2011-05-16, 11:09
Medlem
ProfessorSlusks avatar
Fått grepp om hur mycket och vad det är jag inte förstår ännu inom mitt fält. Att se ramverket... Inte heller tagit mitt ritalin idag
2011-05-16, 11:10
Medlem
QkNNs avatar
- Hur det kommer sig att vi kan få kontakt igenom känslor.

- varför det alltid fattas 3 strumpor när jag tvättat.

- att universum skulle bestå av flera lager, istället för 1 lager av oändlighet.

- vad det är som binder mig till min kropp, om det så att det är 1 lager av oändlighet.

- kan ingenting existera?

- kan någonting inte existera?

- skulle matematik finnas även om man inte kunde tänka?
2011-05-16, 11:11
Medlem
mistermonsters avatar
Jag kan inte säga att jag har någon "mest avancerad tanke", det är svårt att avgöra det då min hjärna inte är kapabel att på ett tillförlitligt sätt tala om för mig vilken av mina tankar som var svårast att få kläm på.

Det finns däremot en avancerad tankeprocess jag arbetar med. Jag försöker att ta bort alla moraliska/etiska värden på allt jag upplever d.v.s. inga känslor, fördomar eller liknande kring det jag upplever. Jag strävar mot att uppnå absolut objektivitet i min syn på det som händer kring mig. Några kanske känner igen detta från buddhism/taoism/mindfullness motsvarande.

Det är inte lätt, jag har bara lyckats ett fåtal gånger och det i relativt lätta sammanhang.
2011-05-16, 11:14
Medlem
Baechus avatar
Den objektiva verkligheten ligger utom räckhåll då varje försök att sammanfatta den oundvikligen leder till subjektiva tolkningar. Dessa tolkningar kan sedan spridas människor emellan inom en intressesfär (indisk lokalpolitik är inte intressant för svenskar, det ligger utanför vår intressesfär). Den verklighet som vi väljer (för det är i allra högsta grad ett val, vi kan snöa in oss på indisk lokalpolitik om vi skulle vilja), väljer vi av den enkla anledningen att vi finner det underhållande eller användbart. Detta resulterar i att människor har olika världsuppfattningar, samtidigt som att alla kan ha "rätt" utifrån sina egna perspektiv. Kommunister har rätt utifrån ett perspektiv om klasskampen, nationalisternas mer matafysiska tro på volksgeist likaså - Perspektivens huvudsakliga funktion är som sagt inte att redogöra för någon allmängiltig verklighet, den är alltjämt onåbar. Kommunister gillar att höra om pampar som suger ut arbetarna eftersom det stärker dem i sin verklighetsuppfattning. Rasister gillar att läsa om invandrare som begår brott osv osv. Det som i slutändan avgör om en livsåskådning är nyttig är hur väl den tjänar individens självförverkligande, och då är det min subjektiva åsikt att hat och foliehatteri snarare begränsar människan än bidrar till att stärka henne.
2011-05-16, 11:17
Medlem
fick en stunds klarhets igår och kom fram till att varför Nazcalinjerna finns var ganska stekt då så kommer inte ihåg så mkt men återkommer under dagen!
2011-05-16, 11:30
Medlem
DirectXs avatar
Min mest avancerade tanke är om matematiken existerar oberoende av människan! Vad tror ni? Var 4 dinosaurier verkligen 4 dinosaurier..
2011-05-16, 11:40
Medlem
sussistapeters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QkNN
- Hur det kommer sig att vi kan få kontakt igenom känslor.

- varför det alltid fattas 3 strumpor när jag tvättat.

- att universum skulle bestå av flera lager, istället för 1 lager av oändlighet.

- vad det är som binder mig till min kropp, om det så att det är 1 lager av oändlighet.

- kan ingenting existera?

- kan någonting inte existera
?

- skulle matematik finnas även om man inte kunde tänka?

Nått som inte är nått kan inte existera. Nått som är nått existerar så där har du svar på din avancerade tanke.

Du kan inte kalla ett hål i ett papper för ingenting t.e.x. Det ÄR ett hål. Däremot så existerar inte Det hela papperat längre.

En person som dött existerar inte längre.

När man säger att ingenting existerar är det ju bara ett sätt att säga att det inte finns nånting.
2011-05-16, 11:43
Medlem
sussistapeters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirectX
Min mest avancerade tanke är om matematiken existerar oberoende av människan! Vad tror ni? Var 4 dinosaurier verkligen 4 dinosaurier..

Varför skulle 4 dinosaurier inte vara just 4 dinosaurier?
2011-05-16, 11:50
Medlem
Baechus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirectX

Att bunta ihop och systematisera objekt är i allra högsta grad något som endast en tänkande varelse, exempelvis människan, kan göra. Själva universum pekar inte ut slumpmässigt utvalda objekt och kallar dem "4 dinosaurier".
2011-05-16, 11:50
Medlem
DirectXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sussistapeter
Varför skulle 4 dinosaurier inte vara just 4 dinosaurier?
Lite roligt exempel bara! frågeställningen är hurvida matematiken existerar oberoende av människan. Är den något vi hittat på för att förklara ting runt om oss eller existerar den oavsett om vi utvecklat den eller inte.

Om ingen fanns där och räknade dinosaurierna, var de verkligen 4 st 4 st då?
Senast redigerad av DirectX 2011-05-16 kl. 11:52.
2011-05-16, 11:55
Medlem
QkNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sussistapeter
Nått som inte är nått kan inte existera. Nått som är nått existerar så där har du svar på din avancerade tanke.

Du kan inte kalla ett hål i ett papper för ingenting t.e.x. Det ÄR ett hål. Däremot så existerar inte Det hela papperat längre.

En person som dött existerar inte längre.

När man säger att ingenting existerar är det ju bara ett sätt att säga att det inte finns nånting.

men ditt medvetande kommer från ingenting, och enligt din teori går det inte att skapa någonting
från ingenting..
2011-05-16, 11:55
Medlem
DirectXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baechu
Att bunta ihop och systematisera objekt är i allra högsta grad något som endast en tänkande varelse, exempelvis människan, kan göra. Själva universum pekar inte ut slumpmässigt utvalda objekt och kallar dem "4 dinosaurier".
Hur blir det med olika matematiska formler då. Är det människans verktyg, och dör dom ut med människan eller exsiterar dom oavsett om människan har utformat dom eller inte.. ?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in