• 1
  • 2
2011-05-16, 23:05
Medlem
I denna tävling gäller det att fånga glädje på bild. Fri tolkning av ämnet.

REGLER:

Bilden ska vara tagen mellan den 16/5 - 31/5

Inga efterbearbetningar.

Lycka till!
2011-05-17, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johangeijstedt
Inga efterbearbetningar.
Vad menar du med det?
2011-05-17, 17:36
Medlem
Rodah15s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feznt
Vad menar du med det?

Du får inte redigera bilden efteråt med t.ex Photshop eller liknande.
2011-05-17, 18:32
Medlem
scream2mes avatar
Dum regel. Mig veterligen så "efterbehandlar" varenda kompaktkamera bilderna redan vid fototillfället (jag kan ha fel, men om så är fallet), är dessa då föbjudna att använda?

Temat däremot tycker jag är bra, jag har länge tyckt att just känslor är intressanta att försöka fota. Ensamhet är en känsla som jag hade valt om jag vann en tävling nån gång. Lite svårt bara eftersom jag endast fått en enda röst en enda gång

Men glädje borde vara lite lättare nu när våren är över oss med allt vad det innebär.
2011-05-17, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodah15
Du får inte redigera bilden efteråt med t.ex Photshop eller liknande.
Hur gör man om man fotar i RAW då tex? Man får inte konvertera till JPEG utan måste skicka in råfilen? Blir lite opraktiskt då alla som ska se den behöver en råkonverterare.

Man får inte heller skala ner bilden så att den blir en storlek som passar bättre för att visa på skärmen - man måste ladda upp fullstorlek, typ 12 megapixlar?

Efterarbete är en integrerad del av fotografi, oavsett om det är analogt eller digitalt, därför är det en helt idiotisk regel som utan tvekan borde tas bort.
2011-05-17, 19:48
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Hur gör man om man fotar i RAW då tex? Man får inte konvertera till JPEG utan måste skicka in råfilen? Blir lite opraktiskt då alla som ska se den behöver en råkonverterare.

Man får inte heller skala ner bilden så att den blir en storlek som passar bättre för att visa på skärmen - man måste ladda upp fullstorlek, typ 12 megapixlar?

Efterarbete är en integrerad del av fotografi, oavsett om det är analogt eller digitalt, därför är det en helt idiotisk regel som utan tvekan borde tas bort.

Jag håller med. I så fall är det bättre att välja att inte tillåta manipulering enligt Fotosidans definition, eller motsvarande. Jag fotar alltid i RAW och det behövs efterbearbetning då.
2011-05-17, 21:11
Medlem
Citat:

Jag håller fullständig med.
2011-05-17, 21:28
Medlem
Rodah15s avatar
Citat:

Håller med dig på den, tycker regeln borde tas bort.
2011-05-18, 19:14
Medlem
Jag var något otydlig och missförstådd och tar därför bort regeln och ersätter den då med denna som rotadent föreslog:

inte tillåtet att manipulera bilden, enligt Fotosidans definition

Visa upp lite Glädje nu!
2011-05-18, 21:44
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johangeijstedt
Jag var något otydlig och missförstådd och tar därför bort regeln och ersätter den då med denna som rotadent föreslog:

inte tillåtet att manipulera bilden, enligt Fotosidans definition

Visa upp lite Glädje nu!

Bättre Jag citerar deras definition så att vi vet vad som gäller:

Citat:
  • Bilden skall vara en (1) exponering, därför är hopslagna panoramabilder, dubbelexponeringar eller sammanfogade bilder, bilder som definieras som manipulerade.
  • Kontrastjusteringar och färgjusteringar (Nivåer, Levels, Curves i Photoshop) kan vara ok i förstoringar och utskrifter, likaså att mörka eller ljusa upp delar av bilden. Dessa saker skall göras med måtta och allt med syftet att efterlikna vad fotografen såg vid fotoögonblicket (dock skall denna definition inte tolkas filosofiskt i linje med ”detta var vad konstnären i sin hjärna såg för färger”). Att ljusa eller mörka bilden får inte göras så mycket att de kunde varit gjort med Cloneverktyget. Vi kommer inte att definiera exakt vilka verktyg eller handgrepp som är tillåtna, utan utgångspunkten med hela definitionen, är att bara tillåta sånt som gör att bilden bäst beskriver exakt vad fotografen såg vid fotoögonblicket.
  • Att skärpa upp bilden är OK. (exempelvis genom USM / Oskarp bild)
  • Cloneverktyget / Airbrushen är bara OK om syftet är att ta bort damm, partiklar, repor som hamnat på filmen i samband med att filmen handhafts.
  • Det är inte tillåtet att ta bort oönskade ingående delar av bilden eller lägga till delar till bilden som inte ingick i exponeringen. Alltså att ta bort en läskburk i bakgrunden eller lägga dit en, med hjälp av efterbehandling av bilden.
  • Blurring verktyget är inte tillåtet.
  • Perspektivjusteringar är inte tillåtet. Allt sådant måste göras innan exponering mha hjälp av PC objektiv eller justeringar av kamerapositionen.
  • Att beskära bilden är OK.
  • Att framkalla sin film, i en för filmen icke-standard process, definieras som manipulation. Dvs att crossprocessa filmen, är manipulation (exempelvis att framkalla en diafilm i en färgneg process).
  • Att ”styra upp” motivet (exempelvis genom att fysiskt städa motivet) innan exponeringen är INTE manipulering. Däremot är det lämpligt att i beskrivningen ange information så att betraktaren inte luras att dra felaktiga slutsatser om bilden, exempelvis att ett djur är vilt, fast det är fotograferat i hägn.
  • Att kolorera ett svartvitt foto är manipulering.
  • Att göra om en färgbild till svart-vitt är Ok, förutsatt att hela bilden är komplett justerad och inte bara delvis.
2011-05-22, 15:33
Medlem
oets avatar
Jag börjar med lite insektsglädje:

http://farm6.static.flickr.com/5181/...78ca2421_b.jpg
2011-05-23, 20:45
Medlem
Da kor jag pa den har:

http://www.flickr.com/photos/andersb...ream/lightbox/
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera