2011-05-19, 01:00
Medlem
Totyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Dom eller polismyndigheten själv kanske har statestik över din fråga. Eller får väl du göra en egen undersökning om det intresserar dig så.

Ingen myndighet har "statestik" eftersom ordet inte existerar. BRÅ har inte heller någon jämförande statistik över detta. Det är inte ens deras jobb, det är inte brottslig att vara "fattig".

Och bl a därför ställer jag mig frågande till om någon verkligen är fattig i Sverige.
Citera
2011-05-19, 01:22
Medlem
Fun_Universitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barnparty
Okej, larmet fick dom 09,38 från Hälleforsnäs bruket till Flen centrum tar det 20 minuter MAX om du är snut och har sirener på. Och jag var på plats några minuter innan 10,00 och lämnade platsen 10,10 ungefär och då hade dom inte kommit.
Så undrar om dom var på övning, varför kom inte hela gänget så fort dom kunde. Då hade dom garanterat tagit rånarna.

Och nu var det ju så att rånarna flydde mot Bruket, vet dock inte om dom svängde av vid Mellösa eller om dom körde vägen till Hälleforsnäs sen vidare...så koll på flyktvägarna hade dom nog inte.

Jag menade inte att de hade full koll på flyktvägarna, utan att de hade så mycket resurser utspridda inom närområdet vid just den tidpunkten rånet skedde.

Jag talade med en kille i styrelsen på gymmet där jag tränar i bruket och han sa att han fick ett SMS av fastighetsägaren/fastighetsskötaren (stället sköts av en stiftelse där fastighetsskötaren ifråga är ordförande) till bruksområdet där NI övade idag. Han fick SMS:et på Lördag förmiddag, där ordföranden bad att ingen skulle befinna sig i lokalerna runt gymmet på Onsdagen och torsdagen.

Lite sent att informera om något sådant stort tycker jag, visst, han kan ha glömt att säga till, men min chef fick, som jag tidigare nämnt, reda på det i Måndags, detsamma med vaktmästaren. Det är fastighetsskötarens jobb att informera oss som håller till på bruksområdet om saker och ting, så jag tror knappast att han har glömt att säga till, utan snarare att de ringde honom på Fredagen eller Lördagen från polisen och bad om tillgång till området. Att polisen (eller NI eller vilka det är som sköter saker kring övningar) skulle komma underfund med att de ska ha en övning 4-5 dagar senare, låter lite långsökt tycker jag.

Så, det jag vi just nu är att:

1. NI befann sig på övning med full utrustning i Hälleforsnäs (Norr om brottsplatsen) 15 minuters bilfärd från brottsplatsen (om man kör lagligt) och det med väldigt kort planering i förväg, tidigare har vi fått veta minst två månader i förväg att polisen ska öva. Stor resurs att sätta in.

2. NI befann sig även i Katrineholm (Väster om brottsplasten), 20 minuters bilfärd från brottsplatsen (om man kör lagligt). Även detta en stor resurs.

3. Polis, brandkår och ambulans befann sig på vägen mellan Katrineholm och Flen, även de hade övning. Mindre resurs att använda, men fanns i närheten.

4. Sveriges polis troligtvis hellre låter rånarna försvinna från brottsplatsen, för att undvika gisslandrama, för att sedan kunna få fatt på dem under mindre stressade former, och bland mindre folk.

5. En polisbil patrullerade runt i Flen, vilket inte händer så ofta, alkisarna och pundare sitter och röker sina holkar och dricker alkohol helt öppet i Flen, för polisen är inte där och tvingar bort dem/arresterar dem.

Om vi nu kunde få fram att polisen även befann sig runt Gnesta området innan rånet skedde så har de triangulerat in brottsplatsen otroligt bra, för bra för att vara en slump. Vanligtvis är det inte såhär mycket poliser i närheten av Flen.

Om tesen att polisen låter rånarna komma iväg från brottsplatsen för att slippa gisslandrama, som tidigare nämnts i tråden, stämmer, så är det inte så konstigt att NI inte kom dit snabbare, de satte då troligtvis upp en vägspärr i närheten, och sedan när vanlig polis tog över vägspärren fortsatte de in mot Flen.

Kontentan borde vara, om det inte är en otrolig slump, att polisen visste att något var på gång, men inte var och när.

Att de inte har tagit rånarna kan vara otur, eller att rånarna var smartare än dem, det finns hundratals skogsvägar i Södermanland och de kan inte spärra av varenda en, utan följde handboken och satsade på de större vägarna, där man kan komma undan snabbare än på små ensliga grusvägar.
Citera
2011-05-19, 01:28
Medlem
Fun_Universitys avatar
De två kvinnliga poliserna som var först på plats, kan man få reda på från vilket distrikt de kom ifrån?
Kan tänka mig att Eskilstuna polisen befann sig i Flen, men mindre troligt att det var Norrköpingspolisen som bara "råkade" befinna sig där just då.
Citera
2011-05-19, 01:47
Medlem
Kan säga att det är en polishelikopter som flyger fram och tillbaka över Gävle nu dom senaste timmarna, kan kanske ha något samband med rånet.
Citera
2011-05-19, 01:54
Medlem
SpeedyWiFis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fun_University
Ingen slump, polisen visste om att nått skulle hända, kul att de blev beskjutna och missade ta killarna, långnäsa till dem!
Citera
2011-05-19, 04:44
Medlem
ftpws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Airforce1
Det är nått med sättet dom rörde sig på... Dom rörde sig nästan som dom hade någon slags militär bakgrund...

Det kanske är för att dom är Militärer eller poliser som utförde Rånet.
Citera
2011-05-19, 06:31
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenryRollins
Vore det alltför djärvt att också plocka med någon Haubits 77..??

Försvaret kanske har kvar några uppgraderade exemplar med postitionsbestämmningsutrustning. Mot fottrupp eller andra mjuka mål är denna ett utmärkt vapen. I värsta fall så får vi slå en signal till Nigeria eller Indien och fråga om vi kan få köpa tillbaks några stycken.
Now we talking. Sätt hårt mot hårt. Vem fan skulle ens våga planera jävelskap om man vet att flyktbilen kan pulviriseras med 77:an
Citera
2011-05-19, 06:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ftpw
Det kanske är för att dom är Militärer eller poliser som utförde Rånet.
tjaa... var kommer man enklast över en gasmask.
Citera
2011-05-19, 07:44
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cittra
tjaa... var kommer man enklast över en gasmask.
Med en snabbsökning på valfri sökmotor får man ju massor av billiga erbjudanden, allt från röda stjärnan till överskottsbolaget.

Kanske inte aktuella då de är mest historiska o enormt fula .

Senaste nytt om rånet: Jakten fortsätter o det skall undersökas vilka vapen som använts. Rånarna ännu på fri fot.

http://www.sn.se/nyheter/sormland/1.1055520
Citera
2011-05-19, 09:31
Medlem
Enligt AB jagar polisen en 53-årig "superrånare". Nån som vet vem det kan vara? Jag kommer att tänka på Mats Johansson. Han är i alla fall en känd yrkesrånare och är 53 år gammal.
Citera
2011-05-19, 10:22
Medlem
OT: Alla disskustioner om tyngre beväpnad polis hör ju inte ens hemma här. Dock väldigt underhållande.

Den "modifierade" polisbilen en sida bak fick mig att få ett mindre skrattanfall

OnT: Hur stor är sannolikheten att polisen kommer släppa några som helst uppgifter om vapnet? Med tanke på att de nu ska undersöka hylsorna..
Citera
2011-05-19, 10:40
Medlem
Kommer in från sidan och tänkte rätta till några av alla felaktigheter som finns i denna tråd. De poliser som initialt var på platsen var lokala poliser. Alltså tillhörande det distrikt som Flen tillhör.

De poliser som var på utbildning var lokala insatsgrupper från landet.

När rånet skedde åkte både NI och Stockholmspiketen från just Stockholm efter begäran av den myndighet som Flen tillhör. Om ni tittar riktigt noga på bilderna ser ni att det är stockholmspiketen som går in och söker banklokalen. På andra bilder är det NI. Det syns på emblemen.

När det gäller ingripande mot farlig person så har både piketen och NI samma kompetens och tillgång till snarlika vapensystem.

Så ni vet !!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in