2011-05-14, 14:54
Medlem
Hej!
Ska om ngra dagar ha en egen idrottslektion en timme.
Jag tnkte att vi skulle spela lacrosse. Dock r jag grn inom den sporten och frmodar att mina klasskamrater r lika s.

Hur skulle ni lgga upp en timmes lektion med lacrosse p schemat?

Uppskattar alla tips om vningar till generella frklaringar om regler inom sporten.

Tack p frhand!
Citera
2011-05-14, 14:57
Medlem
polkarandigts avatar
Finns all utrustning?
Citera
2011-05-14, 15:02
Medlem
Osker p om all skyddsutrustning finns men "klubbor", bollar och ml finns tillgngligt.
Citera
2011-05-14, 15:20
Medlem
polkarandigts avatar
Jag skulle nog gra s hr:
Ls p ordentligt om lacrosse, fr att kunna frklara vidare.

Uppvrming ca 10 min
"Passa bollen vningar" (De fr va p att hantera utrusningen) ca 15 min
Frklara reglerna ca 5- 10 min
Spela match resten.
Eventuellt fr ni g igenom lite av reglerna medan ni spelar, eftersom att oklarheter lr frekomma. Men tror man fr ha som ml att alla bara tycker det r roligt att prova ngon ny sport, tror inte man kommer kunna se ngon lacrosse match i vrldsklass direkt.
Lycka till!
Citera
2011-05-14, 15:30
Medlem
Stort tack!
r du kunnig inom sporten?

Jag har googlat mig runt och tycker att reglerna varierar vldigt mycket.

Exempel:

Har du ngon sikt om vad man borde kra med fr regler fr en helt oerfaren skolklass ?
Tack igen!
Citera
2011-05-14, 15:49
Medlem
polkarandigts avatar
Tycker att reglerna http://www.buf.kristianstad.se/spang...osseregler.htm verkar mycket vettigare! Har en del erfarenhet av att leda idrottslektioner, och du vill hlla det s enkelt som mjligt...
Bertta att reglerna i riktig lacrosse r mycket mer komplex, och att det hr r en frenkling!
Det r viktigare att dina klasskamrater fr en uppfattning om 'vad som ska hnda p planen' (vad spelet gr ut p) n att rabbla massa regler. Ngra viktiga Faoul regler kan ju vara viktiga att bertta:

* Spelare inte hller bda hnderna p krosset (Tilltet att slppa en hand och strcka sig efter
fri boll p marken eller i luften)
* Frsvarsspelare befinner sig i egen mlgrd.
* Det r bara tilltet att bryta pass nr bollen r fri, fr absolut inte sl den ur ngons hv.

Frlagsvis s "Straffas" detta med att det andra laget fr bollen.

Jag antar att du och dina klasskamrater r ver 18, s det r ju ingen lgstadieklass direkt! Lita p att de fixar det. Istllet fr att klocka s att ingen har bollen i ver 4 s, uppmuntra bra passningsspel. (Bttre fr ditt idrottsbetyg ocks )

Sen kan det ju vara kul att bertta snabbt om lacrossens bakgrund!
Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in