2011-05-18, 10:54
Medlem
MarxWebers avatar
Jag har lyckats göra ett fint misstag. Har lyckats ändra rättigheterna för min mp3-spelare så att Gnome inte ens monterar den/låter mig komma in i den och i Openbox kan jag montera den manuellt, men inte göra någonting.

Det började med att jag kopplade in den datorn när jag körde Openbox, men den monterades inte automatiskt, vilket den gör på min andra dator med samma linuxdist och Openbox. Så då var jag dum nog att montera den manuellt och detta gjorde jag till platsen /media/mp3 , vilket såklart skapades med "sudo mkdir /media/mp3". Tänkte inte på det och försökte ta bort lite filer, men hade inte tillstånd till det. Då försökte jag ändra rättigheterna för /media/mp3 när mp3-spelaren fortfarande var monterad där. Man kan väl säga som så att jag inte lyckades ändra rättigheterna så min användare kunde komma åt och ändra där, men något med rättigheterna lyckades jag ändra uppenbarligen.

Det här med chmod är inte min starka sida då jag aldrig förr har behövt ändra sådant och jag förstår ärligt talat inte hur man går till väga för att rätta till problemet.

Om jag förstått det hela rätt så borde problemet lösas om jag monterar mp3-spelare med "sudo mount /dev/sdb /home/user/mp3" och sen kör "sudo chmod -R ???? /home/user/mp3". Men jag vet inte riktigt vad för alternativ jag ska skriva in där frågetecken står. Med detta vill jag att alla ska kunna läsa och skriva på mp3-spelaren, inte bara min användare (för det skulle väl resultera i att jag endast kommer åt filerna med min användare på den här datorn?).
Citera
2011-05-18, 11:00
Medlem
wgets avatar
chmod 777
Citera
2011-05-18, 14:00
Medlem
Zoms avatar
Om mediaspelaren använder sig av FAT32 eller NTFS som filsystem (vilket de flesta mp3-spelare gör) spelar det ingen roll om du kör chmod, rättigheterna kommer ändå inte ändras. FAT32 och NTFS har inte stöd för den sortens rättigheter som linux använder sig av.

Vad du ska göra är att vid monteringen specificera vilka rättigheter som gäller för enheten, om du använder mount eller fstab (exempel på arch wiki).

Använder du HAL eller udisks så behöver du inte specificera det här, det ska ske automatiskt.
Citera
2011-05-19, 15:08
Medlem
MarxWebers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zom
Om mediaspelaren använder sig av FAT32 eller NTFS som filsystem (vilket de flesta mp3-spelare gör) spelar det ingen roll om du kör chmod, rättigheterna kommer ändå inte ändras. FAT32 och NTFS har inte stöd för den sortens rättigheter som linux använder sig av.

Vad du ska göra är att vid monteringen specificera vilka rättigheter som gäller för enheten, om du använder mount eller fstab (exempel på arch wiki).

Använder du HAL eller udisks så behöver du inte specificera det här, det ska ske automatiskt.

HAL står med i min lista över daemons och det har funkat helt felfritt fram tills nu. Thunar ska ju dessutom klara av att montera automatiskt, vilket förvånar mig lite, då det funkar alldeles utmärkt på min netbook.

När jag kopplar in mp3-spelaren när jag kör Gnome istället, så kommer den upp som en volym i listan i nautilus, men när jag klickar på den får jag felmeddelandet "Failed to mount "I AUDIO7" Not Authorized"
Citera
2011-05-21, 17:16
Medlem
MarxWebers avatar
Problemet löste sig magiskt nu. Bytte tillbaka från CDM till GDM som inloggningshanterare och då funkade det igen för datorn att montera saker automatiskt för mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in