• 1
  • 2
2011-05-17, 11:52
Medlem
Tja jag fick 0.1 på högskoleprovet (gjorde verkligen mitt bästa) snittade under medelsnitten för alla 60.000 deltagare... Dessutom har jag ett samlat betygsdokument från gymnasiet. Bör jag ge upp universitet?
Citera
2011-05-17, 11:54
Medlem
Heeths avatar
0.1 är inte speciellt bra. Men var det första gången?
Citera
2011-05-17, 11:56
Medlem
gayssons avatar
Har du gjort provet flera ggr? Har du ens behörighet? Det finns program som aldrig fylls, där man inte behöver betyg eller hp alls. De programmen har det dock av en anledning, de är arbetsmarknadsprojekt eller såna program som aldrig kmr leda till jobb - filmvetare, konsthistoriker, personalvetare och dylikt mumbo jumbo.

Sök KY-program om du vill vidareutbilda dig - universitetet passar inte för alla.
Citera
2011-05-17, 11:56
Medlem
Jeremy.Clarksons avatar
Hur bra betyg har du från gymnasiet? Skulle inte rekommendera högskolan om man inte klarar typ 1.3-1.4 på högskoleprovet och har mindre än 18 utan meritpoäng från gymnasiet. Gäller dock om du vill läsa tekniska utbildningar. Vet inte hur jobbigt det är på exempelvis Handels men de outtalade kraven ligger väl där någonstans.
Citera
2011-05-17, 11:59
Medlem
Falcãos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mufasaa
Tja jag fick 0.1 på högskoleprovet (gjorde verkligen mitt bästa) snittade under medelsnitten för alla 60.000 deltagare... Dessutom har jag ett samlat betygsdokument från gymnasiet. Bör jag ge upp universitet?

Förmodligen. Skriver du 0,1 så är du nog inte universitetsmaterial. Det kan dock gå bra för dig ändå. Titta på Daniel Westling.
Citera
2011-05-17, 12:00
Medlem
Citat:
Du bör ge upp
Hur tänker du i allmänhet? står det helt still? eller är du en sån som kan "viktiga" saker o bara skiter i skolan?
Citera
2011-05-17, 12:12
Medlem
Sök till YK-högskolan. Man brukar få jobb innan man är klar med utbildningen. (dock beror det på vad för utbildning du utbildar dig till)
Citera
2011-05-17, 12:16
Medlem
Det var första gången jag skrev. Jag var rätt bra i gymnaiset i första ring sen i slutet av 2:an och hela 3:an så flyttade jag till en annan stad, var lite deprimerad och hade inga vänner typ så jag sket i att gå i skolan och hade ingen motivation, så mina betyg var urusla. Nu 4 år efter att jag tagit studenten så skulle jag testa på göra högskoleprovet och det gick ju inte alls bra lol.
Citera
2011-05-17, 12:22
Medlem
Citat:
Det var första gången jag skrev. Jag var rätt bra i gymnaiset i första ring sen i slutet av 2:an och hela 3:an så flyttade jag till en annan stad, var lite deprimerad och hade inga vänner typ så jag sket i att gå i skolan och hade ingen motivation, så mina betyg var urusla. Nu 4 år efter att jag tagit studenten så skulle jag testa på göra högskoleprovet och det gick ju inte alls bra lol.

Svarade du på alla frågor och fyllde i korrekt i svarsformuläret?
Har du någonsin gjort ett IQ-test?
Citera
2011-05-17, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlesfemma
Svarade du på alla frågor och fyllde i korrekt i svarsformuläret?
Har du någonsin gjort ett IQ-test?

Ja jag fyllde i korrekt. Dock så chansade jag på de flesta. Nej jag har aldrig gjort det ^^
Citera
2011-05-17, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremy.Clarkson
Hur bra betyg har du från gymnasiet? Skulle inte rekommendera högskolan om man inte klarar typ 1.3-1.4 på högskoleprovet och har mindre än 18 utan meritpoäng från gymnasiet. Gäller dock om du vill läsa tekniska utbildningar. Vet inte hur jobbigt det är på exempelvis Handels men de outtalade kraven ligger väl där någonstans.

Alla som har under 18 är inte dumma i huvudet. Jag klarade högskolan galant och hade 13 efter gymnasiet. Varför jag hade 13 hade allt annat än med min inlärningsförmåga att göra.

Dock är ju som tidigare nämnt 0,1 inte mycket att hänga i granen.
Citera
2011-05-17, 12:58
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Varför göra högskoleprovet om du ändå inte har avgångsbetyg? Då får du ju ändå inte söka.

Huruvida du är lämplig för högskolan eller inte beror helt på vilken utbildning du vill läsa. Börja med att klura ut det, därefter får du göra upp en plan för hur du ska ta dig i mål.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in