2011-05-17, 19:16
Medlem
Hej.

Jag har precis köpt en begagnad Keyboard av en kompis. "Music Time Keyboard 670"
Det är en billig leksakskeyboard, som finns att köpa i leksaksbutiker för 500kr, och ljudet suger, men jag har uppdagat att den har en MIDI-Output.

Nu undrar jag att visst kan jag koppla in den i datorn, och låta datorn stå för ljudet istället, då borde det väl finnas en uppsjö av "voices" att ladda hem?

T.ex så har jag sett tutorials på Youtube där man visar hur man spelar Maxx - Getaway på keyboard, i klippets beskrivning så står att man ska använda voice: GM blown bottle. Det ljudet finns ju inte i min MIDI-leksak, men hur ska jag göra.

Har fattat att jag behöver ett MIDI - USB interface, men sen då? Vad för mjukvara behöver jag, och kan jag med den mjukvaran spela samma ljud som på andra dyrare t.ex YAMAHA keyboards?
Citera
2011-05-17, 19:54
Medlem
dllps avatar
Jag tycker du skaffa dig en sequencer, som till exempel Fl studio, Cubase, Logic etc. Det är program man använder för att skapa musik på datorn, då behöver du bara plugga i midi-keyboardet starta programmet och välja någon av syntarna som finns i programmet sen är det bara att börja klinka, och spela in kan du också göra då. Det följer med lite syntar och plugins till alla olika sequencers men vill du ha riktigt grymma är det bara att ladda ner lite piratkopierade VST-plugins som det heter, och slänga in dom i din sequencer. Jag kan rekommendera Fl studio som sequencer då den är enkel att lära sig och fungerar smidigt. Lycka till
Citera
2011-05-18, 05:36
Medlem
General midi uppfanns som jag förstått det av den enkla anledningen att när man gör en låt i sin synth, keyboard, på dator etc med just GM setupen av ljud så är det samma för alla. Så det är typ 127 eller 128 ljud som alltid kommer vara samma nummer, t.ex 1 piano, 20 trombon, nu gissar jag för jag vet inte nummerna. Men det du kommer höra är inte alltid samma kvalitativa sampling, men du kommer alltid få rätt ljud som har använts sålänge du också har gått via din GM bank i synthen. Du kommer ha ett visslande ljud på samma kanal som han i getaway videon men det kanske inte är samma fina kvalité beroende på vilken synth han använt..

Detta är för att om t.ex en person skriver en midifil han vill dela med allmänheten skriver ut stråkar, trummor, piano, harpa, tvärflöjt osv. Om inte GM fanns hade alla människor fått olika verk när dom laddar filen, nu blir det istället rätt med avvikandet för ljudkvalitën då förstås, eftersom alla ljud kommer triggas 1-127 enligt General Midi standarden. Hitta GM numret han använder och du får ditt respektive ljud för det numret på samma nummer i din synth.

Annars för att koppla keyboarden till datorn så är det det gamla midiuttaget du har, antingen köper du ett ljudkort som klarar det. Eller en midi to USB konverter, en sån här http://www.tvspelsweb.se/midi-usbkabel-p-2217.html

Men jag hade om du nu är sugen på att göra musik och gå den seriösare vägen att investera i ett bättre ljudkort med, dels för bättre ljud, men även latency (delay, lagg i programmen).
Citera
2011-05-18, 05:39
Medlem
Hitta en kabel på tradera, det är ju inget som blir gammalt direkt, har du tur får du den för 1;- men sen tillkom väl frakt en del.

http://www.tradera.com/Adapter-USB-t...2115_133255785 men värt ett försök.
Citera
2011-05-19, 00:53
Medlem
Formatets avatar
Som föregående sagt, skaffa en sequenser!
Annars har du t.ex "TruePianos" som är en jättefin pianosampler till MIDI klaviaturer!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in