• 1
  • 2
2011-05-16, 23:25
Medlem
Jag r 19 r, har en lille bror som ska fylla 15 i r.

Nr vi var riktigt sm s ska jag ha varit en jttebra storebror, som tog han dom honom och verkligen gjorde livet roligt fr honom.

Senare blev det lite mer konflikter, vi brkade ibland, som brder gr.

Nr jag var ca 14 r s gick mina frldrar skilda vgar vilket var vldigt jobbigt fr mig, jag orkade inte hlla uppe allt. Utt, i skolan etc s var jag som vanligt, hll huvudet hgt. Men nr jag kom hem fll allt ihop och min lillebror fick ta s mycket av alla mina knslor eftersom att jag inte fick ut de "ute".

Jag frstr nu i efterhand att jag borde varit dr fr honom, stttat honom och vara en bra frebild, inte brka en massa med honom och vara jobbig. Jag skms ngot otroligt. i samma veva som skilsmssan s berttade mamma att min bror sagt "*mittnamn*, han tycker inte om mig..." jag brt ihop och jag frlter mig aldrig fr vad jag gjorde, eller snarare vad jag inte gjorde. Givetvis mste det varit lika tufft fr honom det hr med skilsmssan, men jag gjorde nog helvetet nnu jvligare fr honom genom att stta bort honom och ha en dum attityd som fan

Jag har frskt bttra mig, trots att vi bda brjar komma upp i ldrarna s brkar vi endel, inte speciellt serist men jag finns nog inte dr fr honom p det sttet som jag borde.

Min bror har ett lite smre sjlvfrtroende, han r inte fet och mobbad, men p grnsen till sm-mullig och har nog mer kompisar p online-spel n i verkligheten, jag r ngot av en motsats. Jag har det vldigt ltt i skolan, ser bra ut, massor av kompisar, haft flera flickvnner etc. Jag tror att han knner sig underlgsen och jag klarar liksom inte av att vara den dr bra brorsan jag vill vara, jag lskar ju min lillebror men jag lyckas bara inte.

S hur kan jag bli en bttre bror? Och rent konkret, vad ska jag gra annorlunda? alla tips r vlkomna!

Hur kan jag gra fr att hja han sjlvfrtroende och gra vr relation bttre? Tnkte att han ska f vara med oss "ldre"och festa om ngra r, men tills dess, hur kan jag f honom att knna sig stolt ver mig eller vad man ska sga?

Blev en flummig text nu, reserverar mig fr stavfel och dliga formuleringar, ville bara f detta ur mig!
Citera
2011-05-16, 23:35
Medlem
RAAxels avatar
Om du verkligen knner dig ledsen ver att du inte fanns mer fr honom efter skilsmssan s kanske du borde prata ut med honom om det, och berttade att du ngrar dig?

Sen hur ni ska komma nrmare varandra, frsk att vara mer ppen med honom och bertta lite om knslor osv, umgs mer, ta med han p ngon roadtrip bara du och han
Citera
2011-05-16, 23:36
Medlem
Venditas avatar
Har varit i en vldigt snarlik situation som dig, och lyckats med precis den "Vndningen" du efterstrvar
Skicka ett Pm om du vill snacka lite!
har inte tid att skriva mer n shr nu men hjlper/stttar dig mer n grna imorgon!
Citera
2011-05-16, 23:36
Medlem
Ta med honom p bio med dina polare ngongng, lt honom f knna sig accepterad utav dina kompisar. Ta med honom p fester som du sjlv skrev men kanske inte nu nr han r 15 dock..

Frsk skmta med honom, och var en snll bror. Typ kp nn present till honom helt random ett nytt datorspel kanske inte r helt fel att f sdr spontant.

Du har frstrt er relation, du mste bygga upp den igen. Men frsk inte lgga fr mycket energi p att du "mste" bygga upp den, gr det som en rolig grej att du verkligen vill komma nrmare din bror. Jobba inte med att frska "vinna" hans tilit varje dag d kommer du antagligen klassas som psyko/dryg som fan.

Du kan ju ocks brja med att stta dig ner och be om urskt fr ditt frggna beteende mot honom, sg att du hade det vldigt tufft och att det inte var meningen att det skulle g ut ver honom.. Ta med honom p stan och handla klder och kka tillsammans.

Det viktigaste r att du brjar prata med honom, frga/bertta om flickvnner, skmta, ha kul, lira tv/datorspel tillsammans.

Jag ber om urskt fr en flummig text, men skller detta p trttheten :P

Lycka till! Det kommer skerligen ta lite tid innan ni kommer bli riktigt thighta, men ta det lugnt bara det kommer

/ Matzz
Citera
2011-05-17, 00:02
Medlem
Fr ngra r sedan var jag princip i exakt samma situation som du (Jag var i detta fallet lillebror) men d var inte denna skilsmssa inrknad.

En personlig konflikt hade intrffat mellan mig och min bror, vi gled isr varandra. Han skaffade flickvn, hade massa planer fr livet och framtiden. Sjlv satt jag p kvllarna, lirade cs men gick ibland ut med kompisar. Jag kunde flera fredagskvllar sitta hemma och grta fr att jag var avundsjuk p min bror drfr att hans liv verkade s extremt kul medan mitt liv bara rann ivg..

S hr kunde jag inte ha det lngre tnkte jag och valde att ta upp det hr med min bror och prata igenom alla problemen. Efter denna kvll har vi knappt haft ngra serisare konflikter och vi umgs med varandra flera gnger i veckan.

Det som jag verkligen uppskattar r de spontana sakerna min bror gr fr mig som nr han frgar om jag vill flja med ut p bio, eller hnga med ut p en joggingtur eller bara dra ut och skejta.

S mina tips r att
  1. Prata igenom problemen med din bror, allting som bda gr och br p om varandra ska ni f ut ur era huvuden
  2. Brja gra lite simpla saker med honom som att g ut p en promenad eller dra in till stan och g p bio
  3. Frsk att komma verens s bra som mjligt, prata med varandra om hur ni ska lsa konflikter eller svartsjuka m.m

nskar dig all lycka och skicka ivg ett PM om du vill snacka, har mnga erfarenheter av detta

(r riktigt trtt s jag fr urskta om texten blev osammanhngande eller flummig)
Citera
2011-05-17, 00:13
Medlem
Jag kan bara sga, din bror r en del av dig.
Glmm han aldrig nr du blir ldre, kom ihg vem han och du r.
Om det gr bra fr dig och illa fr din bror SKA du gra allt du kan.

Jag gjorde inte allt jag kunde och frlorade min bror.

Gr inte samma misstag.

Du vill inte sitta och vara ledsen eftert...
Senast redigerad av Sherlocks 2011-05-17 kl. 00:16.
Citera
2011-05-17, 08:27
Medlem
Tack fr alla svaren!

Angende det hr med att snacka med honom om skilsmssan. Jag har gjort ett tafatt frsk tidigare, fr kanske tv r sedan. Eller tafatt och tafatt, jag gjorde ett frsk och bad om urskt utan att p ngot stt skmta om det/vara ironisk, men vi har inte s mycket samtal ver snt. S det blev en rtt konstig situation och brorsan liksom avfrdade det hela och bara sa att "nej nej men det r lugnt" ungefr.
Citera
2011-05-18, 14:13
Medlem
r ocks storebror och knner igen mig lite i det dr. Nr man tittar i backspegeln vissa gnger s knner man sig bra taskig!! Framfrallt nr det r tillfllen d man inte stllt upp, inte orkat vara med honom eller gullat med ngon brud istllet fr att laga mat t honom etc..

Tycker du ska prata med honom. Sg att du r vldigt ledsen ver att du tog ut din frustration p honom och att du frn och med nu ska vara en bra bror som han kan se upp till och be om rd.
Jag tror man r tillrckligt mogen fr ett snt samtal i den ldern.

Det du vill gra r att skapa en relation dr han ser upp till dig och inte ser dig som en konkurrent eller ett hinder. Om han tar ngot p ditt rum s ska det inte starta ett stort weekend-grl utan du ska sga typ "Om du vill lna ngot av mig s har jag inget emot det, bara du frgar mig frst".

Att vara en bra bror r vldigt svrt, eftersom man har ett eget liv fullt av hndelser och inte r lika vis av livserfarenhet som frldrarna s fr man gra s gott man kan.

Bertta ven fr honom att om han ngonsin behver hjlp s finns du alltid dr fr honom - i vtt och torrt. Att ni inte stttade varandra under skilsmssan var lite "det ultimata testet", han tror nog inte att han kan rkna med dig nr worst comes to worst.
Citera
2011-05-18, 14:35
Medlem
Asiktens avatar
Jag frstr verkligen inte problemet. Mr du dligt ver det s stt dej och prata igenom allt med honom.

Hur gamla r ni nu?

Jag r sjlv storebror och har alltid frskt vara s bra jag kan. r ju inte s svrt d det r ditt blod det handlar om. Jag har ven en storebror som har vart lika mycket dr fr mej som jag varit fr honom.

Jag str ingen nrmare n jag gr med mina brder. Det r din familj, ditt blod! Vrda det fr fan! Fixa ihop han med ngon av dina tjej kompisar. Bjud med han p fester (beroende p ldern, avvaktar svar) och se dej som hans kompis. Inte enbart hans bror. Jag umgs med mina brder grymt mycket och vi har s kul som man inte har med ngon annan.

Utanfr mnet, ett exempel. Idag jobbar han 13 timmar och jag sitter vid han och vntar. Har fixat grymt rka och ska dra p bolaget efter lite sprit. Finns god mat d han kommer hem och en frdigrullad.

Ta hand om era familjer <3
Citera
2011-05-18, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asikten
Jag frstr verkligen inte problemet. Mr du dligt ver det s stt dej och prata igenom allt med honom.

Hur gamla r ni nu?

Jag r sjlv storebror och har alltid frskt vara s bra jag kan. r ju inte s svrt d det r ditt blod det handlar om. Jag har ven en storebror som har vart lika mycket dr fr mej som jag varit fr honom.

Jag str ingen nrmare n jag gr med mina brder. Det r din familj, ditt blod! Vrda det fr fan! Fixa ihop han med ngon av dina tjej kompisar. Bjud med han p fester (beroende p ldern, avvaktar svar) och se dej som hans kompis. Inte enbart hans bror. Jag umgs med mina brder grymt mycket och vi har s kul som man inte har med ngon annan.

Utanfr mnet, ett exempel. Idag jobbar han 13 timmar och jag sitter vid han och vntar. Har fixat grymt rka och ska dra p bolaget efter lite sprit. Finns god mat d han kommer hem och en frdigrullad.

Ta hand om era familjer <3
+1 Fan vad glad jag blev av att lsa det dr
Citera
2011-05-18, 15:12
Medlem
beos avatar
Jag gjorde ocksa en gang det medvetna valet att vara ett bttre syskon till min lillebror. Nu var jag inte jttetaskig mot honom fran brjan men jag kunde reta honom sa in i norden, visste var alla knappar satt och lt sllan bli att dra till med det som skulle stra honom allra mest. Nagonstans nr jag var 13-14 insag jag vilket arsel jag var och frskte bli snll. Drifran till att ha en bra syskonrelation har jag insett att man maste jobba lite pa det, bara fr att vi har samma frldrar betyder det ju inte att allt blir perfekt utan lite insats. Nu nr vi r vuxna sen ett tag har jag insett att lillebror r en cool katt som jag r mycket glad ver att knna!

Sa, on behalf of mnskligheten, tack fr att nnu en syskonrelation lappas ihop istllet fr inte.

Rent konkret, du har nu bett om urskt och nu r det bara att se framat. Gr grejer med lillebror, bion som de ovan freslar r ett bra frslag. Om du och dina polare gr nagot som inte involverar supande, ta med och instruera polarna att inkludera honom. Din lillebror kanske tycker det knns skumt och intensivt att bara hnga och tala om painful knslor fran det frflutna sa se till att ha aktiviteter mellan er sa lr ni knna varandra i lite lagom takt. Ni tror kanske att ni knner varandra fr att ni vxt upp tillsammans men just nu vet ni nog bara hur ni r i familjekontexten. Lillebror har ocksa turen att ha en storebror som r beredd att bertta hur saker och ting funkar i den hr vrlden; hur man brjar prata med tjejer, hur man beter sig pa restaurang, vad hnder pa en nattklubb, hur man klr sig var etc. Just nu r han nog fr blyg fr att fraga, 15-aringar r awkward, men om du brjar finnas till lite grann i hans vardag och han brjar lita pa dig ska du tro att han r tacksam. Som 19-aring vet du inte heller sa mycket om hur livet funkar men nr du r 25 kommer du att ha bttre aning och kunna rdda honom fran ondigheter. Nr han r 25 kommer han att bertta fr 30-ariga dig hur ungdomen av idag (da) fungerar och ge dig bra musiktips.
Citera
2011-05-18, 20:32
Medlem
Asiktens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leo135
+1 Fan vad glad jag blev av att lsa det dr

Hrligt att man gldjer ngon! Om du inte var ironisk.

Men serist ts. Visst, ni kanske inte har ngra gemensamma intressen! Han spelar dator hela dagarna och du r cool, omtyckt i skolan och umgs med kompisar hela tiden. Stt er ner och ta ngra bira (om ldern stmmer fortfarande) och grt ut, brka, sl p varandra - Krama sen varandra och sg att ni lskar varandra och att ni alltid ska finnas dr fr den andre.

Peace!

EDIT* Som jag sa frut - Se dej som hans kompis och inte enbart hans bror! Alla behver inte alltid en storebror som finns dr. Fr ni/vi r jvligt jobbiga ibland s d kan man ltt dra sej undan. Men vi/ni alla behver alltid en nra vn fr tusan.
Senast redigerad av Asikten 2011-05-18 kl. 20:34.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in