2011-05-14, 03:18
Medlem
KungLustigs avatar
Jag är lite av den lata typen som gärna gör saker p en gång. När jag köper köttfärs brukar jag steka upp allt på en gång i olika rätter hamburgare osv. och efter de slänga in allt i frysen.

Men nu har jag kommit fram till att jag vill vara på det nyttigare spåret och undrar om man kan frysa in olika salladsrätter.

Min favorit sallad är en avokadosallad, med majs,räkor och lite annat smått och gått. Att slänga maten i mikron förstår jag att de inte är det bästa. Men blir maten fortfarande fräsch om man bara tinar upp salladsrätterna i rumstemperatur eller blir smaken bara peck utav det?
Senast redigerad av KungLustig 2011-05-14 kl. 03:19. Anledning: :D
Citera
2011-05-14, 03:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KungLustig
Jag är lite av den lata typen som gärna gör saker p en gång. När jag köper köttfärs brukar jag steka upp allt på en gång i olika rätter hamburgare osv. och efter de slänga in allt i frysen.

Men nu har jag kommit fram till att jag vill vara på det nyttigare spåret och undrar om man kan frysa in olika salladsrätter.

Min favorit sallad är en avokadosallad, med majs,räkor och lite annat smått och gått. Att slänga maten i mikron förstår jag att de inte är det bästa. Men blir maten fortfarande fräsch om man bara tinar upp salladsrätterna i rumstemperatur eller blir smaken bara peck utav det?
det går att frysa sallad ja. , men nu kanske din fråga var om det blir gott när man tinar?
det blir det nog, men räkna med vattnigt plus smaken försvunnit
Citera
2011-05-14, 03:29
Medlem
KungLustigs avatar
AJ då jag som tycker det är så jäklas gott annars med min favorit sallad. Jag tror dock inte räkorna tappar smak eftersom det är frusna från början men det är själva salladen som jag är orolig för visserligen smakar sallad inte så mycket.

Men salladen bör och andra sidan förstöras av den extrema kylan man utsätter den för, inte sant?
Citera
2011-05-14, 03:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KungLustig
AJ då jag som tycker det är så jäklas gott annars med min favorit sallad. Jag tror dock inte räkorna tappar smak eftersom det är frusna från början men det är själva salladen som jag är orolig för visserligen smakar sallad inte så mycket.

Men salladen bör och andra sidan förstöras av den extrema kylan man utsätter den för, inte sant?
den goda "sprödigheten" kommer försvinna, och kännas som något vattnigt löv man stoppa i sig, räker går givetvis bra att frysa, det gör man hela tiden, varför drar du inte ner på latheten en smula och fryser ner räkorna, majsen, löken...sen så efter tining tillsätter du salladen?
Citera
2011-05-14, 03:47
Medlem
tireds avatar
Hur stora lass gör du åt gången?
Ifall det är sallad som räcker ett fåtal dagar så skulle du ju kunna förvara det i kylen lika gärna.
Räkorna behöver du ju inte förbereda tillsammans med salladen heller utan tina upp till den portion du ska äta varje gång istället.
Citera
2011-05-14, 04:45
Medlem
Klart som korvspad att det går att frysa in. Se däremot upp när du tinar upp den. Tina den långsamt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in