• 1
  • 2
2011-05-14, 17:27
Medlem
Vad tror ni om den här? Världspremiären är imorgon på Quinzaine des réalisateurs i Cannes, så jag väntar just nu spänt på de första reaktionerna. Filmen handlar om svarta barn som rånar vita barn i Göteborg genom psykologiskt spel, och ska vara hyperrealistisk och utspela sig i realtid. Svensk biopremiär i november av vad jag förstått.

Här är en intervju från 2009 där Östlund berättar hela handlingen i filmen från början till slut:
Citat:
Till skillnad från de flesta av sina kollegor, som ofta är hemlighetsfulla om sina filmer in i det sista, väljer Ruben Östlund att långt i förväg redogöra för hela intrigen i "Play".

Varför?

- Jag har bestämt mig för en ny attityd. Publiken tittar på film på ett annat sätt i dag. De undrar inte "hur ska det går?" utan "hur går det till och hur ser det ut?" säger han.

- Se på internet: om man googlar efter ett klipp står handlingen ofta redan i rubriken: "Man snubblar på gatan". Ändå sitter man och tittar för att få veta när han ska ramla och hur det ska ske.
http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv...unga-som-ranar

Och här är två klipp:
http://vimeo.com/23585730
http://vimeo.com/23585774 (spoilervarning, men se ovan)

Om filmen är bra så hoppas jag på en rejäl blandning missförstånd från både rasister och PK-mongon, som bidrar med en massa gratis publicitet.
Senast redigerad av kvarteretgamen 2011-05-14 kl. 17:38.
Citera
2011-05-14, 18:34
Medlem
FruGondols avatar
Skall bli mycket spännande att se - när den kommer på DVD.
Ej sett en enda rulle av denne omtalade filmmakare. Detta av skilda
orsaker - främst mitt handikapp. Tack för info. mvh.
Citera
2011-05-14, 19:13
Medlem
wernblom88s avatar
Finns inte någon särskilt intressant filmskapare i sverige förutom Ruben Östlund så ska bli intressant. Känns väldigt Gus Van Sant inspirerat. Tror dock inte den kommer bli så väl mottagen, förhoppningsvis sätter den känslor i gungning.
Citera
2011-05-16, 11:33
Medlem
Konsensus verkar vara att den är ojämn. Den är stundtals genialisk men för lång och ofokuserad.

http://www.variety.com/review/VE1117945237?refcatid=31
http://www.screendaily.com/reviews/l...027586.article
http://cineuropa.org/newsdetail.aspx...umentID=203018

Legendariske Todd McCarthy:
Citat:
Ruben Ostlund, in his third feature, after The Guitar Mongoloid and Involuntary, triggers immediate interest in this provocative drama by his use of numerous long takes and often fixed camera positions. But the ultimate effect of his studied techniques is more restricting than beneficial, which, combined with a protracted running time, faintly self-righteous air and a perplexing, misguided coda, produces a sense of letdown at the end despite the strength of much that has come before.
http://www.hollywoodreporter.com/rev...-review-188543

Libé faller lite i PK-fällan:
Citat:
Ruben Östlund explique dans le dossier de presse que l’immigration d’origine africaine est récente en Suède : «Les stéréotypes racistes ne sont que plus répandus : ce que l’on ne connaît pas fait peur.» Il faudra sans doute revoir Play et en discuter à tête reposée, car il laisse une impression un peu déplaisante, notamment en raison de sa dernière demi-heure, où tous les attributs négatifs ou perturbateurs sont bien, et jusqu’au bout, du côté des enfants africains (rusés, agressifs, fourbes…) et de leurs parents.
http://next.liberation.fr/cinema/010...jeux-interdits
Citera
2011-05-16, 19:14
Medlem
Ingetvals avatar
Jag älskar filmer som provocerar, filmer som inte har någon snäll moralkaka i slutet. Och den här filmen ser jag fram emot något enormt då den inte böjer sig för "hur man ska göra".

Det är ju bland annat otroligt ovanligt att svarta ungdomar får ha rollen som onda. Man brukar inte ens se nazister gestaltas på det sättet, utan man slänger alltid in någon brasklapp om taskig barndom eller sociala förhållanden -Den alkoholiserade morsan är väl nästan given.

Rubens tidigare filmer har varit väldigt bra på att gestala det onödiga, det som folk gör utan inre monolog, det som inte har någon större mening eller innebörd. -det som ibland kan uppfattas som ondska eller oförklarlig dumhet.

Man får ingen bakgrund i Rubens filmer, och det är väldigt befriande. Och ibland finns det kanske inte en så djup förklaring till folks agerande? Det kan vara så helt enkelt att vissa gillar att plåga andra, eller att någon helt utan djup får för sig att trä en cykel över en lyktstolpe, eller slå någon i huvudet med en glasflaska för att se om det blöder?

När folk inte blir serverade svar så blir dom oroliga, dom vill ha den där "moral of the story" på slutet. På det sättet påminner Ruben om Michael Haneke.
Citera
2011-05-16, 19:52
Medlem
moonclimbers avatar
Det här verkar vara bra skit. Intressant att han låter den utspelas i realtid också. Tycker hans film "de ofrivilliga" hade en sorts obehaglig skärpa eftersom kameran ofta var stillastående, så att det kändes nästan som att det är en film från en övervakningskamera eller liknande.
Sen tycker jag det är väldigt bra på ett politiskt plan att han vågar göra en film om ett ämne som är väldigt kontroversiellt men som inte borde vara det, nämligen rasism riktad mot svenskar.
Citera
2011-05-16, 22:21
Medlem
Östlunds intentioner är inte att visa att rasism även eller, i min mening, specifikt existerar bland minoritetsgrupper som är lågutbildade och lågavlönade. Ruben Östlund menar snarare att dessa minoritetsgruppers agerande och beteende reflekterar det rasistiska samhälle de lever i;

Citat:
– De utnyttjade den rasistiska hotbild som vårt samhälle skapat, och som får många att automatiskt se svarta män som någonting farofyllt, säger Östlund och fortsätter:
– Det var det som intresserade mig, dom använde sitt utseende som hotbild.

Ruben Östlund tyckte det var särskilt intressant att de unga rånarna var medvetna om att de lekte med förutfattade meningar.

–Min bild är att de tog en roll som redan existerar i samhället, ”de hotfulla svarta pojkarna”. Att så små barn är medvetna om att de blivit tilldelade den rollen är väldigt intressant. När jag intervjuade förövarna märkets det att de var väldigt medvetna om sitt sätt att använda sin svarthet. De lät den killen som var ljusast i gänget bonda lite mer med de vita killarna. Och de förstod att det var sådant som jag var intresserad av att visa i filmen.

Dessa "barn", oftast killar i sena tonåren utifrån min uppfattning, har alltså kommit till en sådan insikt om den rasistiska omvärld de lever i att de kan skickligt manipulera fördomsfulla rasister att självmant bli rånade. Ett mäkta tillskrivande av färdigheter som jag ställer mig tveksam till.

Ska inte säga för mycket då jag inte sett filmen men utifrån den tolkningsvinkel han redovisat i media håller jag nog inte med. Att han har använt sig av polisförhör och domar för att komma fram till denna tolkning är skrattretande. Han osynliggör, marginaliserar och normaliserar de kriminellas medvetna brottsliga handlingar som ett naturligt händelseförlopp utifrån den rasistiska omvärld de lever i.

Östlunds tolkningsperspektiv grundar sig i hur samhällen och den rådande kulturen influerar individer i allt från deras tänkande, tyckande, kännande till deras handlande. Individer ses som tomma skal utan egen förmåga till reflektion. Individer förpassas till handlingsförlamade och icketänkande väsen som endast fylls av mening via strömmingar i samhället. En direkt löjlig utgångspunkt och människosyn.

Östlund menar att de "tilldelades" denna roll som kriminella av samhället, jag menar att de kanske själva hade ett stort ansvar i "valet" av rollen som kriminell.

Även om jag erkänner att vi påverkas av vår omgivning så menar jag, till skillnad från Östlund, att varje individ kan ses som enskilda och reflekterande personer. Varje individ har ett ansvar över vad man gör, det ska inte marginaliseras bort som någon återspegling av samhället. Man ansvarar för sitt handlande, tyckande, tänkande och kännande även om detta kan påverkas av ens omgivning. Men detta ansvar ska aldrig osynliggöras eller tillskrivas något annat än individen.

Sen att alla ungdomar som rånar skulle vara rasister säger jag inte, även om jag tror att det finns sådana också. Kanske speciellt finns det rasister där då när det kommer till rånare eller andra kriminella så har de en tveksam människosyn.
Citera
2011-05-16, 22:25
Medlem
olllies avatar
Fick en klump i magen vid första klippet. Som vanligt bidrar Östlunds kameraarbete till den känsla som förmedlas. Ser fram emot att se den här filmen
Citera
2011-05-17, 10:19
Medlem
.-.-.s avatar
Det känns mer och mer som det är nån pk-smörja trots allt.

Det har inget med rasism att göra utan det är ett socialt spel, en retorisk fälla.
De vita killarna får skylla sig själva pga sina fördomar mot svarta.
Särskilt när Ruben börjar dra in SD i hela historian. Man kan ju fråga sig vad dom har med detta att göra.
Citera
2011-05-17, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.
Det känns mer och mer som det är nån pk-smörja trots allt.

Det har inget med rasism att göra utan det är ett socialt spel, en retorisk fälla.
De vita killarna får skylla sig själva pga sina fördomar mot svarta.
Särskilt när Ruben börjar dra in SD i hela historian. Man kan ju fråga sig vad dom har med detta att göra.

Det är Östlunds hållning att det är SD direkt, och det svenska folket indirekt, som tilldelade de svarta ungdomarna rollen som kriminella.
Citera
2011-05-17, 18:38
Medlem
GoldieGolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killa_Mike
Det är Östlunds hållning att det är SD direkt, och det svenska folket indirekt, som tilldelade de svarta ungdomarna rollen som kriminella.

Jag gillar Östlunds tidigare filmer som fan. Det ska bli intressant att se filmen. Hoppas att han inte blandat in någon irrelevant politisk hållning alls utan bara liksom i de tidigare filmerna skildrar obehagliga situationer på ett oerhört realistiskt sätt. Can't wait to see it..
Citera
2011-05-17, 19:44
Medlem
papa_smurfs avatar
Någon som vet när DvDsläppet är ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto