• 1
  • 2
2004-10-09, 11:53
Medlem
fulltexts avatar
Lisa och Lars är sedan några år tillsammans och planerar att flytta utomlands ihop. Lars har nämligen fått ett toppjobb på ett stort miltinationellt företag.
Bara några veckor innan flytten ska ske berättar Lisa att hon är gravid och inte alls längre vill flytta utomlands eftersom hon vill ha sina föräldrar i närheten under barnets första levnadsår.

Lars vill inte bli far just nu (Han vill ju ha det där toppjobbet) så han slår och sparkar Lisa i magen tills det blir missfall. Han vill ju ha det där toppjobbet.

1. Anser ni att Lars endast skall dömas för grov misshandel eller skall han även bli dömd för mord?

2. Eller finns det en tidsgräns på fostrets ålder som skall avgöra om det är mord eller inte?

3. Om ni anser att Lars skall bli dömd för mord, är då inte även abort mord?
Citera
2004-10-09, 12:07
Moderator
Ruskigbusss avatar
2
Citera
2004-10-09, 12:13
Medlem
fulltexts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
2
Vart går den gränsen då?
Citera
2004-10-09, 12:17
Medlem
bananes avatar
Det var den dummaste fråga jag hört, varför sticker inte bara Lars och lämnar bruden här?

Är ju inte direkt så att hon hänger med utomlands efter han misshandlat henne?
Citera
2004-10-09, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fulltext
Lisa och Lars är sedan några år tillsammans och planerar att flytta utomlands ihop. Lars har nämligen fått ett toppjobb på ett stort miltinationellt företag.
Bara några veckor innan flytten ska ske berättar Lisa att hon är gravid och inte alls längre vill flytta utomlands eftersom hon vill ha sina föräldrar i närheten under barnets första levnadsår.

Lars vill inte bli far just nu (Han vill ju ha det där toppjobbet) så han slår och sparkar Lisa i magen tills det blir missfall. Han vill ju ha det där toppjobbet.

1. Anser ni att Lars endast skall dömas för grov misshandel eller skall han även bli dömd för mord?

2. Eller finns det en tidsgräns på fostrets ålder som skall avgöra om det är mord eller inte?

3. Om ni anser att Lars skall bli dömd för mord, är då inte även abort mord?

1, fast i den övre straffskalan, pga det enorma psykiska lidandet Lisa måste utstå pga omständigheterna.
Citera
2004-10-09, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av banane
Det var den dummaste fråga jag hört, varför sticker inte bara Lars och lämnar bruden här?

Tror inte trådskaparens mål var att skapa en så realistisk situation som möjligt.

Man kan ju ändra på det och skita i jobbet, och bara säga att han misshandlar henne för att han inte vill bli far så att hon får missfall, blir ju samma resultat om det gör dig gladare.
Citera
2004-10-09, 12:24
Medlem
fulltexts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av banane

Vad gäller kvinnomisshandel så finns det betydligt mer konstiga fall.
Citera
2004-10-09, 12:25
Medlem
fulltexts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Die Kinder Überraschung
1, fast i den övre straffskalan, pga det enorma psykiska lidandet Lisa måste utstå pga omständigheterna.

Men om fostret är 8 månader gammalt då? Lisa kanske var stor och tjock och märkte det jättesent.
Citera
2004-10-09, 12:28
Medlem
Citat:
Men om fostret är 8 månader gammalt då? Lisa kanske var stor och tjock och märkte det jättesent.

Samma sak. Se mitt inlägg angående mord på foster i den andra tråden

http://forum.flashback.info/scandina...5&postcount=61
Citera
2004-10-09, 13:27
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Vart går den gränsen då?

DET vet jag inte.

Men ATT det finns en gräns mellan en samling celler och ett foster tror jag alla är överens om.

En definition är ju om fostret skulle klara sig självt utanför mamman, men den tror jag är för sen för de flesta.

Eftersom jag är helt okunnig om detta - så frågar jag i stället:

- Finns det någon forskning som berättar när fostrets hjärna är färdigbildad, så kan det vara en sån gräns. Med färdigbildad menar jag att det mesta är på plats och blodet cirkulerar. Jag vet att hjärnan inte är helt klar förrän långt senare - efter födseln.

- Finns det någon forskning som berättar när medvetandet träder in. Alltså när fostret börjar göra rörelser som inte är rent mekaniska? I så fall kan detta vara en gräns.
Citera
2004-10-09, 14:51
Medlem
bananes avatar
Jag förstod det men ville bara provocera för jag tyckte det var ett så jävla hypotetiskt fall
Citera
2004-10-09, 14:53
Medlem
nasty.s avatar
Tycker det ska finnas en tidsbestämning när det ska räknas som ett liv. Kanske 3-4 månader?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in