• 1
  • 2
2011-05-13, 19:13
Medlem
zebra121s avatar
Det är så här att jag nu i snart ett halvår haft problem med ländryggryggen sedan jag började köra yrkestransporter, vilket innebar säkert åtta timmar/dag i bilen. Detta fick till följd att jag fick smyganbde ont och jag har varit stel i ländryggen i fem månader och jag tvingades också sluta mitt jobb som förare. Trodde först det var nåt med musklerna, sedan ett ev. diskbråck men nu efter många om och men har jag fått en röntgen på det hela då det inte gett med sig.

Konstaterat idag:

Inga problem med diskar som är paj eller komprimerade och ej heller inga tecken på diskbråck i någon form. Inte heller någon Bechterews sjukdom (då jag rör mig stelt) som det fanns tankar på. Inget sådant alls kunde de se på röntgen.

Dock kunde de konstatera följande:

# Kraftig skolios

-min rygg är tydligen som ett S. Jag hade ingen krök längst ner i ryggen innan jag började jobba som förare (hade dock i bröstryggen) men det har jag nu fått utav detta jobb. Det är därför jag har fått ont i ländryggen och har ont hela tiden

Kraftig skolios med andra ord... Jag är 22 år och ska få tid hos en ortoped ganska fort. Tydligen är det så att operationer vid min ålder är väldigt farliga och det finns risk för förlamning. Stämmer det? Kröken kanske växer ÄNNU MER i framtiden?

Har jag fått en dödsdom i och med detta besked idag?
Citera
2011-05-14, 01:03
Medlem
Hej!

Min halvsambo/bästa kompis (19år) gjorde i september 2010 en operation för
just skolios, hon har haft kraftig sådan i flera år innan det blev operation.

Operationen gick bra, böjen högst på själva "S:et" (närmast nacken) rätade
dem ut så den blev helt rak - ser helt sjukt ut om man jämför röntgenbilderna före & efter.
Böjen längst ner mot ländryggen kunde dem dock inte röra eftersom den sitter för nära ryggmärgen
och därmed riskerar förlamning, så den har hon kvar. Men hon har i stort sett aldrig
ont i ryggen längre och det enda som hänt sen efter operationen är att hon
blivit lite stelare (men då var hon extremt vig innan) och fyra cm längre

Hoppas det var till lite hjälp åtminstone
Citera
2011-05-14, 12:06
Medlem
zebra121s avatar
Hej!

För det första, tack så mycket för svar. Jag har en rätt stor krök i bröstryggen och det är där den största delen återfinns. Sen har det tyvärr blivit en längst ner i ländryggen också och som jag förstår är det är den som orsakar smärtan jag haft i snart ett halvår. När du skriver att de inte opererade kröken längst ner på din halvsambos bästa kompis lär det nog stämma på mig också :/ Mitt huvud har av kröken blivit lite vridit mer åt ett håll än det andra. Kollar man noga ser det lite skumt ut...

http://skolios.blogspot.com/

Denna blogg hittade jag förut och har läst lite hur det kan vara.

Ska få träffa en ortoped inom 2 månader och där lär det kanske bli snack om en ev.operation. Eller vad tror vi?
Citera
2011-05-14, 14:28
Medlem
Jag personligen (och jag är ju verkligen ingen ortoped) skulle tippa på
att det blir operation, sen är ju frågan hur lång väntetid det är på detta?
Min bästa kompis (också min halvsambo, hehe) fick gå till olika läkare
m.m i nästan fyra år innan operationen blev av pga av att alla läkare
sa att hon var så ung och att det skulle växa bort.. vilket det inte gjorde.
Citera
2011-05-14, 17:33
Medlem
zebra121s avatar
Okej... Blir jag erbjuden operation, vad kommer det innebära rent konkret tror du? Jag har ont mer eller mindre hela tiden men när jag är i rörelse känns det ganska mycket bättre.

Inte så sexigt att huvudet är mer draget åt ett håll.

Citera
2011-05-15, 15:15
Medlem
Rent konkret så tror jag att det kommer innebära en massa
undersökningar, en massa röntgenbilder och en del väntan :/
Citera
2011-05-15, 17:06
Medlem
Eliza CTs avatar
Hejsan!
Nej, det är inte "dödsdom". Det går att operera i de flesta fall och resultaten brukar bli bra.
Men som vi talat om tidigare, det är alltid bara en läkare som kan avgöra.
Dock tycker jag det är helt otroligt att dina sjukgymnaster och naprapat inte kunna se detta tidigare.
Det måste ha gått jättesnabbt. En kraftig scolios kan ju i stort sett alla se.
Därför är läkarbesöket än mer viktigt.
Synd att du inte tjatade dej till (eller skickade en egenremiss) till ortopeden direkt när du flyttat.
Lycka till!
Citera
2011-05-16, 11:24
Medlem
zebra121s avatar
Hej igen Eliza BTW.

mmm har läst mig till att operationer brukar gå bra men att det finns risker. Grejen är att jag inte är så jättesned som de röntgenutlåtandet vill ge. När jag kollar på mig i spegeln ser det inte speciellt snett ut och folk som jag träffar och ser tycker inte jag är speciellt sned, och jag fick nyligen svar från min naprapat som säger att: Det är INTE skoliosen som orsakar din värk.

Jag börjar mer och mer hålla med honom för jag tror att det är nåt annat. Är mer och mer övertygad om det faktiskt. Då är nästa steg en MR och hur ska jag lättast få till det?

Värktabletterna hjälper inte heller och jag går stelt hela tiden.
Citera
2011-05-16, 11:52
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebra121
Hej igen Eliza BTW.

mmm har läst mig till att operationer brukar gå bra men att det finns risker. Grejen är att jag inte är så jättesned som de röntgenutlåtandet vill ge. När jag kollar på mig i spegeln ser det inte speciellt snett ut och folk som jag träffar och ser tycker inte jag är speciellt sned, och jag fick nyligen svar från min naprapat som säger att: Det är INTE skoliosen som orsakar din värk.

Jag börjar mer och mer hålla med honom för jag tror att det är nåt annat. Är mer och mer övertygad om det faktiskt. Då är nästa steg en MR och hur ska jag lättast få till det?

Värktabletterna hjälper inte heller och jag går stelt hela tiden.

Hejsan!

Nej, jag vet ju så väl hur du har och har haft det.
En erfaren sjukgymnast/naprapat borde märkt det direkt. Men jag förstår att det inte är så mycket än, vem nu än förklarat det för dej.
Men bäst är ju att få besked så snabbt som möjligt.

Och visst förstår jag att du har ont (har aldrig tvekat). Men det finns massor av patienter som behöver magnetundersökas och väntetiden är lång till det. Inte mycket att göra utan att försöka ha det så bra under väntetiden.
Du kan ju mycket väl ringa röntgenavdelningen och säga att du även kan ta om dom får ett sent återbud. Det händer då och då.
Har det blivit sämre på nuvarande jobbet?
Mvh
Citera
2011-05-17, 21:02
Medlem
zebra121s avatar
Det blev bättre efter några veckor här i Norrland och vissa veckor kändes det faktiskt helt OK måste jag säga. Sen kom jag ner i en svacka igen och sedan dess har jag haft ont. Svårt att sova ibland. Extremt stel ofta.

Jag har idag tjatat mig till en magnetröntgen. Det går inte att leva i "falskhet" längre och inom två veckor ska jag få komma på magnetröntgen. JAG MÅSTE VETA VAD DETTA ÄR!

Dessa sex månader har varit riktigt hemska.
Citera
2011-05-18, 07:18
Medlem
NinjaSpys avatar
Hur mycket böj har du? Tror det ska vara minst 40 grader för att operation skall komma på tal.
Annars är det bra att träna magen och ryggen så att musklerna rätar ut kroppen som en naturlig korsett.
Citera
2011-05-18, 17:48
Medlem
zebra121s avatar
Jag vet inte hur många grader det är. De skrev aldrig det på röntgenutlåtandet. Knäppt tycker jag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in