Citat:
Ursprungligen postat av
forfannav
Vad hade ni tänkt att bygga up för karaktär då? Utseende, attributer, spelsätt osv. Själv funderar jag på Django Freeman.
Strength - 6
Perception - 6
Endurance - 4
Intelligence - 6
Charisma - 7-8 (är väldigt kluven här)
Agility - 6
Luck - 2
Jag kommer nog att köra på följande stats:
Strength - 4
Perception - 6
Endurance - 5
Intelligence - 9
Charisma - 4
Agility - 6
Luck - 6
Strength har varit rätt onödigt för mina karaktärer i tidigare spel, likaså Charisma - man klarar sig rätt bra ändå, särskilt under den första genomgången av spelet. Det viktigaste är att ens karaktär inte får för mycket smisk i strid. Intelligence brukar vara bra i början i alla fall, så att man får skill points så det räcker och blir över.
Vad gäller skills: Guns (till att börja med), Science och Lockpick (avskyr konsoler/dörrar som man inte tar sig in i/genom) brukar vara standard för mina karaktärer. Speech och Repair också relevanta.
Vad gäller vapen kommer jag nog att köra med någon typ av automatvapen + sniper rifle. Den kombon är ju väl beprövad och innebär att man klarar de flesta situationer som kan uppkomma. Vad gäller rustning vill man såklart ha Power Armor förr eller senare snarare än lätt rustning, främst för att se hur det funkar i Fallout 4.
Sedan vet man förstås inte hur det är balanserat i spelet, men detta tycker jag verkar vara en rimlig gissning om vad som lär funka bra.
När man väl har koll på hur spelvärlden fungerar kan man börja laborera en del med stats. Som jag skrev i
Fallout: New Vegas-tråden testade jag t.ex. att köra spelet med en karaktär med INT 3 och enbart Light Armor.
(Jag förutsätter förstås att man kör på hög svårighetsgrad: Very Hard är standard. Finns det Hardcore mode så väljer man det till den andra genomkörningen av spelet.)