2011-05-15, 22:27
Medlem
Rene.Descartess avatar
Hejsan!

Jag brukar duscha nästan varje dag i en duschkabin hemma, om jag duschar ca 15 minuter så svimmar jag i princip varje gång, jag lider inte av klaustrofobi och det är ventilerat i duschen men jag känner att jag inte kan andas och svimmar.

Idag så vaknade jag på golvet i duschen och mådde illa, jag var tvungen att vänta någon minut innan jag kunde stå och spydde nästan, något kändes konstigt med hjärtat. Jag kände mig konstig och hade en ordentlig huvudvärk i 10 minuter efter jag hade vaknat i duschen och märkte även att det påverkade min syn.

Kan det ha att göra med värmen i duschen att göra?
Bör jag söka upp en läkare? Är jag hypokondrisk? Vad är fel på mig?

Kan tillägga att jag är förkyld för tillfället.
Och kanske också bör tillägga att jag är en relativt frisk man i 20-års åldern.

tack på förhand /rene
Citera
2011-05-15, 22:41
Medlem
Durkslags avatar
Har du feber samtidigt som din förkylning? Kan kanske i så fall påverkas av det varma vattnet?
Citera
2011-05-15, 22:47
Medlem
Duramaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rene.Descartes
Hejsan!

Jag brukar duscha nästan varje dag i en duschkabin hemma, om jag duschar ca 15 minuter så svimmar jag i princip varje gång, jag lider inte av klaustrofobi och det är ventilerat i duschen men jag känner att jag inte kan andas och svimmar.

Idag så vaknade jag på golvet i duschen och mådde illa, jag var tvungen att vänta någon minut innan jag kunde stå och spydde nästan, något kändes konstigt med hjärtat. Jag kände mig konstig och hade en ordentlig huvudvärk i 10 minuter efter jag hade vaknat i duschen och märkte även att det påverkade min syn.

Kan det ha att göra med värmen i duschen att göra?
Bör jag söka upp en läkare? Är jag hypokondrisk? Vad är fel på mig?

Kan tillägga att jag är förkyld för tillfället.
Och kanske också bör tillägga att jag är en relativt frisk man i 20-års åldern.

tack på förhand /rene

Vad menar du att det påverkade din syn? Vad kände du?
Man bör alltid söka upp läkare vid svimningar för att vara säker. Men du kan ha svimmat på grund av värmen som sagt. Men för att vara säker så borde du söka upp läkare.
/Duramater
Citera
2011-05-15, 22:48
Medlem
Låter som ett blodtrycksfall. Det brukar jag med få ibland om jag nyss vaknat och duschar väldigt varmt. Googla blodtrycksfall i duschen så hittar man flera med samma problem.
Citera
2011-05-15, 23:01
Medlem
archeons avatar
Exakt det där hände mig för några veckor sen.
Citera
2011-05-15, 23:03
Medlem
Rene.Descartess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durkslag
Har du feber samtidigt som din förkylning? Kan kanske i så fall påverkas av det varma vattnet?

Nja, inte någon stark feber i alla fall. Det har ju hänt flera gånger men inte lika starkt, så antar att min förkylning förstärker det.
Citera
2011-05-15, 23:05
Medlem
Rene.Descartess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duramater
Vad menar du att det påverkade din syn? Vad kände du?
Man bör alltid söka upp läkare vid svimningar för att vara säker. Men du kan ha svimmat på grund av värmen som sagt. Men för att vara säker så borde du söka upp läkare.
/Duramater

Jag såg konstigt, går inte riktigt att förklara, lite som att vara påverkad på någon drog, typ färgstarkare och allmänt konstigt.

Jag kommer troligen hälsa på läkaren i veckan.
Citera
2011-05-15, 23:09
Medlem
Rene.Descartess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sdfdd
Låter som ett blodtrycksfall. Det brukar jag med få ibland om jag nyss vaknat och duschar väldigt varmt. Googla blodtrycksfall i duschen så hittar man flera med samma problem.

Jo, alltså jag får ju blodtrycksfall ibland när jag ställer mig för fort, men detta kändes annorlunda. Ska söka lite ändå, tack för tipset

Citat:
Ursprungligen postat av archeon
Exakt det där hände mig för några veckor sen.
Läskigt, häng lite i tråden så kanske vi kan lösa det här

Märkte att man kunde multicitera nu, najs.
Citera
2011-05-15, 23:18
Medlem
Schizofreshs avatar
Det där har hänt mig också. Hände väldigt ofta att allting blev svart och att prickar flashade framför mina ögon. Jag vet inte hur eller varför det händer, fast jobbigt som fan är det.
Jag är för övrigt helt frisk, inga lungproblem, hjärtproblem etc.
Citera
2011-07-30, 11:06
Medlem
Blodtrycksfall i duschen beror oftast på att man duschar för varmt. Har man då sedan tidigare ett lägre blodtryck så får man lättare ett fall.

Att det kändes konstigt i hjärtat måste ha berott på att hjärtat slog lite extra för att få igång blodtrycket.

Nu kommer svaret väldigt sent och du har säkert fått hjälp redan.
Citera
2011-07-30, 11:24
Medlem
Om en ung man som är frisk i övrigt svimmar misstänker man A-streptokocker som har gett sig ut i kroppen och ställer till oordning. Man misstänker då att de har tagit sig till hjärtat och angripit hjärtklaffarna.

Det första du ska göra är att inte anstränga dig, inte träna och jobba. Att duscha är ganska tufft för kroppen, är man sjuk t ex så är man alldeles slut efter en dusch. Att inte ha så varmt vatten torde göra risken mindre, som Rickyflash skriver.

Det du ska göra före det första är att kontakta läkare givetvis. Man kan beställa en tid på närakuten så slipper man sitta på akuten hela dan.. Man kan också ringa sjukvårdsupplysningen och få lite mer info. Jag tror att de ger antibiotika om det visar sig vara den farliga A-streptokockern..
Senast redigerad av Tina... 2011-07-30 kl. 11:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in