2011-05-16, 12:23
Medlem
Hej, jag undrar hur mycket jobb samt hur man gör för att installera windows 7 på en helt tom hårddisk.

Måste man in i BIOS och ändra om inställningar?
Behöver man installera hårddisken?

Had tänkt mig att köpa en "http://www.inet.se/artikel/4303124/250gb-western-digital-caviar-blue"
Till en gammal DELL dator.

Tacksam för svar.
Citera
2011-05-16, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McDome
Hej, jag undrar hur mycket jobb samt hur man gör för att installera windows 7 på en helt tom hårddisk.

Måste man in i BIOS och ändra om inställningar?
Behöver man installera hårddisken?

Had tänkt mig att köpa en "http://www.inet.se/artikel/4303124/250gb-western-digital-caviar-blue"
Till en gammal DELL dator.

Tacksam för svar.

1. Stäng av datorn
2. Stoppa i ny HDD (kasta bort gammal eller va du nu vill göra)
3. Stoppa i Windows cd'n
4. STARTA windows cd'n
5. Följ instruktionerna
6. Profit
Citera
2011-05-16, 12:26
Medlem
sommarlovs avatar
Om du har en Dell-dator bör du veta att du ska låna en Dell-Windows skiva.
Inga problem med produktnyckel eller aktivering, det bara funkar!

Men räkna med några tråkiga timmar...
Citera
2011-05-16, 12:27
Medlem
Är väldigt enkelt i dagens läge, skulle inte datorn boota upp ifrån din cd, så får du bara gå in i bios och välja den som nummer 1 och hdd till nummer 2 i bootordning.
Citera
2011-05-16, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Om du har en Dell-dator bör du veta att du ska låna en Dell-Windows skiva.
Inga problem med produktnyckel eller aktivering, det bara funkar!

Men räkna med några tråkiga timmar...
Är du totalt okunnig?
Den enda skillnaden på en Dell-Windows skiva och en vanlig är att du på sin höjd får en fin bakrundsbild.

Windows 7 tar inte "några timmar" heller, det är faktiskt en snabb installation (10-30 mins)
Citera
2011-05-16, 12:28
Medlem
Tack så mycket!
Citera
2011-05-16, 13:20
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scrub
Är du totalt okunnig?
Den enda skillnaden på en Dell-Windows skiva och en vanlig är att du på sin höjd får en fin bakrundsbild.

Windows 7 tar inte "några timmar" heller, det är faktiskt en snabb installation (10-30 mins)
Nej jag är faktiskt väldigt erfaren.
Det jag pratar om är skillnaden mellan Windows-typerna.

Citat:
* OEM – Which are usually sold with the computer
* Retail – Brought stand alone in stores like BestBuy, CompUSA etc..
* Upgrade – To upgrade from a previous operating system
* Branded – Specifically branded copies from large computer manufacturers like Dell
* Action pack – Was part of the Microsoft Action Pack
* Volume License – Typically used in large businesses, government and educational institutions

Att bara slänga på Windows på någons dator, och anse sig klar när skrivbordet kommer upp första gången är oansvarigt.

In med färska drivers, Windows Update, Antivirus ska fixas innan JAG anser mig klar!
Citera
2011-05-16, 14:13
Medlem
Citat:
Nej jag är faktiskt väldigt erfaren.
Det jag pratar om är skillnaden mellan Windows-typerna.

Att bara slänga på Windows på någons dator, och anse sig klar när skrivbordet kommer upp första gången är oansvarigt.

In med färska drivers, Windows Update, Antivirus ska fixas innan JAG anser mig klar!
och detta tar dig några timmar... ja du måste vara ett riktigt dataproffs.
svara gärna på min förra fråga, i stället för att skriva : DELL cd = Branded cd, för det trodde jag var allmänbildning
Citera
2011-05-16, 15:00
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scrub
och detta tar dig några timmar... ja du måste vara ett riktigt dataproffs.
svara gärna på min förra fråga, i stället för att skriva : DELL cd = Branded cd, för det trodde jag var allmänbildning

Det är klart att det går fort på ett företag eller med sin egen dator.

Men sitter du med en kund/kompis/släkting som aldrig har backat upp sina bilder på barnbarnen, har någon otäck Handelsbanken-lösning, och som dessutom inte vill lägga ut några hundralappar på att uppgradera minnet från 512Mb, då tar det tid...

Det är verkligheten jag pratar om.
Ibland vägrar vissa kunder åtgärda problemet, vet en som efter mycket lång diskussion, valde att fortsätta använda sin P4, med sector-problem på hårddisken, antivirus utgånget för 4 år sedan, ständiga falska virusvarningar.
Begriper inte varför, men hon var ganska sur...
Jag hade väl förolämpat hennes dator när jag berättade att den måste installeras om, efter en noggrann test av hårddisken!
Citera
2011-05-16, 15:23
Medlem
Citat:
Det är klart att det går fort på ett företag eller med sin egen dator.

Men sitter du med en kund/kompis/släkting som aldrig har backat upp sina bilder på barnbarnen, har någon otäck Handelsbanken-lösning, och som dessutom inte vill lägga ut några hundralappar på att uppgradera minnet från 512Mb, då tar det tid...

Det är verkligheten jag pratar om.
Ibland vägrar vissa kunder åtgärda problemet, vet en som efter mycket lång diskussion, valde att fortsätta använda sin P4, med sector-problem på hårddisken, antivirus utgånget för 4 år sedan, ständiga falska virusvarningar.
Begriper inte varför, men hon var ganska sur...
Jag hade väl förolämpat hennes dator när jag berättade att den måste installeras om, efter en noggrann test av hårddisken!

haha fråga kärringen om hennes info är värd så jävla lite varför ha en dator över huvud taget då, den kommer ju total-dö inom snar framtid och då har hon slösat en jävla massa tid.

Dumsnålhet at its finest
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in