• 1
  • 2
2011-05-19, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kverty
text

Klart du kan sätta ihop en fantasi om ett drömställe där allt är annorlunda men den kommer ändå begränsas med vad du redan vet. Kan du fantisera utanför ramarna?
Och om du kan det, kan du snälla försöka beskriva någonting av dina fantasier som är helt bortom ramarna för vad som redan finns/tänkts?

Det är lite såhär, om du har en verktygslåda full utav verktyg så kan du alltid bygga ett hus eller vad som helst. Men dina byggnationer kommer vara helt begränsade till dina verktyg.

Jag tror jag ska försöka hitta lite tid och skriva mer utförligt hur jag tänker men det att vi skulle kunna fantisera om färgen brun och få en bild om hur det skulle se ut om vi aldrig hade sett färg förut håller jag föga troligt. Visst skulle man kunna fantisera att det fanns något annat än svart men hur det skulle se ut? Utan referenser är du körd.

To be continued.
Citera
2011-05-19, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netzach
Saker som människans hjärna aldrig kommer kunna uppfatta eller förstå är ju omöjliga att även fantisera om. T.ex. kommer du aldrig att kunna fantisera fyrdimensionellt då människans hjärna bara uppfattar tre dimensioner. Men allt som går att tänka sig är väl per definition möjligt att fantisera om... Gränser finns det dock.

fjärde dimensionen är vad vi uppfattar som tid, men ja en högre dimension är omöjlig att föreställa sig.
Citera
2011-05-19, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cplus
fjärde dimensionen är vad vi uppfattar som tid, men ja en högre dimension är omöjlig att föreställa sig.
Huruvida fjärde dimensionen är tid eller inte har väl diskuterats i århundraden utan att något slutgiltigt svar uppnåtts. Men ja, det är möjligt. Dock inte mindre svårt att föreställa sig för den sakens skull
Citera
2011-05-19, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bakterien
"Fantasin har inga gränser" och "Bara din fantasi sätter gränserna", två uttryck som vi kanske alla har hört. Wannabe hobby filosof som man är så har jag börjat fundera på om det verkligen stämmer.
Kan man verkligen fantisera om vad som helst? Finns det ändå en gräns någonstans? Är vi helt enkelt uppväxta med tron att det inga gränser existrerar, och är därmed övertygade om att så är fallet?

Langa hit eran syn på saken! Själv vet jag inte riktigt vad jag ska tro

Gränsen till fantasin är verkligheten så för övrigt så finns det inga gränser för vad du kan fantisera om. Även om det är en ram som du håller dig inom som nämnts ovan.
Citera
2011-05-19, 22:53
Medlem
FruGondols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kverty
hur blinda fantiserar (födda blinda) kan vi inte veta och dom kan inte berätta det för oss, så det är helt möjligt att dom kan fantisera ihop färger rent mentalt men dom skulle ändå inte kunna förmedla det på ett tillfredsställande vis.

Med anledning av ovanstående inlägg utförde jag detta hemmagjorda expriment.
Jag släckte ned och gjorde kolsvart i mitt sovrum och dessutom blundade
jag ordentligt. Upptäckte då att det ej var helt svart, utan jag kunde urskilja
färger om än i bleka nyanser som svart, grått, gult, grönt och blått.
Kunda även se prickar och små cirklar som rörde sig.
Efter att i ca. 20 sek. sökt koncentrera mig på att urskilja dessa blev jag
yr och lätt illamående och kände obehag. Detta försvann så fort jag åter
öppnade mina ögon. Kanske dags att gå till farbror Neurologen...
Citera
2011-05-19, 23:37
Medlem
Meh, beror lite på vad man kallar för gränser. Man kan nog föreställa sig allt möjligt om man bara tar sig tillräckligt med tid att tänka ut hur det skulle se ut.
Citera
2011-05-20, 00:07
Medlem
kvertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blind-Melon
Klart du kan sätta ihop en fantasi om ett drömställe där allt är annorlunda men den kommer ändå begränsas med vad du redan vet. Kan du fantisera utanför ramarna?
Och om du kan det, kan du snälla försöka beskriva någonting av dina fantasier som är helt bortom ramarna för vad som redan finns/tänkts?

Det är lite såhär, om du har en verktygslåda full utav verktyg så kan du alltid bygga ett hus eller vad som helst. Men dina byggnationer kommer vara helt begränsade till dina verktyg.

Jag tror jag ska försöka hitta lite tid och skriva mer utförligt hur jag tänker men det att vi skulle kunna fantisera om färgen brun och få en bild om hur det skulle se ut om vi aldrig hade sett färg förut håller jag föga troligt. Visst skulle man kunna fantisera att det fanns något annat än svart men hur det skulle se ut? Utan referenser är du körd.

To be continued.

mjo förstår nog vad du menar, men finns det några gränser för vad man kan bygga med verktygen då?
Citera
2011-05-20, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netzach
Saker som människans hjärna aldrig kommer kunna uppfatta eller förstå är ju omöjliga att även fantisera om. T.ex. kommer du aldrig att kunna fantisera fyrdimensionellt då människans hjärna bara uppfattar tre dimensioner. Men allt som går att tänka sig är väl per definition möjligt att fantisera om... Gränser finns det dock.

Du sammanfattade min tankegång angående ämnet väldigt bra, så jag nöjer mig med att instämma med ditt inlägg
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in