2011-05-16, 11:59
Medlem
Att jag kommit på en ny samhällsform, eller.. hur samhället skulle fungera bäst!
Lutar åt kommunismen
2011-05-16, 12:03
Medlem
Catastrovs avatar
Med risk för att gå lite off topic, så har jag en fråga jag kom att tänka på igen när jag läste huvudinlägget, som jag grubblade på som yngre: om man har en extremt trycktålig och stabil behållare (som står emot oändligt med tryck utan problem) fylld med vatten, vad händer med vattnet/vad blir reaktionen om man har någon slags cylinder eller liknande som pressar vattnet i behållaren med flera tons tryck? Tänk dig även att det inte finns en enda glipa där vattnet kan fly, utan det pressas bara mer och mer neråt i behållaren, och som sagt så tål även behållaren och maskinen som pressar vattnet oändligt med tryck.
2011-05-16, 12:05
Medlem
Baechus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirectX
Hur blir det med olika matematiska formler då. Är det människans verktyg, och dör dom ut med människan eller exsiterar dom oavsett om människan har utformat dom eller inte.. ?

Matematiska formler är inte givna av naturen, utan är resultatet av logiskt tänkande. Även om människan skulle dö ut så är chansen stor att åtskilliga utomjordiska folk har kommit fram till samma slutsatser, eller när det djur som kommer att dominera efter människan utvecklas till att kunna föra ett logiskt resonemang. Naturen som sådan bryr sig väldigt lite om logik.
2011-05-16, 12:06
Medlem
ProfessorOaks avatar
Funderar ofta på om slumpen verkligen finns och om allting går att räkna ut med hjälp av matematik. Isåfall skulle allt vara förutbestämt och den fria viljan skulle heller inte existera. Vet inte om det klassas som en avancerad tanke dock.
2011-05-16, 12:10
Medlem
Kallemedkulans avatar
Min mest avancerade tanke är nog denne:

"Om djävulen och gud finns, varför straffar då djävulen dom onda som kommer till honom i helvetet? Eftersom han är ond borde han ju tycka om onda människor. Och om han straffar/plågar onda människor så begår han ju en god gärning?"
2011-05-16, 12:13
Medlem
Skitonds avatar
Brukar ofta se på oss människor, djur och växter som ett sätt, katalyserat av solen, för kol, kväve, väte, syre etc. att sättas i omlopp. Mer än så är vi faktiskt inte. Detta, med tanken om hur allting är förutbestämt tycker jag styrker min tro på att religion är skit.
2011-05-16, 12:16
Medlem
Adidass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SLETENHETEN
Att jag kommit på en ny samhällsform, eller.. hur samhället skulle fungera bäst!
Lutar åt kommunismen

Du har tagit inspiration från idel lyckade samhällen såsom Sovjet, Nordkorea och Kuba då antar jag?
2011-05-16, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Catastrov
Med risk för att gå lite off topic, så har jag en fråga jag kom att tänka på igen när jag läste huvudinlägget, som jag grubblade på som yngre: om man har en extremt trycktålig och stabil behållare (som står emot oändligt med tryck utan problem) fylld med vatten, vad händer med vattnet/vad blir reaktionen om man har någon slags cylinder eller liknande som pressar vattnet i behållaren med flera tons tryck? Tänk dig även att det inte finns en enda glipa där vattnet kan fly, utan det pressas bara mer och mer neråt i behållaren, och som sagt så tål även behållaren och maskinen som pressar vattnet oändligt med tryck.

Fusion låter väl troligt?
2011-05-16, 12:33
Medlem
pokereves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallemedkulan
Min mest avancerade tanke är nog denne:

"Om djävulen och gud finns, varför straffar då djävulen dom onda som kommer till honom i helvetet? Eftersom han är ond borde han ju tycka om onda människor. Och om han straffar/plågar onda människor så begår han ju en god gärning?"

För att djävulen ska vara ohyggligt ondondond har jag hört (obekräftade källor) och bryr sig inte om vilka egenskaper du besitter. He will punisch you anyhow!
2011-05-16, 12:35
Medlem
Min tanke är att gud finns och det som vi inte förstår oss på finns just för att annars skulle alla tro på gud.. Tex "rymden är oändlig"
2011-05-16, 12:37
Medlem
pokereves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skitond
Brukar ofta se på oss människor, djur och växter som ett sätt, katalyserat av solen, för kol, kväve, väte, syre etc. att sättas i omlopp. Mer än så är vi faktiskt inte. Detta, med tanken om hur allting är förutbestämt tycker jag styrker min tro på att religion är skit.

"Mer än så är vi inte" Du måste ju sätta in saker i rätt perspektiv. Ganska fantastiskt ändå att dessa bestånsdelar random agglutinerat ihop sig på ett sånt sätt att de kan fundera ut vad de själva är för något och var de kommer ifrån...
2011-05-16, 12:40
Medlem
pokereves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rexona4Men
Min tanke är att gud finns och det som vi inte förstår oss på finns just för att annars skulle alla tro på gud.. Tex "rymden är oändlig"

Så du menar att Gud inte vill att alla människor ska tro på honom och därför har han gjort så att viss kunskap är bortom vår fattningsförmåga? Vet inte riktigt hur du får ihop den ekvationen..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in