver jag ur musikaffärn med en sån här under armen:

http://www.nordkeyboards.com/main.as...Nord_Electro_3

Inte särskilt smart men sån är jag. Fattig.

Har aldrig haft en Nord innan, vad jag förstår laddar man in ljuden via USB från datorn?

Den släpptes ju i april, nån som hunnit testa lite och har lite tips? Har märkt en sak dock: Den är röd.

Och jag tror bandet kommer smälla av på repet på tisdag.

Lev och musicera väl! / Mike

Jag har svart bälte i keyboards och äger både Nord Electro å Motif + ett gäng till. Vad lirar ni för musik undrar jag, för att kunna ge er bättre tips?
Senast redigerad av Musikmagistern 2011-05-19 kl. 22:01.
Citera
2011-05-20, 11:37
Medlem
foggymikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Musikmagistern

Tjena magistern!

Här finns några låtar: http://www.myspace.com/uncoveredlessebo/music

Om jag t.ex vill ha ett syntbell-ljud som i introt till "Back to square one" hur går jag tillväga?
Vi ska även köra cover på Whitesnakes "Here I go again", är ju lite synt i den.

Som någon skrev här ovan är ju Electro bäst på att emulera gamla orglar och pianon från svunna tider, vet du om det går ladda ner lite "modernare" samples till den?

Köpte visst grisen i säcken lite men det är värt pengarna bara för orgel och pianodelarna. Funderar på att reparera X50:n och köpa ett dubbelstativ så har jag en schysst station och kan köra det mer syntiga på X50:n.

Ha det! /Mike

Anyhow, alla inputs är välkomna!
Citera
2011-05-20, 16:54
Medlem
yowsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foggymike
Vi ska även köra cover på Whitesnakes "Here I go again", är ju lite synt i den.

Eller också kör ni den riktiga Whitesnake-versionen (från "Saints & Sinners"-plattan, 1982), inte den mesiga 1987-versionen. På originalet är det bara go gammal Hammond.

Whitesnake efter 1984 är inte Whitesnake.
Citera
2011-06-03, 22:48
Medlem
foggymikes avatar
Nä, den skrytsamme, dubbelpostande "magistern" somnade bakom katedern så idag blev jag utskälld av kapellmästaren för för dåligt ljud till "Back to square one".

Stort tack till yowser för visat intresse.

Kanske Flashback är fel forum för musik med tanke på att de tycker att Saades "Popular" är den bästa låten de (flashbackarna) vet.

ROCK ON 4 EVER RETARDED INTERNET ELVISES
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in