2011-05-18, 13:47
Medlem
Tja.

Det är dags att komma igen med löpning nu säger tjejen.
Hur börjar man? Har riktigt kass kondis. Ska jag börja på löpband för att få upp kondisen lite? Jag tycker det är lättare att springa på band än ute, men vill ju självklart komma ut och löpa i skogen så småning om. Kommer dock bara löpa på band hela sommaren vad det lider, då jag ska ut på båt och jobba i 3 mån.

Några tips?

//jogowi
Citera
2011-05-18, 13:52
Medlem
Sopels avatar
Det är väl bara att ge dig ut och springa. Ta tid, öka sträckan du springer successivt och pressa tiden så ska du se att du kommer få bättre kondis på nolltid. Jag skulle inte ha börjat på löpband om jag skulle förbättra min kondis, mycket "lättare" att springa utomhus och dessutom slipper du ju ta dig till gymmet.
Citera
2011-05-18, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joguwi
Tja.

Det är dags att komma igen med löpning nu säger tjejen.
Hur börjar man? Har riktigt kass kondis. Ska jag börja på löpband för att få upp kondisen lite? Jag tycker det är lättare att springa på band än ute, men vill ju självklart komma ut och löpa i skogen så småning om. Kommer dock bara löpa på band hela sommaren vad det lider, då jag ska ut på båt och jobba i 3 mån.

Några tips?

//jogowi

Man går typ, fast mycket snabbare, ena foten först och sedan den andra. Exempelvis:

http://www.arielnet.com/images/running.gif
Citera
2011-05-18, 14:02
Medlem
St.Patricks avatar
För att få upp konditionen bör du börja med att springa intervaller (t.ex. springa två lyktstolpar, gå en). när man får upp konditionen så är 4 intervaller under 80% lika mycket som att springa 5km.
Citera
2011-05-18, 14:18
Medlem
highstakess avatar
Tycker du ska springa 2-2,5 km i väldigt lugnt tempo, så gör du det 2-3 gånger, och blir det för jobbigt är det bara börja gå tills du orkar springa igen.
Citera
2011-05-18, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av St.Patrick
För att få upp konditionen bör du börja med att springa intervaller (t.ex. springa två lyktstolpar, gå en). när man får upp konditionen så är 4 intervaller under 80% lika mycket som att springa 5km.

eh?
Citera
2011-05-18, 14:47
Medlem
nordstroms avatar
Tror St.Patrik menar att det ger lika mycket för konditionen.
Citera
2011-05-18, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nordstrom
Tror St.Patrik menar att det ger lika mycket för konditionen.

Även om han menade det så är det ju ändå fruktansvärt fel.

Belastning för olika träningspass går ju att uppskatta på olika sätt via TRIMP eller liknande modeller men att rakt av säga att 4 intervaller vid 80% skulle motsvara 5km är ju lite långsökt. Speciellt då man t.ex inte skriver vilken typ av intervaller, arbetslängd eller hur 5km passet ser ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in