Citat:
Ursprungligen postat av Blind-Melon
Nej fantasin har tydliga gränser. I alla fall så som jag ser det och jag skulle gärna bli motbevisad men våran fantasi sträcker sig bara så långt till våra referenser. Allt du kan fantisera är bara bilder eller saker som du sett förut och du är helt oförmögen att hitta på själv.
Testa själv bara, blunda och tänk dig något som inte existerar eller pratats om förut, tänk en helt ny färg eller en helt sak som inte besitter ramar som redan finns. Tänk dig en helt ny dimension med helt nya saker. Allt du fantiserar finns redan. Alla mönster som du bildar finns redan. Du har sett det förut.
Men det betyder inte att fantasin är låst för det utan den kan lära sig att uppfatta nya saker. sakerna måste bara hittas på först.
Det är lite som ifall alla människor och andra levande ting hade fötts blinda utan ögon. Färg hade plötsligt inte existerat och det skulle säkerligen vara omöjligt att ens tänka i färg, fantisera i färg.
klart man kan fantisera om helt andra dimensioner, varför skulle det inte gå? vad är en 'dimension' överhuvudtaget? om du menar nya världar så fantiserar vi om i stort sett varje natt, en del världar jag fantiserat ihop har väldigt haft konstiga fysiska lagar.
hur blinda fantiserar (födda blinda) kan vi inte veta och dom kan inte berätta det för oss, så det är helt möjligt att dom kan fantisera ihop färger rent mentalt men dom skulle ändå inte kunna förmedla det på ett tillfredsställande vis.